عضو هیأتعلمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اعلام انجام مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا نرمافزار تحت وب GIS از برنامهریزی برای تکمیل تجهیزات تخصصی آزمایشگاه مرجع ریلی خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده مهران غلامی؛ با اشاره به پروژههای پژوهشی این مرکز در حوزههای لجستیک، مدیریت سیستمها و بحران و همچنین حوزه […]
عضو هیأتعلمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اعلام انجام مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا نرمافزار تحت وب GIS از برنامهریزی برای تکمیل تجهیزات تخصصی آزمایشگاه مرجع ریلی خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده مهران غلامی؛ با اشاره به پروژههای پژوهشی این مرکز در حوزههای لجستیک، مدیریت سیستمها و بحران و همچنین حوزه حملونقل ریلی، گفت: یکی از پروژههای مهم بخش لجستیک، مدیریت سیستمها و بحران که در همکاری مرکز تحقیقات با سازمان راهداری و حملونقل جادهای انجام شده مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرمافزار تحت وب GIS است. عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بخشی از اهداف مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرمافزار تحت وب GIS را شامل استفاده از ظرفیتهای موجود در پهنههای منتخب در زمینه بهبود حملونقل ترکیبی و ارتقای یکپارچگی شقوق مختلف حملونقل، کاهش هزینه فعالیتهای لجستیکی با جانمایی مراکز لجستیک، بهبود عملکرد کشور در زمینه ترانزیت و جابهجایی بار، یکپارچگی و هماهنگی میان برنامههای ذکر شده بهمنظور دستیابی به توسعه یکپارچه و دستیابی به توسعه پایدار عنوان کرد. غلامی؛ نتایجی که از اجرای طرح پژوهشی جانمایی احداث مراکز لجستیک مورد انتظار است را شامل ایجاد پارکهای لجستیک عمومی در هشت پهنه، مراکز لجستیک مرزی در دو پهنه و پارکهای لجستیک کشاورزی در ۱۸ پهنه برشمرد. وی در ادامه به فعالیتهای پژوهشی مرکز تحقیقات در حوزه حملونقل ریلی پرداخت و صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی را بخشی از فعالیتهای مهم و اثربخش این حوزه دانست. غلامی؛ یکی از مهمترین نقاط ضعف موجود در بخش زیرساخت صنعت حملونقل ریلی کشور (برونشهری و درونشهری) را عدم وجود نظام ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت منسجم و آزمایشگاه مرجع بخش خط آهن در حوزه روسازی عنوان کرد و یادآور شد: این موضوع بهطور مستقیم بر کنترل کیفیت اولیه مصالح و در نتیجه فرآیند نگهداری و تعمیر ادوات روسازی راهآهن در جریان بهرهبرداری از سیستم ریلی تأثیر میگذارد. انتخاب مصالح نامناسب در دوره اولیه میتواند باعث بروز مشکلات همچون افزایش هزینه، کاهش زمان سرویسدهی و خطرات جبرانناپذیر در فرآیند بهرهبرداری و نیز نگهداری و تعمیر شود. به گفته وی، مباحثی از جمله کاهش سطوح قابلیت اعتماد، در دسترس بودن، قابلیت نگهداری و تعمیر و نیز کاهش ایمنی بهرهبرداری از زیرساخت ریلی را میتوان از معضلات جبرانناپذیر این محدودیت عنوان نمود. عدم وجود مراجع تخصصی دارای صلاحیت و معتبر در ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت مصالح روسازی راهآهن میتواند منجر به چشمپوشی از انجام برخی از آزمایشهای مهم و یا ارسال نمونهها به خارج از کشور جهت تأیید کیفیت به صورت موردی و سلیقهای شود. هرکدام از این رویکردها دارای معایب اساسی چون افزایش هزینه نگهداری و تعمیر، مخاطرات بهرهبرداری، برونرفت سرمایه ملی و عدم خودکفایی و وابستگی میشود. عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تأکید کرد: پشتیبانی از ایجاد و توسعه آزمایشگاههای مرجع و صدور گواهینامههای فنی در بخش حملونقل از سیاستهای اصلی و مصوب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که بارها وزرای راهوشهرسازی بر آن تأکید کردند. همچنین با توجه به جایگاه بسیار مهم بخش حملونقل ریلی (برونشهری و درونشهری)، ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. اقدامی که به پشتیبانی از تجهیز آزمایشگاه تخصصی خطوط راهآهن و مترو به منظور تأیید کیفیت و ارائه گواهینامه یا نظریه فنی مورد نیاز بهعنوان مرجع قابل استناد برای صنایع ریلی کشور منجر میشود. وی تصریح کرد: با تأکید وزیر راهوشهرسازی فرآیند صدور گواهینامه فنی در بخش ریلی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شده است و تأمین و تکمیل تجهیزات تخصصی مورد نیاز آزمایشگاه مرجع ریلی در حال پیگیری است. غلامی؛ اظهار امیدواری کرد تا این اقدام با حمایت و استقبال صنایع ریلی درونشهری و برونشهری به اهداف متعالی خود در آیندهای نزدیک دست یابد.
دیدگاه بسته شده است.