گروه خودرو- با توجه به اینکه خودروهای فرسوده از اصلیترین عوامل ایجاد آلودگی هوا و آلودگیهای زیستمحیطی به حساب میآیند، اما کماکان کشور ما چندین سال است که درگیر این موضوع است و کمتر به آن اهمیت داده شده است. طبق آماری که رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ارائه کرده است، تعداد این […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه خودروهای فرسوده از اصلیترین عوامل ایجاد آلودگی هوا و آلودگیهای زیستمحیطی به حساب میآیند، اما کماکان کشور ما چندین سال است که درگیر این موضوع است و کمتر به آن اهمیت داده شده است. طبق آماری که رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ارائه کرده است، تعداد این وسایلنقلیه به عدد قابلتوجهی افزایش پیدا کرده است که این موضوع مستلزم آن است که مسؤولین مربوطه هرچه سریعتر باید به آن رسیدگی کنند تا تبدیل به فاجعهای جدید نشود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، محمد مشهدیشریف؛ رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، درباره مصرف بنزین خودروهای فرسوده، اظهار داشت: در حالحاضر حدود سه میلیون تا سهمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه سواری، ۵۰۰ هزار دستگاه ناوگان عمومی، ۱۰ تا ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور وجود دارد، یعنی جمعاً حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون وسیله فرسوده در جادهها تردد میکنند. وی با بیان اینکه ۴۵ درصد از خودروهای کشور به سن فرسودگی رسیدهاند، سن اسقاط خوروی سواری بنزینی را ۲۰ سال، پایهگازسوز ۲۲ سال و برقی را ۲۴ سال عنوان کرد و افزود: سن از رده خارج شدن خودروهای عمومی مثل تاکسی و ون پایه بنزینی ۱۰ سال، دوگانهسوز ۱۲ سال و برقی ۱۵ سال است. همچنین سن اسقاط وانت پایهگازسوز ۱۵ سال، بنزینی دوگانهسوز ۱۴ سال تعیین شده است، اتوبوس دیزلی درونشهری با ۱۰ سال سن، پایهگازسوز ۱۲ سال و برقی ۲۰ سال باید از رده خارج شود. سن فرسودگی مینیبوس و میدلباس درونشهری دیزلی ۱۰ سال، پایهگازسوز ۱۲ سال و برقی ۲۰ سال است، همچنین سن اسقاط شدن اتوبوس برونشهری ۱۵ سال، کشنده کامیون و کامیونت ۲۰ سال است. سن فرسودگی موتورسیکلت کاربراتوری شش سال، انژکتوری ۱۰ سال و برقی ۱۲ سال خواهد بود و در نهایت سن اسقاط سواری دولتی نیز ۱۵ سال تعیین شده است. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، با بیان اینکه یک خودروی فرسوده چه سواری و موتورسیکلت و چه کامیون، تقریباً دوبرابر خودروی نو بنزین مصرف میکند، گفت: اگر میانگین مصرف روزانه خودروی سواری حدود ۴٫۱۳ لیتر باشد، یک خودروی فرسوده دوبرابر یعنی ۸٫۲۶ لیتر بنزین مصرف میکند که براساس دلار ۵۰ هزار تومان و نرخ ۷۰ سنت بنزین فوب خلیجفارس روزانه ۱۳۲ هزار تومان هزینه سوخت یک خودروی فرسوده میشود که ضربدر تعداد خودرو و موتورسیکلتهای فرسوده موجود نزدیک ۲۷۲ میلیارد تومان در روز و سالانه ۹۹ هزار و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان(حدود ۱۰۰ همت) بنزین کشور را میسوزانند. وی با بیان اینکه در چهار سال آینده مصرف بنزین ۳۳ درصد بالاتر خواهد رفت، تصریح کرد: یعنی تا چهار سال آینده مصرف بنزین حدود ۳۱ میلیون بالاتر میرود و این در حالی است که تولید لازم را نداریم و باید وارد شود، اما اگر خودروهای فرسوده از مدار خارج شوند حداقل ۳۳ میلیون لیتر صرفهجویی میشود، یعنی نهتنها واردات نخواهیم داشت، بلکه میتوانیم این میزان سوخت را ذخیره و یا صادر کنیم، بهعبارت دیگر تهدید جدی مصرف بالای سوخت با اسقاط خودروهای فرسوده تبدیل به فرصت خواهد شد و کشور میتواند از منابع ارزی حاصل از صادرات نیز استفاده کند. مشهدیشریف؛ درباره برنامه اسقاط خودروهای کهنه و از رده خارج، بیان کرد: زمانی مرکز اسقاط خودرو زیر نظر وزارت راهوشهرسازی و سازمان راهداری بود از ۱۰/۱۱/۱۴۰۱ در زیرمجموعه وزارت صمت قرار گرفته و اکنون در دورهگذار هستیم و هنوز زیرساخت لازم ایجاد نشده، بنا بر این است که سامانهای راهاندازی شود و فعلاً اسقاط ندایم. مهم آییننامه اجرایی است که وزارت صمت فرصت دارد حداکثر تا هفت روز آینده به تصویب هیأت وزیران برساند، در هر حال اگر همان آییننامه قبلی باشد اتفاق جدیدی نمیافتد. به گفته وی؛ در سال ۹۳، ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد اما در سال ۹۸ این تعداد به یکپنجاهم یعنی ۷۷۰۰ دستگاه رسید، سال ۹۹، ۱۳ هزار دستگاه، سال ۱۴۰۰ ۳۰ هزار دستگاه و سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، یعنی اعداد کنونی قابل مقایسه با سال ۹۳ نیست. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، با بیان اینکه ۵۰ درصد آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه در تردد کشور است، تأکید کرد: باید سازوکارهای تشویقی و تنبیهی بهگونهای برنامهریزی شود که صاحبان خودروهای فرسوده علاقهمند شوند خودروهای خود را تحویل دهند، اما در حالحاضر وقتی قیمت پراید به عدد ۴۰۰ میلیون تومان میرسد کسی حاضر نمیشود خودرویی را که ۲۰ سال کار کرده ارزان بفروشد، باید تناسبی بین خودروی فرسوده و نو باشد وگرنه هیچ انگیزهای برای اسقاط نیست. وی با بیان اینکه باید وامهایی با نرخ تسهیلات پایین و یا جرایمی را به صورت پلکانی برای بیمه و معاینه فنی در نظر بگیرند، یادآور شد: اگر تشویق و تنبیه کنار هم نباشد صاحبان خودروهای فرسوده تمایلی به تعویض ندارند کمااینکه در چند سال اخیر اسقاط به شدت افت کرده و این رویه سبب میشود شهرها آلودهتر و پرترافیکتر و مبلمان شهری بدتر شود، بهطوری که در سال ۱۴۰۱ ۳۶۲ روز هوای آلوده و تنها سه روز پاک داشتیم و این در شأن کشور نیست.
دیدگاه بسته شده است.