آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های اتوتک در زنجیره تولید فولاد ایران

    مدیر ارشد بازاریابی پروژه‌های گروه صنعتی بازرگانی ایران اروپا، نماینده رسمی شرکت فنلاندی اتوتک در ایران آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های شرکت اتوتک را در ایران در زنجیره تولید فولاد و حوزه محیط زیست تشریح کرد.  به گزارش ماین‌نیوز، شرکت اتوتک که در زمان تحریم‌ها یکی از شرکت‌های فعال در ایران بود و با […]

 

 

مدیر ارشد بازاریابی پروژه‌های گروه صنعتی بازرگانی ایران اروپا، نماینده رسمی شرکت فنلاندی اتوتک در ایران آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های شرکت اتوتک را در ایران در زنجیره تولید فولاد و حوزه محیط زیست تشریح کرد.

 به گزارش ماین‌نیوز، شرکت اتوتک که در زمان تحریم‌ها یکی از شرکت‌های فعال در ایران بود و با وجود تمام دشواری‌ها و محدودیت‌ها، خدمات به ایران را قطع نکرد بعد از اجرای برجام و رفع تحریم‌ها نیز فعالیت‌های خود را در ایران توسعه داده و حوزه‌های کاری جدیدی را نیز پیش‌روی بازار ایران قرارداده است که شاید مهم‌ترین بخش آن پروژه‌های محیط زیستی و مدیریت آب باشد.

اتوتک علاوه بر ۳ حوزه فعلی کار خود در ایران یعنی صنایع بالادستی فولاد، انواع تکنولوژی‌های فرآوری مس و تولید آلومینا از فیلین سینیت، اقداماتی را برای افزایش حضورش در صنعت آلومینیم و تیتانیوم ایران هم آغاز کرده است.

گفت‌و‌گویی با هومان خواجه‌نصیری، مدیر ارشد بازاریابی پروژه‌های گروه صنعتی بازرگانی ایران اروپا، نماینده رسمی شرکت فنلاندی اتوتک در ایران انجام شده که متن آن به شرح زیر است:

*درباره آخرین وضعیت پروژه‌های اتوتک در ایران در حوزه زنجیره تولید فولاد توضیح بفرمایید.

در زنجیره تولید فولاد تمرکز اتوتک روی حوزه‌های بالادستی یعنی کنسانتره و گندله است. در زمینه کنسانتره‌سازی، پروژه کنسانتره‌سازی فولاد خراسان را به ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن در سال در حال اجرا داریم. انتظار می‌رود با توجه به تغییراتی که در فضای سیاسی کسب‌وکار رخ داده است، تمهیدات و تسهیلاتی در تأمین منابع و روش‌های پرداخت صورت گیرد تا روند اجرای پروژه سرعت بیش‌تری به خود بگیرد. در حال حاضر پروژه احداث کنسانتره‌سازی فولاد خراسان در مرحله آغازین سفارش‌گذاری تجهیزات تحویل بلندمدت است. پیمانکار ما در این پروژه کنسرسیوم ایریتک و کیسون هستند که در بخش فعالیت‌های کارگاهی، جانمایی‌ها و فونداسیون‌ها پیشرفت مناسبی داشته‌اند. نهایت تلاش و تمهیدات خود را به‌کار گرفته‌ایم تا سرعت اجرای این پروژه بهبود مستمر داشته باشد. مبلغ بسته تجهیزات خارجی این پروژه، حدود ۷۵ میلیون یورو است. پروژه بعدی در بخش کنسانتره‌سازی سنگ آهن، پروژه کنسانتره مادشیمی ۲٫۵ میلیون تنی در منطقه ویژه بندرعباس است که منتظریم برنده نهایی مناقصه از سوی کارفرما تا قبل از پایان سال جاری اعلام شود. در این مناقصه بهترین پیشنهاد فنی را ارایه کردیم که می‌تواند دوم بودن پیشنهاد مالی ما (حدود ۸۰ میلیون یورو) را جبران کند، لذا شانس بالایی را برای برنده شدن در این مناقصه برای خود قائل هستیم.

در پروژه کنسانتره‌سازی ۵ میلیون تنی فولاد مبارکه در منطقه سنگان، یک شرکت چینی با قیمت بسیار پایین برنده مناقصه شد ولی ما در حال متقاعدسازی فنی کارفرما هستیم که از آسیاب‌ها، سیستم فیلتراسیون و تیکنرهای اتوتک استفاده کند که در مورد سیستم فیلتراسیون و تیکنر به توافق رسیدیم و امیدواریم که با ارایه جزییات فنی بیش‌تر و بحث‌های کاملاً، کارفرما با اطمینان کافی، آسیاب‌های اتوتک را انتخاب کند.

در زمینه اصلاح خطوط قدیمی کنسانتره‌سازی گل‌گهر نیز بعد از اتمام فاز مهندسی توسط اتوتک، به دلایلی از جمله افت قیمت سنگ آهن، پروژه متوقف شده و فاز اجرایی آن تعیین تکلیف نشده است.

در بخش گندله‌سازی، امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم گندله‌سازی ۵ میلیون تنی شماره ۲ گل‌گهر را به مرحله راه‌اندازی برسانیم. پروژه گندله‌سازی ۵ میلیون تنی گهر زمین را هم در حال اجرا داریم و تحویل تجهیزات در حال تکمیل است. فکر می‌کنم این پروژه هم حدود ۱٫۵ سال دیگر به بهره‌برداری برسد.

در پروژه گندله‌سازی ۵ میلیون تنی مجتمع معدنی و ذوب فولاد بافق نیز حضور داریم که اجرای این پروژه به دلیل تأخیرات در برخی پرداخت‌ها با تأخیراتی مواجه شده است که امیدواریم با رفع محدودیت‌های بانکی و وحدت نظر بیش‌تر، کارفرما شرایط تسریع اجرای پروژه را فراهم نماید. این پروژه به خاطر تعیین ظرفیت نهایی، مدتی مورد اختلاف‌نظر جدی بین مشتری و دولت بود. در این پروژه فاز مهندسی تکمیل شده است و اتوتک می‌تواند وارد مرحله سفارش‌گذاری تجهیزات شود.

در همین حال برای اجرای دو پروژه گندله‌سازی هر یک به ظرفیت ۱٫۲ میلیون تن و یک پروژه کنسانتره‌سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن نیز در حال مذاکره هستیم که به دلیل قطعی نشدن نتایج، فعلاً از بیان جزییات بیش‌تر معذورم. اما به‌طورکلی امیدواریم این مذاکرات ظرف ۶ ماه آینده به قرارداد اجرایی برسد.

*در حوزه مدیریت آب پروژه‌ای را در ایران در دست اجرا دارید؟ با توجه به این‌که چندی پیش مدیرعامل اتوتک در گفت‌وگو با ماین‌نیوز یکی از اولویت‌های این شرکت را در ایران در سال ۲۰۱۶ حوزه مدیریت آب اعلام کرده بود.

خوشحالیم که شرکت سنگ‌آهن‌‌گهر زمین به‌طور جدی با اتوتک برای بهینه‌سازی مصرف آب در واحدهای فراوری کنسانتره و گندله خود وارد مذاکره شده است. این می‌تواند خبر خوبی برای حوزه سنگ آهن کشور باشد چرا که واقعاً در برخی معادن مانند سنگان با مشکل جدی کم‌آبی مواجهیم. این حرکت شرکت گهرزمین می‌تواند نویدبخش حرکت مجموعه‌هایی مانند سنگان به سمت اجرای پروژه‌های مدیریت آب با استفاده از توانمندی و تجربه اتوتک باشد. اتوتک تاکنون پروژه مدیریت جامع آب در ایران اجرا نکرده اما پروژهای بزرگ و مهمی را در همین زمینه درچند کشور اروپایی و آسیایی با موفقیت به اجرا رسانده است. در همین حال علاقه‌مندی جدی خود را برای اجرای پروژهای بهینه‌سازی مصرف آب و آبگیری باطله‌ها، به دو مجموعه گل گهر و سنگان نیزاعلام کردیم و حتی بازدیدی از یکی از نمونه کارهای پیشرفته اتوتک در استرالیا (پروژه کارارا) برای شرکت گل گهر هماهنگ کردیم تا با عملکرد کم‌نظیر تکنولوژی و تجهیزات اتوتک در این زمینه را به عینه مشاهده کنند.

از سوی دیگر در زمینه تولید فولاد و در بخش احیای فولاد اگر بتوانیم منابع زغال‌سنگ مناسب را در ایران پیدا کنیم، می‌توانیم روش Xtra SL/RN که روش احیا بر پایه زغال‌سنگ است را در ایران عملیاتی کنیم و سرمایه‌گذاری روی این روش احیای فولاد و ظرفیت‌های ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تنی آن، می‌تواند برای بخش خصوصی مناسب باشد. در این زمینه باید کار تحقیقاتی مستمر و نمونه‌برداری و آزمایش روی ذخایر مختلف زغال سنگ ایران صورت بگیرد که جدیت و همکاری نزدیک کارفرمایان را می‌طلبد.

*آیا اتوتک در زمینه تأمین مالی پروژه‌هایش نیز فعال است؟

واقعیت این است که اتوتک یک شرکت ارایه‌کننده تکنولوژی است نه فاینسور. اما به این دلیل که در سطح بین‌المللی تکنولوژی‌های قابل اطمینانی ارایه کرده است و از سوی نهادهای مختلف به عنوان یکی از پایدار‌ترین شرکت‌های جهان معرفی شده است، طبعا بانک‌ها، مؤسسات مالی و پوشش بیمه صادرات، تمایل خوبی برای همکاری با اتوتک دارند. لذا بعد از برجام با این مجموعه‌ها روی حالت‌های مختلف مالی برای پروژهای جدید اتوتک در ایران مذاکرات خوبی داشتیم که در حال نزدیک شدن به جمع‌بندی نهایی هستیم. هماکنون شرایط مناسب‌تری هست که اتوتک بتواند تأمین مالی پروژه‌هایش را نیز عملیاتی کند، به شرط این‌که کارفرمایان در هماهنگی با ارگان‌های مرتبط، بسترهای لازم را برای تحقق این مهم فراهم سازند. اتوتک این آمادگی را دارد که به همراه بانک‌ها و مؤسسات پوشش بیمه صادرات اروپایی در مقابل کارفرمای ایرانی بنشیند و جلسات کارشناسی لازم را در راستای جاری شدن خدمات بانکی، مالی و بیمه‌ای اروپایی در پروژهای ایران برگزار کند.

*آخرین وضعیت ایجاد دفتر اتوتک در تهران به کجا رسید؟

بعد از اجرای برجام و تغییر شرایط بازار مجبور شدیم کمی بازبینی در ساختار و اهداف دفتر تهران داشته باشیم تا جامع‌تر و با صلابت آن‌را راه‌اندازی کنیم. این بازنگری‌ها تمام شده است و در مرحله تجهیز دفتر و انتقال نفرات اتوتک به این دفتر هستیم که قاعدتاً تا پایان سال جاری شمسی این کار نهایی می‌شود.

چندی پیش نیز رده‌بندی پایدار‌ترین شرکت‌های جهان اعلام شد که اتوتک توانست در رتبه سوم قرار بگیرد. نظر شما در این خصوص چیست؟ ضمن این‌که چه درخواستی از مسؤولان ایران به ویژه در شرایط پساتحریم دارید؟

بله همینطور است. امسال در حاشیه اجلاس ۲۰۱۶ داووس، مؤسسه گلوبال ۱۰۰ گزارش خود را در خصوص ۱۰۰ شرکت پایدار جهان علام کرد که براین اساس اتوتک توانست در جایگاه سوم پایدار‌ترین شرکت‌های جهان قرار بگیرد. این در حالیست که در رتبه‌بندی قبلی در جایگاه دوازدهمین قرار گرفته بودیم.

 

درخواست ما از مسؤولان کشور این است که از شرکت اتوتک با این جایگاه ممتاز جهانی، توانمندی‌ منحصربه‌فرد در ارایه فن‌آوری‌ مختلف برای فرآوری طیف وسیعی از مواد معدنی و فلزات دارد، تعهد و پایبندی به موازین تولید پایدار در اجرای پروژه‌ها و وفاداری به مشتریان ایرانی خود در سال‌های سخت تحریم، بیش‌تر حمایت کنند و به خصوص در پروژه‌های استراتژیک که قابل اطمینان بودن تکنولوژی مهم است مانند تیتانیوم کهنوج، اتوتک را به سادگی از دست ندهند. با اجرای برجام، شرکت‌هایی که سال‌ها از ایران دوری کرده‌اند، خود را حریصانه به تهران رسانده‌اند و متأسفانه با وعده‌های گا‌هی غیرکارشناسی و بی‌پشتوانه سعی می‌کنند که سندهای پروژه را به نام خود بزنند ولی واقعیت این است که اتوتک که در سخت‌‌ترین محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی، تعهداتش را در بازار ایران اجرا کرد، قطعاً در پساتحریم هم گزینه‌ای مطمئن‌تر، با اخلاق‌تر و باتجربه‌تر، نسبت به رقبای خود برای همکاری در پروژه‌های کشور خواهد بود.