معجزه مردم‌سالاری دینی

گروه سیاسی- دیروز روز ایران بود. روزی که بنا بر گزارش‌های رسیده، یکی از باشکوه‌‌ترین و پرشور‌ترین انتخابات، برگزار شد. روزی که بسیاری از خبرگزاری‌های جهان از تعریفش عاجز ماندند. از ۸ صبح دیروز مردم ایران دسته‌دسته خود را به محل اخذ آرای رأی می‌رساندند تا بتوانند نقشی بزرگ در آینده خود داشته باشند. دیروز […]

گروه سیاسی- دیروز روز ایران بود. روزی که بنا بر گزارش‌های رسیده، یکی از باشکوه‌‌ترین و پرشور‌ترین انتخابات، برگزار شد. روزی که بسیاری از خبرگزاری‌های جهان از تعریفش عاجز ماندند. از ۸ صبح دیروز مردم ایران دسته‌دسته خود را به محل اخذ آرای رأی می‌رساندند تا بتوانند نقشی بزرگ در آینده خود داشته باشند. دیروز مردم ایران باز هم نمادی از مردم سالاری دینی را به نمایش گذاشتند و نماینده‌هایشان در مجالس خبرگان و شورای اسلامی را انتخاب کردند.آخرین آمار از انتخابات مجلس و خبرگان را در زیر مرور می‌کنیم.

•   تعداد واجدین شرایط ۵۴ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۷ نفر بوده است.

•   از بین ۶۳۳۳ نفر که در مراحل مختلف تأیید صلاحیت شدند ۱۴۸۰ نفر انصراف دادند و رقابت بین ۴۸۴۴ نفر بوده است.

•   در مناطق مرزی، کوهستانی، عشایری و شهری برای تمام واجدین شرایط رأی دادن وجود داشت تا با حضور در پای صندوق‌های رأی به داوطلب مورد نظر خود رأی دهند حتی در مناطق کوهستانی صعب‌العبور سعی از هلی‌کوپتر استفاده شده است.

•   در این دوره از انتخابات ۱۲ هزار و ۶۷ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره‌های گذشته افزایش داشته است و پس از آن مراحل مختلف بررسی صلاحیت‌ها شروع شد که از ۶۳۳۳ نفر تأیید صلاحیت‌شده تعدادی انصراف داده‌اند و نهایتاً ۴۸۴۴ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

•   در این دوره از انتخابات ۱۲ هزار و ۶۷ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره‌های گذشته افزایش داشته است و پس از آن مراحل مختلف بررسی صلاحیت‌ها شروع شد که از ۶۳۳۳ نفر تأیید صلاحیت‌شده تعدادی انصراف داده‌اند و نهایتاً ۴۸۴۴ نفر با یکدیگر رقابت کردند.

•   بنا بر قانون انتخابات کسی که بیش‌ترین رأی را به دست می‌آورد باید ۲۵ درصد آرا را اخذ کرده باشد اگر غیر از این باشد انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

•   زمان برگزاری دور دوم نیز حداکثر یک ماه بعد از تأیید نتایج مشخص می‌شود اما به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که نمایندگان ۷ خرداد در مجلس آینده حضور داشته باشند.

•   در مجموع ۵ نفر نماینده اقلیت‌های دینی بودند که هر کدام از هموطنان زرتشتی، کلیمی، آشوری و کلدانی، ارامنه و مسیحی شمال و ارامنه جنوب یک نفر باید انتخاب شوند که درمورد انتخابات مجلس خبرگان نیز اقلیت‌های دینی می‌توانند به مجتهدین واجد شرایطی که تأیید شده‌اند نیز رأی داده و در انتخابات خبرگان هم شرکت کنند.

 

حال باید منتظر پایان شمارش آرا و نتیجه انتخابات ماند تا ببینیم که با توجه به شرایط حساس کشور کدام یک از احزاب می‌توانند کرسی‌های بیش‌تر و در نهایت قدرت بیش‌تری به دست آورند.