رضایت بخش خصوصی شاخص ارزیابی رایزنان بازرگانی است

قائم‌مقام وزیر صنعت‌ رضایت بخش خصوصی شاخص ارزیابی رایزنان بازرگانی است قائم‌مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: رایزنان بازرگانی باید بتوانند در بخش اقتصادی کشورهای هدف بدون محدودیت سیاسی فعالیت کنند و بالا‌ترین شاخص در ارزیابی رایزنان بازرگانی میزان رضایت بخش خصوصی از آن‌هاست. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی […]

قائم‌مقام وزیر صنعت‌

رضایت بخش خصوصی شاخص ارزیابی رایزنان بازرگانی است

قائم‌مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: رایزنان بازرگانی باید بتوانند در بخش اقتصادی کشورهای هدف بدون محدودیت سیاسی فعالیت کنند و بالا‌ترین شاخص در ارزیابی رایزنان بازرگانی میزان رضایت بخش خصوصی از آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در جلسه‌ای با نمایندگان تشکل‌های صادراتی‌، در خصوص انتظار آن‌‌ها از رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای دیگر، گفت: ذی‌نفعان اصلی تجارت در کشور بخش خصوصی و تشکل‌ها هستند و باید بخش قابل توجهی از خدمات سازمان توسعه تجارت در راستای تأمین انتظارات آن‌‌ها باشد.

وی با بیان این‌که کار اصلی توسعه تجارت به عهده تشکل‌هاست و آن‌‌ها واسطه میان سازمان توسعه تجارت و بنگاه‌های بخش خصوصی هستند، اضافه‌کرد: ما از حضور نماینده هرکدام از تشکل‌های صادراتی در کشورهای هدف حمایت می‌کنیم.

خسروتاج با تأکید بر ایجاد میزهای تخصصی صادراتی، اظهار‌کرد: ما می‌توانیم دو گروه میزهای کالایی و کشوری ایجاد کنیم و در هر یک از این میز‌ها باید مشخص شود که چه کالاهایی در سبد صادراتی نقش کلیدی دارند و مزایای رقابتی آن‌‌ها چیست؟ بهترین بازار هدف در کدام کشور برای این کالاهای صادراتی وجود دارد؟

وی ادامه‌داد: همچنین این میز‌ها می‌توانند از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند حمایت کرده و در این راستا مؤثر عمل کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که اتحادیه‌ها و تشکل‌ها باید در سیاست‌گذاری‌ و تصمیم‌گیری‌ در مورد برگزاری نمایشگاه‌ها و رفت‌و آمد هیأت‌های تجاری نقش مؤثری داشته باشند، خاطرنشان‌کرد: باید در این زمینه سیستم مشخصی ایجاد شود و نقش میزهای صادراتی مدنظر قرار گیرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معد‌ن ‌و تجارت با اشاره به لزوم وجود یک ساختار تشکیلاتی واحد که متولی مسایل صادرات باشد، گفت: یک نهاد متولی باید فصل‌الخطاب امر صادرات کشور باشد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که در صورت عدم ارتباط مناسب با تشکل‌ها، سازمان نمی‌تواند روند صادرات کشور را رصد کند، عنوان‌کرد: برای شناخت وضعیت کنونی و پیش‌بینی آینده ابزار ما تعامل با تشکل‌ها و شناخت مشکلات است؛ از همین‌رو انتظار داریم تشکل‌های صادراتی نیز در همین زمینه عمل کنند.

وی تدوین برنامه راهبردی را یکی الزامات توسعه صادرات دانست و اظهارکرد: از تشکل‌ها دعوت می‌کنیم در تدوین برنامه راهبردی با ما همراهی کنند که براساس آن هدف‌گذاری توسعه صادرات انجام شود.

در ادامه این جلسه نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های تولیدی و صادراتی نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد افزایش ارتباط با سازمان توسعه تجارت مطرح کردند.

همفکری سازمان با تشکل‌ها در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها، پیگیری در مورد مشکلات تجار و بازرگانان کشور به ویژه مشکلات مربوط به مالیات، عوارض و بیمه‌های اجتماعی و…، ایفای نقش مؤثرتر رایزنان بازرگانی در راستای نیل به اهداف صادرات و‌… از جمله خواسته‌های تشکل‌های صادراتی از سازمان توسعه تجارت بود.