سفرروحانی به مالزی چشم‌انداز جدیدی برای از سرگیری روابط دو کشور است

   سفیر مالزی در تهران ضمن اشاره به سفر قریب‌الوقوع حسن‌روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران به مالزی گفت: این سفر با تمرکز بر ارتقای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور صورت می‌گیرد و می‌تواند چشم‌انداز جدیدی برای از سرگیری روابط بهتر بین دو کشور باشد.به گزارش ایرنا، راجانوشیروان‌زین‌العابدین، سفیر مالزی در تهران در جمع خبرنگاران […]

   سفیر مالزی در تهران ضمن اشاره به سفر قریب‌الوقوع حسن‌روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران به مالزی گفت: این سفر با تمرکز بر ارتقای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور صورت می‌گیرد و می‌تواند چشم‌انداز جدیدی برای از سرگیری روابط بهتر بین دو کشور باشد.به گزارش ایرنا، راجانوشیروان‌زین‌العابدین، سفیر مالزی در تهران در جمع خبرنگاران همچنین در باره ورود هیأت تجاری مالزی که در اواخر اکتبر ۲۰۱۶ به تهران انجام خواهد شد، گفت: بعد از توافقنامه‌ای که صورت گرفته و رفع تحریم‌ها، جامعه بین‌المللی از جمله مالزی فرصتی برای ورود به بازار ایران یافته‌اند.

وی تأکید کرد: انعقاد این موافقت‌نامه از نظر بین‌المللی و تجاری و سرمایه‌گذاری برای مالزی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و مالزی از ماه ژانویه تا ماه جولای سال جاری میلادی (اوایل دی ماه گذشته تا اوایل مرداد امسال) ۹ درصد افزایش یافته و از ۲۹۰میلیون دلار به ۳۲۰ میلیون دلار رسیده است.

راجانوشیروان حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را در سال گذشته ۵۴۲ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: شرکت‌های مالزیایی بسیار مشتاق حضور در بازار ایران هستند.

وی افزود: هم‌اکنون دو هیأت مالزیایی برای تسریع در امر صادرات از مالزی به ایران فعال هستند که سفری هم در این رابطه به ایران داشتند، که اولین هیأت روی صنعت نفت متمرکز بود و هیأت دوم ترکیبی از حوزه‌های مختلف تجاری بود.

سفیر مالزی در ادامه گفت: هیأت دوم شامل حوزه صنعت غذا، صنعت ساختمان‌سازی و مبلمان بود و ما یک هیأت سومی هم خواهیم داشت که در راستای ارتقای سرعت تجاری‌سازی صنعت تجارت مالزی در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (۱ تا ۳ آبان) امسال به تهران سفر خواهند کرد.

وی گفت: حوزه‌هایی که این شرکت‌ها در آن فعالیت دارند شامل صنعت نفت و گاز، فن‌آوری اطلاعات، خودروسازی و ماشین‌سازی و صنعت ساختمان‌سازی است.

راجانوشیروان ادامه داد: در راستای حضور این هیأت در ایران یک سمینار تجاری قرار است در تهران برگزار شود که با تعدادی از دیدار‌های تجاری همراه خواهد بود. سفر این هیأت به تهران با هماهنگی شرکت توسعه تجارت خارجی و سفارت مالزی در تهران صورت می‌گیرد و البته اتاق بازرگانی ایران هم همکاری در این زمینه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: همه بر این باورند که شرکت‌ها و کشورهای زیادی هستند که مشتاق حضور در بازار ایران هستند اما مالزی براساس کیفیت و کالاهای رقابتی و خدماتی که ارایه می‌دهد، شناخته شده است.

سفیر مالزی در تهران همچنین از تجار و صاحبان صنایع تجاری ایران در خواست کرد تا در مالزی حضور یابند و با ایجاد سکوهای اولیه برای به وجود آوردن پل ارتباطی تجاری در حوزه آ.سه.آن، فعالیت خود را آغاز کنند.

وی گفت: قطعاً بر این باور هستیم که دولت ایران در تلاش است پایه‌های تجارت و صنایع تجاری را در ایران برای ارتباطات آینده مستحکم کند و این روند در دیگر کشور‌‌ها و در تمام حوزه‌ها باید شکل گیرد و شرکت‌های مالزیایی علاقه‌مند هستند که در راستای کمک به تحقق برنامه‌های دولت ایران، خدمات لازم را برای فعالیت‌های تجاری در آینده فراهم کنند.

راجانوشیروان ادامه داد: دو کشور مسلمان ایران و مالزی بر این باورند که می‌توانند با همکاری‌های خود به جامعه جهانی ثابت کنند که می‌توانند در تمام حوزه‌ها فعالیت کنند و برای امت اسلامی و دیگر کشور‌‌ها خدمات قابل توجهی ارایه دهند.

 

وی در پایان گفت: حسن‌روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران هفتم و هشتم اکتبر (۱۶ و ۱۷ مهرماه) جاری از کوالالامپور دیدار خواهد کرد. هدف از این سفر ارتقای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور است. این سفر می‌تواند چشم‌انداز جدیدی برای از سرگیری روابط بهتر بین دو کشور باشد.