مقدمه‌ای بر هوش‌مصنوعی و چت‌بات‌ها

مقدمه‌ای بر هوش‌مصنوعی و چت‌بات‌ها  بخش سوم: مقایسه چت‌بات‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی ChatGPT و Google Bard  گردآوری، تنظیم و تألیف، علیرضارضایی مشاور و مدرس حل مسأله و توسعه بازار    مقدمه: در بخش اول این مقاله در رابطه با انواع هوش‌مصنوعی از نظر قابلیت‌ها و همچنین کارکردهای آن‌ها صحبت کردیم و بعد از آن به […]

مقدمه‌ای بر هوش‌مصنوعی و چت‌بات‌ها

 بخش سوم: مقایسه چت‌بات‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی ChatGPT و Google Bard

 گردآوری، تنظیم و تألیف، علیرضارضایی

مشاور و مدرس حل مسأله و توسعه بازار  

 مقدمه:

در بخش اول این مقاله در رابطه با انواع هوش‌مصنوعی از نظر قابلیت‌ها و همچنین کارکردهای آن‌ها صحبت کردیم و بعد از آن به اختصار در مورد چت‌بات‌های (ربات‌های گفتگومحور) مبتنی بر هوش‌مصنوعی و تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها و همچنین کارکردهای مختلفی که دارند مطالبی درج گردید و در بخش دوم، دو چت‌بات هوش‌مصنوعی شاخص که این روز‌ها سر و صدای زیادی به‌پا کرده‌اند را معرفی کردیم و در این بخش از مقاله ابتدا به سراغ برشمردن ویژگی‌ها و محدودیت‌های این دو چت‌بات مسلح به هوش‌مصنوعی خواهیم رفت و پس از آن مقایسه‌ای فیمابین مزیت‌های هریک نسبت به دیگری، خواهیم داشت.

 

ویژگی‌ها و محدودیت‌های ChatGPT

ویژگی‌ها:

اگرچه کارکرد اصلی یک ربات چت، تقلید از یک گفتگوگر انسانی است، ChatGPT همه کاره است. برای مثال، می‌تواند برنامه‌های رایانه‌ای را بنویسد و اشکال‌زدایی کند، موسیقی، نمایش تله‌پلی، داستان‌های پریان، و مقالات دانش‌آموزی بسازد. به سؤالات آزمون پاسخ دهد (گاهی اوقات، بسته به آزمون، در سطحی بالاتر از میانگین آزمون‌دهندگان انسانی)، شعر  بنویسد، از یک سیستم لینوکس تقلید کند. شبیه‌سازی کل چت روم و یک دستگاه خودپرداز را شبیه‌سازی کند.

داده‌های آموزشی ChatGPT شامل صفحات و اطلاعاتی در مورد پدیده‌های اینترنتی و زبان‌های برنامه‌نویسی، مانند سیستم‌های تابلوی اعلانات و زبان برنامه‌نویسی پایتون است.

در مقایسه با نسخه قبلی خود، InstructGPT، این چت‌بات تلاش می‌کند تا پاسخ‌های مضر و فریبنده را کاهش دهد. در یک مثال، در حالی که InstructGPT فرضیه اعلان «در مورد زمانی که کریستف کلمب در سال ۲۰۱۵ به ایالات متحده آمد» را به عنوان یک متن صادقانه می‌پذیرد، اما چت جی‌پی‌تی، ماهیت خلاف واقع سؤال را اعلام می‌کند ولی سؤال را در قالب یک فرض پاسخ می‌دهد. یعنی توضیح می‌دهد که اگر کریستف کلمب در سال ۲۰۱۵ وارد نیویورک شود چه اتفاقی می‌افتد و پاسخ را با توجه به اطلاعات خود از سفرهای کریستف کلمب و شرایط و واقعیت‌های امروز دنیای مدرن به عنوان یک بررسی فرضی از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، ارائه می‌کند!

برخلاف اکثر ربات‌های چت، ChatGPT اعلان‌های قبلی که در همان مکالمه به آن داده شده بود را به خاطر می‌آورد. روزنامه‌نگاران حدس می‌زنند که این به چت جی‌پی‌تی اجازه می‌دهد تا به عنوان یک درمانگر شخصی استفاده شود.

برای جلوگیری از ارائه و تولید خروجی‌های توهین‌آمیز توسط ChatGPT، درخواست‌‌ها از از طریق اپ Moderation Endpoint (یک هوش‌مصنوعی مبتنی بر GPT جداگانه) شرکت OpenAI فیلتر می‌شوند و درخواست‌های بالقوه نژادپرستانه یا جنسیتی نادیده گرفته می‌شوند.

محدودیت‌ها:

  • چت جی‌پی‌تی، محدودیت‌های متعددی دارد. OpenAI تصدیق می‌کند که ChatGPT «گاهی اوقات پاسخ‌هایی با متن معقول اما نادرست یا بی‌معنی می‌نویسد» این رفتار در مدل‌های زبانی بزرگ رایج است و «توهم» نامیده می‌شود.
  • چت جی‌پی‌تی، اطلاعات محدودی درباره رویدادهایی دارد که قبل از سپتامبر ۲۰۲۱ رخ داده است.
  • یکی از معایب اصلی ChatGPT این است که توسط داده‌ها محدود شده است.
  • ChatGPT از هیچ چیز اطلاعی ندارد. این مدل بر روی یک مدل داده که محدود به سال ۲۰۲۱ است آموزش داده شده است. این بدان معنی است که ChatGPT هیچ ذهنیتی در مورد آنچه در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاده است، ندارد.
  • این چت‌بات مبتنی بر هوش‌مصنوعی، برخی مواقع دقت بسیار ضعیفی از خود نشان می‌دهد. این بدان معناست که اطلاعات ارائه شده را نمی‌توان دقیق فرض کرد. پیامدهای این محدودیت‌ها بسیار گسترده است. که در ادامه این مقاله بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.
  • جی‌پی‌تی، نمی‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد.
  • ChatGPT نمی‌تواند یک اطلاعات را با اطلاعات کامل‌تر یا جدیدتر مقایسه کند زیرا نمی‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد. در نتیجه از نظر دانش محدود است. فقط می‌تواند به آنچه در طول فرآیند آموزش به آن داده شده است دسترسی داشته باشد.
  • ChatGPT گاهی اوقات فاقد تنوع در پاسخ‌های ارائه شده است. فرض کنید از پاسخ راضی نیستید و می‌خواهید پاسخ متفاوتی داشته باشید، یا کمی روش پرس و جو را تغییر دهید تا به دنبال پاسخ دیگری باشید. با این حال، اتفاق می‌افتد که این چت‌بات همان پاسخ قبلی را ارائه می‌کند و یا عبارت هیچ اطلاعات جدیدی وجود ندارد را اعلام می‌کند.
  • ChatGPT برای همیشه رایگان نخواهد بود! ChatGPT در حال حاضر به صورت رایگان در دسترس است، اما دیر یا زود، Open AI از آن کسب درآمد خواهد کرد. از این گذشته، برای تولید پاسخ برای پیام‌های متنی، منابع عظیمی نیاز است. وقتی ایلان ماسک در مورد هزینه هر پاسخ سؤال کرد، آلتمن، مدیر عامل OpenAI، اعلام کرد که هر درخواست حدود یک سنت هزینه دارد.

مزایای بالقوه استفاده از ChatGPT برای مشاغل شامل افزایش بهره‌وری، بهبود خدمات مشتری و تعامل و تجربیات شخصی برای مشتریان و کارمندان است. با این حال، خطراتی نیز وجود دارد که باید مراقب آن‌ها بود، مانند خطا‌ها یا سوگیری‌های احتمالی در پاسخ‌های ایجاد شده توسط هوش‌مصنوعی، نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم‌خصوصی داده‌ها و نگرانی‌های امنیتی، و نیاز به تعادل بین اتوماسیون با تعامل و نظارت انسانی. کسب‌وکار‌ها باید به‌دقت استفاده از ChatGPT را ارزیابی کنند و اطمینان حاصل کنند که برای کاهش این خطرات، تدابیر حفاظتی مناسبی در اختیار دارند.

قابلیت‌ها و محدودیت‌های گوگل بارد:

قابلیت‌ها

  • گوگل یک پایگاه داده عظیم با آخرین اطلاعات دارد.
  • گوگل بیش از صد میلیارد صفحه وب فهرست شده در پایگاه داده خود دارد. با چنین پایگاه داده عظیمی، گوگل بارد می‌تواند مرتبط‌‌ترین نتایج را در چند ثانیه ارائه دهد. این مورد در مورد ChatGPT وجود ندارد و در حالی که معمولاً پاسخ‌های دقیقی ارائه می‌دهد، اما دانش آن محدود است.
  • گوگل چندین راه را برای جستجوی مناسب‌‌ترین پاسخ به شما ارائه می‌دهد.
  • گوگل در بیشتر موارد به شما با بله یا خیر پاسخ نمی‌دهد. در عوض، بر ارتباط تمرکز می‌کند و نتایجی را ارائه می‌کند که بیش‌ترین ارتباط را با جست‌وجو پیدا می‌کند. کاربران چندین راه برای جستجو، مقایسه و تأیید اطلاعات دارند.
  • گوگل قادر به ارائه اطلاعات به روز است.
  • Google Bard می‌تواند اطلاعات بی‌درنگ ارائه دهد. می‌توانید برنامه قطار‌ها و پروازها، تأخیرها، سریع‌‌ترین مسیر، وضعیت ترافیک و موارد دیگر را جستجو کنید.
  • گوگل به ویژه در ارائه نتایج شخصی‌سازی شده برتر است.
  • گوگل بارد می‌تواند نتایجی را براساس انتخاب‌های گذشته، مکان‌ها، اولویت‌‌ها و موارد دیگر به شما ارائه دهد.
  • می‌توانید از گوگل ایده‌های هدیه بخواهید، که جزییات را در کنار نظرات کاربران، بهترین سایت‌‌ها برای خرید یک محصول خاص، نزدیک‌‌ترین فروشگاهی که اقلام در آن در دسترس خواهد بود و چندین پیشنهاد دیگر براساس انتخاب شما ارائه می‌دهد. به‌طور خلاصه، یک پاسخ جامع‌تر که ChatGPT هنوز نمی‌تواند با آن رقابت کند.
  • گوگل رایگان است.
  • منبع درآمد اصلی گوگل تبلیغات است. اما هیچ مدل پولی و شارژی برای استفاده از خدمات آن وجود ندارد. برای استخراج اطلاعات از گوگل نیازی به پرداخت یک سنت هم نیست.

محدودیت‌ها

  • گوگل یک موتور جستجو است و توانایی پردازش زبان مشابه چت جی‌پی‌تی را ندارد.
  • همان‌طور که قبلاً گفته شده جذابیت اصلی ChatGPT تعاملات انسانی آن است. گوگل یک پاسخ به شما نمی‌دهد؛ در عوض، نتایج متفاوتی را به شما ارائه می‌دهد و یافتن دقیق‌‌ترین پاسخ را به کاربران واگذار می‌کند. در مقابل، چت جی‌پی‌تی پاسخ کامل و واضحی به سؤال شما به زبانی شبیه انسان ارائه می‌دهد.
  • گوگل به عنوان یک دستیار مجازی مبتنی بر هوش‌مصنوعی عمل نمی‌کند
  • شما نمی‌توانید به گوگل دستور دهید که یک داستان را پیش‌نویس کند. مطمئناً می‌تواند مراحل نوشتن یک داستان خوب را به شما بگوید، تمام عناصر مورد نیاز برای جذاب کردن آن را ذکر کند، اما شما باید خودتان داستان را بنویسید.

مقایسه بین گوگل بارد و چت جی‌پی‌تی

در حال‌حاضر google bard در رقابت با chatgpt عرضه محدود خود را شروع کرده است و عملاً جهان در آستانه یک انقلاب تکنولوژیکی در این حوزه است که احتمالاً الگوهای مسلط (حاکم فعلی دنیای مجازی) را تغییر خواهد داد.

گوگل و اینترنت با قابلیت‌های فوق‌العاده‌شان بدون شک جهان را تحت تأثیر قرار داده‌اند. با این حال، از چت جی‌پی‌تی شرکت اوپل‌ای‌آی با ویژگی استثنایی پردازش زبان طبیعی و پاسخ‌های واضح و روشن، به عنوان «قاتل احتمالی گوگل» نام برده می‌شود. برخی از کارشناسان آن را دشمن نهایی گوگل می‌دانند، یعنی حاکمیِ بی‌چون و چرای گوگل بر دنیای آنلاین را به‌صورت جدی به مخاطره خواهد انداخت.

 موارد مقایسه شده:

  • بارد اطلاعات را از داده‌ها و منابعی که از قبل در اینترنت در دسترس هستند جمع‌آوری می‌کند. در حالی که دانش Chat GPT به رویداد‌ها تا سال ۲۰۲۱ محدود می‌شود، Bard به به‌روز‌ترین اطلاعات دسترسی خواهد داشت و می‌تواند اطلاعات فعلی بیشتری را ارائه دهد.
  • گوگل بارد علاوه بر ادغام شدن با موتور جستجوی گوگل، به تعداد زیادی از داده‌ها دسترسی خواهد داشت که به آن برتری نسبت به چت جی‌پی‌تی که توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شود، می‌دهد.
  • در حالی که Chat GPT مستعد ساختن حقایق و داستان‌سازی است، تصور می‌شود که هوش‌مصنوعی Bard Google داده‌های دقیق‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به دلیل جمع‌آوری داده‌های عظیم گوگل، Bard AI نسبت به سایر پلتفرم‌های هوش‌مصنوعی مانند Chat GPT از نظر عمق و وسعت اطلاعاتی که می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، مزیت دارد.
  • بارد می‌تواند موضوعات دشوار را به تکه‌هایی با قابلیت هضم آسان تبدیل کند. هدف این است که دانش را به روشی روشن گسترش دهد که یادگیری را در همه از جمله کودکان تشویق کند. از طرف دیگر Chat GPT محتوا را در پاسخ به یک پیام متنی تولید می‌کند.
  • اگرچه هوش‌مصنوعی Bard هنوز در دسترس عموم نیست، اما پتانسیل آن بسیار زیاد است. بنابراین، هر دو مدل هوش‌مصنوعی برای تولید متن در نظر گرفته شده‌اند، اما GPT-3 یک مدل بسیار بزرگ‌تر و همه‌کاره‌تر است که می‌تواند طیف وسیع‌تری از وظایف را انجام دهد، در حالی که هوش‌مصنوعی Google Bard بیشتر بر تولید متن با کیفیت بالا در یک دامنه خاص متمرکز است.
  • تبلیغات پیرامون چت جی‌پی‌تی مشکلاتی را برای گوگل ایجاد کرده است. از این گذشته، ChatGPT می‌تواند به سؤالات پیچیده بلافاصله پاسخ‌های دقیق ارائه دهد. ChatGPT ثابت کرده است که پاسخ‌های مکالمه‌ای نسبت به پرس و جوهای مبتنی بر جستجو، بیشتر برای کاربران جذاب است. (ChatGPT فقط سه ماه پس از راه‌اندازی خود از ۱۰۰ میلیون کاربر عبور کرد)
  • چت جی‌پی‌تی اعلان‌های متنی را می‌گیرد و پاسخ‌هایی شبیه انسان به پرس‌وجو‌ها تولید می‌کند و هدفی مشابه گوگل دارد اما دو پلتفرم ذاتاً متفاوت هستند.
  • ChatGPT یک ربات هوش‌مصنوعی است که در پردازش زبان طبیعی و پاسخ‌های مشابه انسان برتری دارد. برعکس، گوگل موتور جستجویی است که اطلاعات مربوط به یک پرس و جو را از میلیارد‌ها صفحه وب استخراج می‌کند.
  • کل فرضیه ChatGPT بر اساس سهولت استفاده است که در عملکرد آن منعکس می‌شود. یک پیام متنی ساده، پاسخی واضح و جامع را به شما خواهد داد. اگر نوشتن یا اشکال‌زدایی یک کد را مثال بزنیم، ChatGPT این کار را با سهولت نسبی انجام می‌دهد. علاوه بر این، این فرآیند را برای پاک کردن کد بیشتر توضیح می‌دهد. از طرف دیگر گوگل فقط نتایج را منعکس می‌کند. این برعهده کاربران است که از صفحات وب رتبه‌بندی شده، بازدید کنند و آنچه را که به دنبال آن هستند جستجو کنند. گوگل در پاسخ به سؤالات یک قطعه کوتاه ارائه می‌نماید و به اندازه پاسخ ChatGPT جامع نیست.
  • ChatGPT اگر در آینده توانایی دسترسی به اینترنت را به دست آورد، با سهولتی که در استفاده از خود نشان می‌دهد، عصر جدیدی از جستجوی آنلاین را آغاز خواهد کرد.
  • در مورد مقایسه «دقت» باید گفت با توجه به محدودیت انتشار گوگل بارد به‌نظر می‌رسد در برخی مواقع پاسخ‌های غیردقیق و یا اشتباه به سؤال و تحقیق می‌دهد و بطور کلی چت‌بات جی‌پی‌تی به سؤالات ساده با دقت بیشتری پاسخ می‌دهد. ولی اگر پیچ و تاب غیرعادی به سؤال داده شود، پاسخ‌ها متزلزل می‌شود و در برخی مواقع هم به یک سؤال با اطمینان کامل، پاسخ اشتباه می‌دهد. و اگر به نوعی دیگر سؤال شود باز هم پاسخ اشتباه را تکرار می‌نماید.
  • جالب است که ChatGPT می‌پذیرد که گاهی اوقات پاسخ‌های نادرستی ارائه می‌دهد. اگرچه ممکن است یک نقص جزیی به نظر برسد، اما می‌تواند پیامدهای بسیار زیادی داشته باشد. اگر در مورد صحت ChatGPT شک دارید، باید اطلاعات را از جای دیگری تأیید کنید، که این موضوع اصلاً خوشایند نخواهد بود.
  • از طرف دیگر، گوگل چندین نتیجه را برای یک پرس‌وجو ارائه می‌کند و انتخاب اطلاعات مربوطه را به کاربر واگذار می‌کند. گوگل از الگوریتم‌های پیچیده برای فهرست‌بندی و رتبه‌بندی صفحات وب استفاده می‌کند که نتایج دقیق و مرتبطی ارائه می‌دهد.

جدول مقایسه‌ای

گوگل بارد چت جی‌پی‌تی
گوگل یک موتور جستجوی اینترنتی است که متعلق به Google LLC است. ChatGPT یک چت ربات گفتگومحور مبتنی بر هوش‌مصنوعی است که توسط OpenAI توسعه یافته است. این یک نسخه تنظیم شده از مدل زبان بزرگ GPT-3.5 است.
این پلتفرم در کمک به کاربران برای یافتن اطلاعات مفید و وب‌سایت‌ها در اینترنت عالی است. این پلتفرم در درک دستورات و ارائه پاسخ با استفاده از پردازش زبان طبیعی خوب است.
استفاده از موتور جستجوی گوگل برای همه کاملاً رایگان است. در حال‌حاضر، پیش نمایش تحقیق (نمونه اولیه) ChatGPT به صورت رایگان در دسترس است. به‌زودی می‌توانیم منتظر نسخه حرفه‌ای ChatGPT باشیم.
فهرست گوگل شامل بیش از صد‌ها میلیارد صفحه وب با بیش از ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ گیگابایت داده است. نمونه اولیه ChatGPT تنها براساس ۵۷۰ گیگابایت داده متنی است.
موتور جستجوی پیشرو گوگل فهرست خود را تازه نگه می‌دارد تا با آخرین رویداد‌ها و اتفاقات در سراسر جهان همگام شود. نمونه اولیه ChatGPT فقط تا سپتامبر ۲۰۲۱ اطلاعات محدودی از رویدادهای جهان دارد.
گوگل بارد برای پاسخ به پرسش‌‌ها و جستجوهای کاربر به داده‌های موجود در فهرست خود متکی است. اگرچه ChatGPT دانش محدودی دارد، اما در درک دستورات کاربر و ایجاد پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها از طریق NLP (یادگیری عمیق) بسیار خوب است.
گوگل بارد به عنوان یک موتور جستجوی اینترنتی، چندین گزینه را برای نتایج جستجو ارائه می‌دهد و همچنین منبع کاملی از اطلاعات را در صفحات نتیجه ارائه می‌دهد. مکالمات مبتنی بر گفت‌وگو در ChatGPT هیچ جزییاتی در مورد منابع اطلاعات ارائه نمی‌دهد که ممکن است قابلیت اطمینان آن را علامت سؤال بگذارد.
Google Bard نتایج را به مناسب‌‌ترین شکل ارائه می‌دهد – متن، تصاویر، ویدیوها، محصولات و… . از هم‌اکنون، ChatGPT فقط پاسخ‌های متنی را به سؤالات ارائه می‌دهد.
بارد، آنچنان خلاقیتی در تولید شعر، متن، مقاله و داستان و حتی فرضیه‌هایی مبتنی بر دانش‌های خود ندارد. چت جی‌پی‌تی، شعر می‌سراید، متن و مقاله می‌نویسد، داستان‌سرایی می‌کند و حتی می‌تواند کدنویسی انجام داده و یا اشتباهات یک کد را بررسی و رفع عیب کند

 

گوگل در مقابل چت GPT: (حکم نهایی)

Chat GPT بدون شک «هوشمند تر» است، اما به‌نظر نمی‌رسد که این توانمندی‌ها برای پیروزی قاطع کافی باشد چون گوگل بارد مزیت‌های انحصاری خود را داشته و در زمینه بانک اطلاعات و تنوع پاسخ‌ها بسیار قدرتمند است و البته ممکن است در آینده و با انتشار نسخه کامل‌تر شده گوگل بارد، اوضاع به‌طور جدی تغییر یابد در ضمن بنظر می‌رسد برخی کم‌دقتی‌ها و به هم‌ریختگی ChatGPT در برابر سؤال‌های غیرمتعارف، بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن است. این بدان معنی است که کاربر مسؤول تأیید اطلاعات است که سهولتی را که افراد به ChatGPT نسبت می‌دهند از بین می‌برد. به عنوان مثال، وقتی در مورد معیارهای واجد شرایط بودن برنامه SNAP از او سؤال شده پاسخ‌های کاملاً ساختگی و تا حدی شهودی داده شد.

چت جی‌پی‌تی، خلاقیت بی‌نظیری در تولید محتوا دارد، با سیستم یادگیری عمیق خود، می‌تواند به عنوان یک دستیار قابل اطمینان عمل کند، در حیطه کدنویسی و استفاده از زبان برنامه‌نویسی و تصحیح کد نوشته‌ها بسیار خوب است در جایی که گوگل بارد اساساً این قابلیت‌ها را ندارد و صرفا می‌تواند اطلاعات، راه و روش و چگونگی تولید هریک از موارد فوق را در اختیار کاربر قرار دهد.

ChatGPT مطمئناً می‌تواند پاسخ‌های مختصر و شفافی به سؤالات پیچیده ارائه دهد، اما محدودیت‌های آن نمی‌تواند وزن انتظارات کاربر را در هر سناریو تحمل کند. به عنوان مثال، مفهوم علایق و رفتار برای این چت‌بات، بیگانه است، در حالی که Google Bard به شدت بر آن تأکید دارد.

منطقی است که می‌توان گفت چت‌بات GPT هوشمند تر و فهیم تر از گوگل بارد است. و با زبان نوشتاری شیوا و شبه انسانی خود حس بهتری را به مخاطب منتقل می‌کند.

به همین ترتیب، جستجو‌ها و پیشنهادات مبتنی بر مکان هنوز برای ChatGPT دور از دسترس هستند (از این ربات در مورد رستوران‌های خوب در منطقه بپرسید). با این حال، Google می‌تواند صد‌ها نتیجه را بر اساس موقعیت مکانی، تنظیمات برگزیده گذشته و… با اطلاعات اضافی مانند نظرات مشتریان، مسافت، مسیرهای دسترسی مختلف و موارد دیگر به شما ارائه نماید.

علاوه بر این، نمی‌توانید اطلاعات آنلاین را با ChatGPT استخراج کنید و یا از آن مثلاً در مورد برنامه پرواز‌ها بپرسید و زیرا نمی‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد. ولی از طرف دیگر، گوگل اطلاعات مرتبط را دقیق نمایش می‌دهد.

گفتنی است؛ چت جی‌پی‌تی، در مراحل ابتدایی خود است، در حالی که گوگل برای بیش از دو دهه پادشاه بلامنازع بوده است. بنابراین زمینه و فرصت برای بهبود و تطبیق کاملاً فراهم است. البته باور اینکه ChatGPT به این زودی‌ها جایگزین Google شود بسیار دور از ذهن است با این حال این چت‌بات نشان داده است که جایگزینی برای جستجوهای متنی مبتنی بر تبلیغات وجود دارد. گوگل نیز خطر را احساس می‌کند و اگر تکامل پیدا نکند، ChatGPT ممکن است تهدیدی واقعی برای برتری بزرگ G در آینده آینده باشد.

پاسخ به چند سؤال احتمالی:

  • چت جی‌پی‌تی بهتر از گوگل بارد است؟

ChatGPT و Google هر دو دقیق هستند. اما داده‌های ChatGPT می‌تواند دقیق‌تر از گوگل باشد زیرا هوش‌مصنوعی آن تفاوت‌های ظریف را بسیار بهتر از گوگل درک می‌کند. این ویژگی به آن کمک می‌کند به سؤالاتی که ممکن است گوگل به درستی پاسخ ندهد پاسخ دهد.

  • آیا می‌توانیم ChatGPT و Google را ترکیب کنیم؟

بله، می‌توانیم از جی‌پی‌تی و گوگل با هم استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برنامه افزودنی ChatGPT برای Google Chrome را دانلود کنید و به محض اینکه هر چیزی را در Google جستجو کنید، نتایج ChatGPT را در صفحات نتایج جستجوی Google به شما نشان می‌دهد.

  • چگونه ChatGPT بر SEO تأثیر می‌گذارد؟

ChatGPT موارد استفاده زیادی برای سئو دارد. شما می‌توانید تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید، ایده‌هایی برای بهینه‌سازی صفحات خود برای موتورهای جستجو پیدا کنید، خطوط کلی برای پست‌های وبلاگ خود ایجاد کنید، یک ممیزی SEO در صفحه برای وب‌سایت خود انجام دهید و موارد دیگر.

ChatGPT plus چقدر هزینه دارد؟

هزینه اشتراک ChatGPT Plus که سرعت و قدرت بالاتری نسبت به چت جی‌پی‌تی دارد، ۲۰ دلار در ماه اعلام شده است. با این اشتراک، حتی در زمان اوج مصرف، پاسخ‌های سریع‌تری دریافت خواهید کرد، به ویژگی‌های بیشتری نیز دسترسی خواهید داشت.

(در برخی از موارد فوق‌الذکر ‌ای‌پی‌هایی ایرانی برای گرفتن خدمات محدودیت دارند که البته احتمال رفع این محدودیت‌ها در آینده نزدیک وجود دارد.)

جمع‌بندی:

به میدان آمدن هوش‌های مصنوعی جنرال (قدرتمند) و از نوع نظریه ذهن در چند سال آینده و فراهم شدن مقدمات دستیابی بشر به سوپر هوش‌مصنوعی از نوع خودآگاه، ظهور چت جی‌پی‌تی و گوگل بارد قدرتمند در کنار حرکت فضای مجازی به سمت دنیای مجازی و شکل‌گیری و رشد دنیاهای مجازی (جامع‌تر و فراگیرتر از دنیاهای مجازی فعلی) همگی پیغام مهم و اسرارآمیزی به ما می‌دهد و آن هم باز شدن درهای تمدنی جدید و دنیاهایی که تقریباً دانش اندکی از عمق، گسترده و قدرت‌های نهفته در آن داریم.

خوب یا بد، عالی یا خطرناک بودن آن در آینده نه‌چندان دور تا حدی معلوم می‌شود ولی به نظر نگارنده، از یک جایی به بعد ممکن است هیچ چیزی دست انسان نبوده و قدرت کنترل و مدیریت از وی صلب شود!