قیمت تمام شده برنج ایرانی ۳ برابر قیمت جهانی است

قیمت تمام شده برنج ایرانی ۳ برابر قیمت جهانی است دبیر انجمن واردات برنج ایران گفت: قیمت تمام شده برنج ایرانی ۳ برابر نرخ‌های جهانی است. مسیح کشاورز در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار کرد: واردکنندگان رسمی در بخش واردات برنج خارجی تابع نظام هستند، وزارت جهاد کشاورزی در زمان برداشت محصول برنج ممنوعیت ۴ […]

قیمت تمام شده برنج ایرانی ۳ برابر قیمت جهانی است

دبیر انجمن واردات برنج ایران گفت: قیمت تمام شده برنج ایرانی ۳ برابر نرخ‌های جهانی است.

مسیح کشاورز در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار کرد: واردکنندگان رسمی در بخش واردات برنج خارجی تابع نظام هستند، وزارت جهاد کشاورزی در زمان برداشت محصول برنج ممنوعیت ۴ ماهه‌ای با هدف حمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان در کشور اعمال کرده است.

وی با اعلام این‌که آمار صحیح پایه و اساس هر نوع فعالیتی است، افزود: نبود آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاورزی از چالش‌های اساسی کشور است.

دبیر انجمن واردات برنج ایران گفت: برنج دومین کالای استراتژیک کشور است و می‌طلبد زیرساخت‌های آماری این محصول در جامعه فراهم شود تا در مواقع لزوم بتوان تصمیمات اصولی و کارشناسی اتخاذ کرد.

وی افزود: امسال خیلی تلاش شد وزارت جهاد کشاورزی هیچ استثنایی برای واردات برنج قائل نشود، با وجود این‌که این‌که قانون انتزاع خیلی از مسؤولیت‌ها را به عهده این وزارتخانه گذاشته اما در خصوص واردات برنج متأسفانه استثنا‌های زیادی مثل مناطق آزاد و ویژه، تعاونی مرزنشینان و ته‌لنجی یا ملوانی وجود دارد به عبارتی یک‌سوم نیاز سالانه کشور را می‌توان از این کانال تأمین کرد.

مسیح کشاورز با بیان این‌که از اول مرداد ماه سال جاری برای حمایت از تولید داخلی واردات برنج خارجی ممنوع شده است، گفت: در حال حاضر ارزشی که گمرک برای برنج‌های وارداتی تعیین می‌کند ۸۵۰ دلار است. هم‌اکنون قیمت تمام شده برنج خارجی ۴ هزار و ۴۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که با سود واردکننده ۴ هزار و ۸۰۰ تومان به صورت عمده توزیع می‌شود، ناگفته نماند ۵۰۰ تومان به عنوان مابه‌التفاوت برای حمایت از تولید داخلی از واردات برنج خارجی گرفته می‌شود.

وی در ادامه سهم بازار برای تقاضای برنج خارجی و داخلی را کاملاً مستقل از هم دانست و افزود: با وجود ممنوعیت واردات برنج افزایش قابل ملاحظه‌ای در قیمت برنج خارجی در بازار مشاهده نمی‌شود چون این نوع برنج بستر و تقاضای جدایی دارد.

دبیر انجمن واردات برنج ایران اذعان‌کرد: معیشت مردم، بحث‌های اقتصادی کشور و سایر موارد نشان می‌دهد که اقشاری از جامعه نمی‌توانند از برنج ایرانی با این قیمت مصرف کنند.

وی بیان‌کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده برنج ایرانی با توجه به تمامی حمایت‌ها به دلایل مختلف از جمله یکپارچه نشدن زمین‌های کشاورزی، فرسودگی ماشین‌آلات فرآوری، خرده مالکی و غیره نسبت به قیمت‌های جهانی ۳ برابر است.

مسیح کشاورز با اعلام خبری مبنی بر این‌که مسؤولان وزارت جهادکشاورزی از افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج نسبت به سال گذشته در کشور خبر می‌دهند، گفت: تولید برنج سفید در کشور از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن سال گذشته به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال جاری رسیده است.

وی افزود: با توجه به افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج در کشور سؤالی که در ذهن تداعی می‌شود این‌که چرا شیب قیمت این محصول هر روز تند و تندتر می‌شود؟ آیا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در انبارهای ذخیره شده است؟ کدام انبار گنجایش همچنین حجم عظیمی از برنج را دارد؟

 

دبیر انجمن واردات برنج ایران یادآورشد: هم‌اکنون برنج پر محصول شیرودی بوجاری شده در درب کارخانه بین ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان و به دست مصرف‌کننده ۷ هزار تومان می‌رسد. برنج کیفی ۱۰ تا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان درب کارخانه توزیع می‌شود اختلاف خیلی زیاد است به عبارتی ۴۵ تا ۱۰۰ درصد با برنج مرغوب خارجی اختلاف قیمت وجود دارد بنابراین می‌طلبد قیمت تمام شده برنج داخلی کاهش پیدا کند.