چشم امید تروریست‌‌ها به ترکیه و آمریکا

   حلب شهری در شمال سوریه است که ارتش سوریه دستاوردهای زیادی در جبهه‌های شمالی و جنوبی این شهر به همراه هم‌‌پیمانانش به دست آورده و به دنبال آزاد‌سازی مناطق شرقی این شهر است.به گزارش مهر، نبرد آزاد‌سازی شرق حلب وارد مراحل حساسی شده و درگیری‌ها در محورهای سلیمان الحلبی، بستان الباشا، شیخ خضر در […]

   حلب شهری در شمال سوریه است که ارتش سوریه دستاوردهای زیادی در جبهه‌های شمالی و جنوبی این شهر به همراه هم‌‌پیمانانش به دست آورده و به دنبال آزاد‌سازی مناطق شرقی این شهر است.به گزارش مهر، نبرد آزاد‌سازی شرق حلب وارد مراحل حساسی شده و درگیری‌ها در محورهای سلیمان الحلبی، بستان الباشا، شیخ خضر در شمال شرقی شهر و نیز درگیری‌ها در محور الهلک جریان دارد. با پیشروی در این مناطق و تسلط بر آن گروه‌های مسلح بیش از قبل در محاصره قرار می‌گیرند.

در جنوب حلب نیز ارتش سوریه و هم‌‌پیمانان به عملیات نظامی در محور شیخ سعید یکی از مراکز اصلی تروریست‌ها در جنوب ادامه می‌دهند تا اوضاع را به سوی مناطق شرقی تا فرودگاه حلب به نفع خود رقم بزنند.

چرا نبرد حلب اهمیت دارد؟

-حلب مرکز اقتصاد سوریه و دارای موقعیت ممتاز است و همه شاهراه‌های تجاری در سوریه به آن ختم می‌شود.

-هر طرفی که بر حلب مسلط شود بر شمال سوریه و راه‌های منتهی به مرزهای ترکیه و عراق سیطره پیدا می‌کند.

-ارتش سوریه با تسلط بر حلب به شمال سوریه و مناطق تحت کنترل نزدیک می‌شود و در این صورت نیروهای مردمی کُرد، بیش از قبل مایل به همکاری با ارتش سوریه ضد داعش به جای همکاری با آمریکا خواهند بود.

-تسلط بر حلب سبب خواهد شد که سیطره نظام سوریه بر همه شهرهای سوریه قطعی شود. داعش هنوز مناطق صحرایی را در اختیار دارد. کرد‌ها به دنبال همکاری با دمشق برای حمایت از اراضی تحت کنترل خود خواهند بود و تسلط بر حلب سبب خواهد شد که مخالفان سوری به گفت‌و‌گو بیش از جنگ تمایل پیدا کنند.

-برای مخالفان حلب از اهمیت زیادی برخوردار است و از دست رفتن حلب به منزله از دست رفتن یکی از مهم‌ترین مراکز باقیمانده در دست مخالفان است. راه‌های تجاری ویژه حلب از ترکیه می‌گذرد و مخالفان از آن برای امداد رسانی از ترکیه استفاده می‌کنند که در صورت سقوط حلب به دست ارتش سوریه، تنها راهی که برای تروریست‌ها می‌ماند، ادلب است.

سقوط حلب به مثابه کابوسی برای دولت آمریکاست. سقوط حلب به مثابه شکست آمریکا در برابر روسیه‌ای است که داعش را از تدمر بیرون رانده است. آمریکا برای سال‌های متوالی از گروه‌های مخالف سوری حمایت کرده و از دست رفتن حلب به منزله تضعیف موضع مخالفان مورد حمایت غرب است. این به مثابه کاهش نفوذ آمریکا در منطقه به نفع روسیه است. آمریکا به‌طور حتم در اندیشه طرح‌هایی است تا جبهه مخالفان مورد حمایت خود را تقویت کند.

در حال حاضر نیروهای سوری به دنبال تسلط کامل و مخالفان در اندیشه توقف پیشروی‌های ارتش سوریه هستند. حلب به مثابه پلی است که آن را با شهر ادلب متصل می‌سازد و راه‌های امداد رسانی مستقیم از ترکیه فراهم می‌شود.

اگر حلب به تسلط ارتش سوریه درآید، شهرهای اصلی سوریه به کنترل نظام سوریه در می‌آید و راه در برابر تلاش‌ها برای تجزیه و دیگر تحرکات بسته می‌شود.

روس‌ها به دنبال این هستند که سرنوشت را به همراه هم‌‌پیمانان خود در حلب یکسره نمایند. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها قبل از روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید طرحی داشته باشند.

نبرد حلب به شیوه حمص خواهد بود با تفاوت در اطراف محاصره شده در داخل شرق حلب. در حمص ارتش آزاد سوریه بود و در حلب گروه‌های مختلفی هستند که نمی‌توان آن‌ها را از جبهه‌النصره جدا کرد و این موضوعی است که جان کری به آن اذعان کرده است.

در این میان نکته قابل‌توجه حملات و تبلیغات گسترده رسانه‌ای غربی و منطقه‌ای حامیان تروریست‌ها درباره حلب است. این رسانه‌ها مدتی است که در اقدامی هماهنگ شده بدون این‌که به جنایات تروریست‌ها اشاره‌ای کنند، ژست حمایت از ساکنان شرق حلب را به خود گرفته‌اند.

حامیان تروریست‌ها در حال حاضر از هیچ تلاشی برای نجات آن‌ها دریغ نمی‌کنند. تروریست‌ها اجازه خروج غیرنظامیان از شهر را نمی‌دهند تا از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. عبدا…المحیسنی سرکرده گروه‌های تروریستی به تروریستهای تحت امر خود دستور داده است که مناطق نبل و الزهرا را زیر آتش بگیرند.