قدرت برجام در نقرهداغ کردن پژو رامین شاهی– از زمان تشدید تحریمهای علیه ایران از جمله تحریمهای خودرویی در سالهای پایانی دولت دهم چند سالی بیشتر نمیگذرد. سال ۹۱ بود که پژو از ایران رفت در حالی هنوز دو سال از قراردادش با ایران باقیمانده بود. ایران تحریم خودرویی شد و پژو برخلاف همه تعهدات […]
قدرت برجام در نقرهداغ کردن پژو
رامین شاهی– از زمان تشدید تحریمهای علیه ایران از جمله تحریمهای خودرویی در سالهای پایانی دولت دهم چند سالی بیشتر نمیگذرد. سال ۹۱ بود که پژو از ایران رفت در حالی هنوز دو سال از قراردادش با ایران باقیمانده بود. ایران تحریم خودرویی شد و پژو برخلاف همه تعهدات خود، همکاریهای خود را با خودروسازان داخلی متوقف کرد و حتی حاضر شد تعداد قابلتوجهی از کارکنان خود را از کار بیکار کند. موضوعی که نوعی خودزنی توسط این خودروساز محسوب میشد؛ لیکن پس از توافق برجام و رفعتحریمها، پژو خواستار بازگشت به بازار پر رونق ایران شد؛ اما خواست عمومی مردم و مصرفکنندگان محصولات فرانسوی، اخذ غرامت از خودروسازان فرانسوی بود. هم اکنون نمایشگاه صنعت در حال برپایی است و مقامات عالیرتبه کارخانه خودروسازی پژوسیتروئن نیز در تهران حضور دارند.
مردم ایران از دست شما ناراحت هستند
مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به امضای توافقات با پژو گفت: دور جدید همکاریها به تولید محصول به صورت سیکیدی محدود نیست بلکه فاز جدیدی را دنبال میکنیم.
هاشمیکهزارع در ادامه نشست مشترک ایران خودرو با پژو با اشاره به اینکه ما پیش از امضای برجام مذاکرات شفاهی خود را با شرکت پژو آغاز کرده بودیم، اظهار داشت: بعد از به امضا رسیدن برجام، توانستیم مسایل شفاهی را به صورت مکتوب به کاغذ آورده و به امضای دو طرف برسانیم.
وی با بیان اینکه در طول مذاکرات شرکت پژو استقبال خوبی برای همکاری بیشتر داشت، افزود: کار بسیار دشواری را داشتیم باید بگویم هزاران ساعت و نفر برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات مشارکت داشتند. حتی باید بگویم ۲۰ جلسه مذاکره فشرده برای اجرایی شدن این موضوع انجام شد. ما در این مذاکرات نگاه جدیدی داشتیم. حتی خودم ساعتها در جلسات مختلف به بررسی این موضوع پرداختم. در ایران خودرو ۷۰ تا ۸۰ نفر برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات حضور داشتند.
مدیرعامل ایرانخودرو اضافه کرد: در طول مذاکرات حمایت وزیر صنعت نیز با ما بود. ایشان به صورت دقیق نظارت لازم را بر چگونگی تنظیم قرارداد جدید داشتند حتی چارچوبها را به ما گوشزد میکردند تا بتوانیم به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.
یکهزارع با اشاره به اینکه صرف همکاری ما در دور جدید فقط تولید محصول به صورت سی کی دی نبود و فاز جدیدی را دنبال میکنیم، گفت: افزایش ساخت داخل یکی از اولویتهای اصلی ما است. ما میخواستیم یک قرارداد برد-برد تنظیم کنیم تا دوطرف منتظر سود شوند.
وی تصریح کرد: در برنامهریزیها تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال پیشبینی شده است در این میان کیفیت و انتقال تکنولوژی نیز در اولویت قرار گرفته ضمن آنکه امکان رقابت محصولات نیز پیشبینی شده است.
مدیرعامل ایرانخودرو گفت: باید ساخت داخل محصولات به ۷۰ درصد برسد ضمن آنکه ما میخواهیم محصولاتی با تکنولوژی روز تولید کنیم و قطعهسازان نیز باید خود را به دانش روز مجهز کنند چرا که در آینده ما میخواهیم صادرات قطعه را نیز انجام بدهیم.
یکهزارع در ادامه خطاب به مدیرعامل پژو گفت: یادتان نرود مردم به خاطر ترک بازار ایران از شما ناراحت هستند، ایکاپ باید تمام تلاش خود را برای رفع این ناراحتی انجام دهد.
وی افزود: ما ۲۰ سال گذشته را از دست دادهایم و نباید در شرایط حاضر وقت را از دست بدهیم و لازم است اقدامات لازم را برای تعمیق همکاریها انجام دهیم.
غرامت ایران را دادیم
مدیرعامل پژوسیتروئن گفت: انتقالهای بزرگی برای تأمین مالی پروژه ایکاپ در ایران انجام دادهایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است.
به گزارش ایسنا، کارلوسپاوارث در نشست مشترک با مدیرعامل ایران خودرو، اظهار کرد: تلاش میکنیم که گذشته را پشت سر گذاشته و آینده جدیدی در ایران آغاز کنیم. در این زمینه انتقالهای بزرگی برای تأمین پروژه انجام دادهایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است که البته محرمانه است.
وی با بیان این که مطمئناً اگر مشکلات گذشته حل نمیشد، نمیتوانستیم همکاری جدیدی را با ایران آغاز کنیم، خاطر نشان کرد: برای ایجاد آینده بهتر دیگر نباید درباره گذشته صحبت کنیم، زیرا آن مشکلات حل شده است.
مدیرعامل پژوسیتروئن ادامه داد: نیت ما این است که کیفیت، ایمنی و فناوری مناسب را در اختیار مصرفکنندگان خودرو در ایران بگذاریم.
پاوارث درباره اینکه مصرفکنندگان ایرانی به دنبال خدمات بهتر هستند، خاطرنشان کرد: ما این هدف را محقق خواهیم کرد و استانداردهای خود در تمام دنیا را در ایران پیادهسازی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: اولین گام این است که آماده تولید محصولات جدید در بازار ایران شویم همچنین به دنبال توانمندسازی قطعهسازان ایرانی هستیم تا بتوانیم خودروها را با قیمت رقابتی برای صادرات تولید کنیم.
مدیرعامل پژوسیتروئن در پاسخ به این پرسش که با وجود برخی مشکلات در تعاملات بانکی با ایران چگونه میخواهید در ایران سرمایهگذاری کنید، اظهار کرد: تحریم صنعت خودروسازی ایران کاملاً حل شده است و میتوان کارهای بزرگی در ایران انجام داد.
پاوارث با بیان این که تأمین مالی شرکت مشترک با ایرانخودرو از طریق سهم آورده و دیون خواهد بود، تصریح کرد: دیون از طریق شرکا و بانکهای ایرانی تأمین خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تولید مستقل محصولات پژو در ایران، ادامه داد: سهم بازار پژو در ایران بالا بوده و اولویت اول ما این است که برای ارتقای کیفیت خودروهای موجود خود در ایران که حدود ۴ میلیون دستگاه است اقدام کنیم.
مدیرعامل پژوسیتروئن ادامه داد: اولویت دوم ما این است که مطمئن شویم در شرکت مشترک با ایران خودرو خودرهای جدید با کیفیت و ایمنی بهتر تولید خواهد شد.
پاوارث درباره ترک ایران از سوی این شرکت در زمان تحریمها گفت: شرکت ما قربانی تحریمها بود و جلوی ما را گرفتند که با ایران همکاری نداشته باشیم و اگر از آن قوانین پیروی نمیکردیم پیامدهای وخیمی برای ما داشت.
وی با بیان اینکه در آن زمان ما مشکلات مالی زیادی داشته و نمیخواستیم به دلیل دور زدن تحریمها مشکلات مالی ما بیشتر شود، خاطرنشان کرد: حضور ما در ایران به معنای این است که تمام حرفها با دوستانمان در دنیا زده شده و در کنار ایران در اروپا و آمریکا نیز حضور خواهیم داشت. ما تمام گامهای لازم برای حضور در ایران از جمله اقدامات قانونی را انجام دادهایم.
مدیرعامل پژوسیتروئن درباره احتمال تولید خودروهای ارزانقیمت از سوی پژو در ایران گفت: در بازار ایران تقاضا برای خودروهای ارزان قابلتوجه است که در این زمینه نیز فعالیت خواهیم کرد.
پاوارث درباره احتمال خرید سهام شرکتهای خودروسازی از سوی پژو نیز اظهار کرد: آینده را نمیتوانیم پیشبینی کنیم، اما هر شرایطی که برای ما و ایران خودرو و شرکایمان برد-برد باشد به آن عمل خواهیم کرد.
برای پرداخت غرامت که حتماً نباید فیش نقدی ارایه کنند
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت از آغاز پرداخت غرامت پژو به ایران بابت قرارداد قبلی خود خبرداد و گفت: برای پرداخت غرامت که حتماً نباید فیش نقدی ارایه کنند.
امیرحسینقناتی گفت: پرداخت غرامت از سوی شرکت فرانسوی پژو به ایران در قراردادی که میان ایران و این شرکت منعقد شد، دیده شده است و البته این موضوع ربطی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد؛ اما باید اطمینان داشت هر آنچه که در قرارداد لحاظ شده و جزو تعهدات دو طرف است، حتماً اجرایی خواهد شد.
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: پرداخت غرامت هم صددرصد انجام میشود و آغاز شده، ضمن اینکه حتماً نباید برای این پرداخت، فیش نقدی ارایه کنند؛ بلکه هر آنچه که در قرارداد دیده شده است، پرداخت میشود.
وی تصریح کرد: البته این غرامت در طول مدت زمان قرارداد، پرداخت میشود و هر تعهدی که هر طرفی داشته باشد از جمله پرداخت غرامت، اجرا و نصب خط تولید، فروش و صادرات انجام خواهد شد.
به گفته قناتی، شرکت جوینتونچر مشترک میان ایران و پژو تشکیل شده و هیأت مدیره آن بالغ بر یک ماه است که مشغول بهکار هستند، بنابراین آموزش نیروی انسانی که از جمله موارد پرداخت در قالب غرامت بود نیز به زودی آغاز میشود و همه تعهدات در این رابطه، در طول قرارداد قابل انجام است و صددرصد اجرایی میشود.
به گزارش مهر، هاشمیکهزارع، هجدهم بهمن ماه سال ۹۴ با اشاره به جزییات پرداخت غرامت قرارداد قبلی پژو به ایران، گفت: در تفاهمنامه و قرارداد جدیدی که به تازگی میان ایران خودرو و پژو منعقد شده، پرداخت غرامت از سوی پژو به ایران خودرو به صورت تضمین شده صورت خواهد گرفت. در قرارداد جدید، بندی راجع به پرداخت غرامت وجود دارد و در عین حال تفاهمنامه جداگانهای هم برای چگونگی پرداخت این غرامت با پژو منعقد شده است.
وی تصریح کرد: مذاکراتی که با پژو صورت گرفت، بر این مبنا بود که پس از ترک این خودروساز فرانسوی در زمان آغاز تحریمها، خطوط تولید ایران خودرو دچار کاهش تولید و ضرر و زیان متحمل شد؛ بر این اساس، ما در مذاکره با پژو تلاش کردیم غرامت درخواستی از این خودروساز فرانسوی را محاسبه کرده و بعد از مذاکرات زیاد و پذیرش سرسختانه آنها، مقرر شد که بخشی از این مبلغ به صورت نقدی به ایران خودرو پرداخت و بخشی دیگر نیز در پکیج متفاوتی از تربیت نیروی انسانی تا بهینهسازی خطوط تولید خودروهای فعلی پژو دیده شود.
یکهزارع، خاطرنشان کرد: کل بستهای که برای غرامت پژو به ایران تدوین و تصویب شده، ارزشی معادل ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو دارد که ۱۱۶ میلیون یورو آن خسارت مربوط به مسایل جاری و گذشته است، ضمن اینکه ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مربوط به مسایل عادی است که در یک پکیج دیده شده است. همچنین ۲۵ میلیون یورو از پژو، قطعات مجاز خودروهای تولید قبل را دریافت خواهیم کرد، ضمن اینکه معادل ۱۱ میلیون یورو بابت قطعات خط تولید پژو ۲۰۷ به ایران داده خواهد شد.
وی گفت: ۱۱ میلیون یورو از طلبهای پژو از ایران خودرو که به صورت نقدی قرار بود پرداخت شود، براساس این غرامت دیگر پرداخت نخواهد شد؛ در این میان، خودروهایی که قبل و بعد از تحریم و تا روز انعقاد قرارداد تولید شده نیز بخش دیگری از این غرامت میشوند، چرا که ایران خودرو ملزم بود ۶۹ میلیون یورو به پژو بپردازد که در قالب این تفاهمنامه این رقم دیگر پرداخت نمیشود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص تأثیر پرداخت این میزان غرامت در بازار سهام نیز گفت: اثرات سود و زیان این غرامت در وضعیت فعلی ۴۷ میلیون یورو است که اثر مستقیم بر سود و زیان ایران خودرو دارد و در رویالتی پرداخت نمیشود، اثرات سود و زیان این قسمت تنها ۴۷ میلیون یورو محاسبه میشود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین ایران خودرو در خریدهایی که بر روی قوای محرکه از پژو صورت خواهد داد، بخشی از این غرامت را به صورت غیرمستقیم دریافت میکند، ضمن اینکه پژو قرار است کارشناسانی را برای کار بر روی محصولات جاری ایران خودرو به ایران اعزام کند که معادل ۴ میلیون یورو هزینه برای پژو در برخواهد داشت و منجر به بهبود کیفیت تولیدات قبلی ایرانخودرو خواهد شد، ضمن اینکه نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز پرسنل ایران خودرو از سوی پژو آموزش خواهند دید.
یکهزارع خاطرنشان کرد: معادل یک میلیون یورو در اختیار ایران خودرو قرار میگیرد که در موضوع بهبود سیستمها، کار عملیاتی انجام دهد. در عین حال، در پکیج غرامت در خصوص رویالتی نیز مواردی دیده شده که از جمله آن پرداخت رویالتی یک خودرو برای استفاده از پلتفرم پژو است که باید از سوی ایران خودرو به مبلغ ۱۵۰ یورو به پژو پرداخت میشد اما هماکنون براساس تفاهمنامه جدید بر روی هر محصول تنها ۱۰۰ یورو پرداخت خواهیم کرد که بر این اساس، برای دو میلیون خودروی تولیدی در قالب قرارداد جدید این رویالتی به ۳۰ یورو کاهش یافته است.
وی افزود: برای خودروهای پژو ۲۰۶، ۲۰۷، ۴۰۵ و پارس هم ایران خودرو باید رویالتی بپردازد که براساس مذاکره، قرار بر این شد که برای خودروهایی که از بعد از زمان انعقاد قرارداد تولید میشوند، تنها ۱۰ یورو پرداخت شود که با تیراژ سال آتی ایران خودرو، کل درآمد حاصل از این تخفیف ۱۴۰ میلیون یورو خواهد بود.
بی تردید برجام قدرت قابلتوجهی به ایران خودرو و ایران داده است تا بتواند از حقوق از دست رفته ایران دفاع کند. هر چند پژو معتقد است که اعطای غرامت به ایران را در غالب برخی پرداختها، انجام داده است لذا اولاً در قراردادها باید به گونه ای شفاف و دقیق عمل کرد تا سوءاستفادهای از طرف فرانسوی صورت نگیرد و از سویی دیگر لازم است ایران خودرو بخشی از این غرامت را به مصرفکنندگان محصولات فرانسوی خود اختصاص دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.