مأموریت پلیس؛ دور جدید برخورد با زالوهایی اقتصادی

مرضیه نیکخواه ـ مجرمان اقتصادی زالوهایی هستند که از هر فرصتی برای اندوختن به مال و اموال خود سوءاستفاده می‌کنند. از شهرام جزایری و بابک زنجانی گرفته تا امیرمنصور آریا و اکبر طبری، بودند و هستند زالوهایی که چشمشان تنها پول را می‌بیند و گوششان تنها صدای پول را می‌شنود! برای کشوری ثروتمند همچون کشور […]

مرضیه نیکخواه ـ مجرمان اقتصادی زالوهایی هستند که از هر فرصتی برای اندوختن به مال و اموال خود سوءاستفاده می‌کنند. از شهرام جزایری و بابک زنجانی گرفته تا امیرمنصور آریا و اکبر طبری، بودند و هستند زالوهایی که چشمشان تنها پول را می‌بیند و گوششان تنها صدای پول را می‌شنود! برای کشوری ثروتمند همچون کشور ما، وجود چنین زالوهایی طبیعی است اما همواره باید نظارتی دقیق بر عملکرد اقتصادی اقشار جامعه باشد تا همگان متوجه قانون‌مند بودن کشور باشند. در این راستا نیروهای امنیتی، نظارتی و قضایی نقشی تعیین‌کننده دارند. بر همین اساس، پلیس اقتصادی در کشور ایجاد شد و حالا خبر می‌رسد که پلیس اقتصادی قصد اجرای طرحی سراسری برای برخورد با زالوهای اقتصادی دارد.

اولویت‌های پلیس اقتصادی

در همین رابطه، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، از اجرای طرح سراسری مقابله با مجرمان اقتصادی خبر داد. سردار حسین رحیمی؛ با اشاره به اینکه در سالی که به نام سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شده است؛ به‌طور حتم مأموریت‌های پلیس امنیت اقتصادی از حساسیت و اهمیت دوچندانی برخوردار است، اظهار کرد: در سال جدید، پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا با اولویت قاچاق سازمان یافته و ارتقای توان و آمادگی اطلاعاتی و عملیاتی از طریق توسعه اشراف و تسلط اطلاعاتی در حوزه‌های اقتصادی و توسعه و تکمیل استقرار فراجا در مبادی رسمی (گمرک) مطابق با برنامه هفتم توسعه در دستور کار است. در سال جدید هوشمندسازی پلیس اقتصادی از طریق ایجاد دسترسی و یا انتقال سامانه‌های برون‌سازمانی مرتبط و اشراف اطلاعاتی بر جرایم اقتصادی در فضای مجازی نیز از اولویت‌های برنامه‌ها و مأموریت‌های پلیس امنیت اقتصادی است. توقیف و برخورد قضایی با خودروهای سبک و سنگینی که در امر قاچاق کالا فعالیت دارند و همچنین سهمیه‌بگیران عمده و جزء غیرفعال و شناسایی تخصیص‌دهندگان غیرواقعی سوخت و همچنین شناسایی محل‌های دپو و حمل‌کنندگان سوخت قاچاق در دستور کار است. در این طرح برخورد با قاچاق سازمان‌یافته دام به‌خصوص دام مولد که متأسفانه به منظور به چالش کشیدن کشور در زمینه تولید گوشت به صورت سازمان یافته انجام می‌شود در حال انجام است.