وزارت صمت بازار را به انحصار مطلق کشاند

ایلدبیر انجمن واردکنندگان خودرو، خاطرنشان کرد: متأسفانه در وزارت صمت افراد با دیدگاه‌های عجیب و غریب جمع شده‌اند که اشرافی در موضوعات خودرو، بازار و واردات آن ندارند و در نتیجه شاهد آشفتگی در بازار خودرو هستیم.  به گزارش ایلنا، مهدی دادفر؛ در پاسخ به این پرسش که به نظر شما تا چه میزان مافیا […]

ایلدبیر انجمن واردکنندگان خودرو، خاطرنشان کرد: متأسفانه در وزارت صمت افراد با دیدگاه‌های عجیب و غریب جمع شده‌اند که اشرافی در موضوعات خودرو، بازار و واردات آن ندارند و در نتیجه شاهد آشفتگی در بازار خودرو هستیم.  به گزارش ایلنا، مهدی دادفر؛ در پاسخ به این پرسش که به نظر شما تا چه میزان مافیا و لابی خودروی چینی در ایران می‌تواند برای واردات خودرو کارکرد به کشور مانع تراشی کند؟ گفت: به شدت این لابی تأثیرگذار است چراکه بازیگران صنعت خودرو می‌دانند که مسؤولان اجرایی در این موضوع اشراف و آگاهی ندارند از این‌رو از عدم آگاهی آن‌ها بیش‌ترین استفاده را به نفع خود می‌برند. وی با بیان اینکه مسؤولان اجرایی اطلاعی از هزینه تمام شده تولید خودرو در چین ندارند، افزود: دولت و وزارت صمت با ناآگاهی بازار را به سمت انحصار مطلق کشاند وقتی آگاهی نباشد امکان اینکه ندانیم چه بر ما می‌گذرد تقویت می‌شود. متأسفانه در وزارت صمت افراد با دیدگاه‌های عجیب و غریب جمع شده‌اند که اشرافی در موضوعات خودرو، بازار و واردات آن ندارند و در نتیجه شاهد آشفتگی در بازار خودرو هستیم. دادفر؛ آشفتگی بازار خودرو را تاحدودی به تورم موجود در کشور نسبت داد و افزود: عدد تأثیر تورم به قیمت خودرو مشخص است و هرگز با این اعداد موجود در بازار نمی‌رسیم؛ مگان سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان بود چرا امسال باید یک میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان به‌فروش برسد؟ ایا تورم موجود می‌تواند تا این میزان در افزایش قیمت‌ها نقش ایفا کند؟‌ بدون تردید پاسخ منفی است و این موضوع به ناکارآمدی و کارنابلدی مسؤولان برمی‌گردد. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو؛ به نظر می‌رسد خودرو دسته دوم وارد کشور نشود چراکه این موضوع باهدف عدم استیضاح وزیر صمت طرح شده است. هم‌اکنون رسانه‌ها کشور مرعوب تبلیغات یک وزارتخانه شده‌اند؛ از سوی دیگر باتوجه به منافع اشخاص و افراد خاص قرار نیست که خودرو صفر کیلومتر و کارکرده وارد کشور شود. وی با تأکید بر افزایش تولید خودرو داخلی و چینی، گفت: بازار با عرضه انبوه به شرایط تعادل می‌رسد چرا با عرضه انبوه دیگر خودرو ۳۰۰ میلیون تومانی بالای یک میلیارد تومان به‌فروش نمی‌رسد. دادفر؛ با طرح این پرسش که در کجای قانون آمده است که واردات خودرو کارکرده ممنوع است؟ گفت: در بودجه ۱۴۰۲ خودرو سواری کارکرده را از منابع درآمدی دولت حذف کردند اگر وزارت صمت بخواهد ثبت سفارش را برای افراد، بدون انتقال ارز باز کند اتفاقی رخ می‌دهد؟ بدون تردید مردم با این اقدام موافق خواهند بود. وی با بیان اینکه حل بحران خودرو امکان عبور از سایر بحران‌ها را برای دولت مردان فراهم می‌کند، گفت: اگر دولت بتواند خودرو لوکس با قیمت واقعی را به دست مصرف‌کنندگان برساند می‌تواند سایر مسائل را نیز حل‌وفصل کند. اما دولت روحانی نتوانست و دولت فعلی نیز از نتوانستن هم گذر کرده است. این فعال اقتصادی، ادامه داد: هر روز شاهد از دست دادن سرمایه‌های خود هستیم و خرید خودرو با درآمد ماهیانه برای مردم به معجزه تبدیل شده است. وی در پایان بیان کرد: من بعید می‌دانم که فاطمی‌امین؛ این بار از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد، اما بحران خوردو با او و بدون او حل نمی‌شود. فاطمی‌امین؛ فرصت خروج نقش دولت از صنعت خودروسازی را داشت اما آن را عملیاتی نکرد. همچنین توجه بیش از اندازه وی به توان تولید داخلی و دل سپردن به اطلاعات غلط در بحث واردات خودرو باعث شد او نتواند به موقع بازار را تنظیم کند. اما در این یک پرسش اصلی مطرح است که اگر نمایندگان مجلس بحث واردات خودرو را باجدیت دنبال می‌کنند چرا اسفند ۱۴۰۰ که شرایط‌اش وجود داشت ایستادگی نکردند و چرا این زمان می‌خواهند پافشاری کنند؟