دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان، میگوید که با اصرار به قیمتگذاری دستوری و اختلاف قیمتی ایجاد شده میان کارخانه و بازار، در حال دادن یارانه سیاه به خودرو هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، آرش محبینژاد؛ در نشست خبری، اظهار کرد: یکی از اصلیترین مشکلاتی که در سالهای گذشته صنعت خودروی ایران با آن روبهرو بوده، نامشخص […]
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان، میگوید که با اصرار به قیمتگذاری دستوری و اختلاف قیمتی ایجاد شده میان کارخانه و بازار، در حال دادن یارانه سیاه به خودرو هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، آرش محبینژاد؛ در نشست خبری، اظهار کرد: یکی از اصلیترین مشکلاتی که در سالهای گذشته صنعت خودروی ایران با آن روبهرو بوده، نامشخص بودن شیوه نهایی فروش خودرو به مصرفکننده است و این جابهجاییهای مداوم در کنار سردرگمی مردم، قطعهسازان را نیز برای برنامهریزی با چالش مواجه کرده است. وی با اشاره به فضای رانت ایجاد شده میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار، تشریح کرد: در واقع خودروسازان ما یا دولتی هستند یا مردم عادی در بازارسرمایه سهامدار آن به شمار میروند. با این شیوه ما پول را از کل جامعه میگیریم و در اختیار کسانی قرار میدهیم که با شانس یا هر مسیر دیگری، توانستهاند خودرو را با قیمت کارخانه دریافت کنند. به این ترتیب یک یارانه سیاه در بازار خودرو فعال کردهایم که در نهایت به ضرر خودروساز، قطعهساز و مصرفکننده نهایی در بازار است. دبیر انجمن قطعهسازان، با بیان اینکه با این شیوه، رشد تولید در خودرو رخ نخواهد داد، گفت: تولید وقتی رشد میکند که قیمت تمام شده یک محصول مشخص بوده و قیمت فروش آن با نرخی بالاتر در نظر گرفته شود اما ما در خودرو با این پدیده مواجه هستیم که تولیدات جدید با ضرر به فروش میرسند و به این ترتیب هر چه تولید بیشتر شود، ضرر هم بیشتر میشود. پس باید راهی پیدا کرد تا این روند را متوقف کنیم. محبینژاد؛ با بیان اینکه تنها انحصار موجود در خودرو به بازار نهایی آن باز نمیگردد، تشریح کرد: این که مواد اولیه به شکل انحصاری تولید میشود عملاً فراموش شده است. اگر بنا بر قیمتگذاری دستوری است، چرا تنها محصول نهایی شامل آن میشود؟ چرا فولاد و آهن و مس و سایر مواد اولیه را در این فهرست قرار نمیدهیم؟ وی به امید قطعهسازان برای اصلاح امور اشاره کرد و گفت: جدا از آنکه ما باید این سؤال را بپرسیم که اگر قطعهسازان دیگر فعالیت نکنند، اساساً کشور چه ظرفیتی برای واردات و تأمین ارز آن دارد، در واقع آنچه که باعث شده ما همچنان به کار خود ادامه بدهیم، امید به آن است که در آینده این روند اصلاح شود. محبینژاد؛ خاطرنشان کرد: اینکه عددی در حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی موجود در جامعه در مدتی کوتاه برای خرید خودرو از سوی مردم سرمایهگذاری میشود، ظرفیت این بازار و صنعت را نشان میدهد و امیدواریم که با بهبود اوضاع از ظرفیتهای این بخش استفاده شود.
دیدگاه بسته شده است.