تعیین تکلیف فاینانس پروژه برقی «اومااویا» توسط پیمانکار ایرانی

  گروه انرژی- یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و سریلانکا با حضور وزیر نیرو و وزیر صنعت و تجارت سریلانکا در کلمبو در حالی برگزار شد که توافق‌های سازنده‌ای درسایه لغو تحریم‌ها با این کشور صورت گرفت. حمید چیت‌چیان ۳ اسفندماه در رأس یک هیأت کارشناسی متشکل از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مدیران دولتی به […]

 

گروه انرژی- یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و سریلانکا با حضور وزیر نیرو و وزیر صنعت و تجارت سریلانکا در کلمبو در حالی برگزار شد که توافق‌های سازنده‌ای درسایه لغو تحریم‌ها با این کشور صورت گرفت.

حمید چیت‌چیان ۳ اسفندماه در رأس یک هیأت کارشناسی متشکل از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مدیران دولتی به منظور شرکت در یازدهمین نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی با سریلانکا و توسعه مشارکت دو کشور در زمینه آب و برق عازم این کشور شد و در اولین برنامه خود از پروژه احداث سد و نیروگاه چند منظوره «اومااویا» بازدید کرد.

وزیر نیرو در این سفر چند روزه پس از شرکت در آیین آغاز اجلاس یازدهم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سریلانکا، ملاقات‌های متعددی با سران این کشور انجام داد از جمله با «بدیع‌الدین» وزیر صنعت و تجارت سریلانکا و مسؤول کمیسیون، وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر نیرو و انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور گفت‌و‌گو کرد.

اهمیت این سفر به حدی بود که هیأتی از کارشناسان وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه و تجارت، بانک توسعه صادرات ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران، وزارت نفت، سازمان استاندارد، بانک مرکزی، ریاست جمهوری، وزارت دادگستری، اتاق بازرگانی، شرکت فراب، شرکت مپنا، شرکت صانیر و نمایندگانی از بخش خصوصی وزیر نیرو را همراهی کردند.

یکی از اصلی‌‌‌ترین محور‌های گفت‌و‌گوی چیت چیان با باتیوتین وزیر صنعت و تجارت سریلانکا تعیین تکلیف فاینانس پروژه برقی «اوما اویا» بود. سال ۹۲ بود که باتیوتین در گفت‌و‌گویی با یکی از خبرگزاری‌های داخلی با اشاره این که تحریم‌های بانکی علیه ایران باعث شده که سریلانکا نتواند بدهی خود را به ایران پرداخت کند بیان کرده بود: نه تنها ایران، بلکه سریلانکا و بسیاری دیگر از کشور‌‌ها که با این کشور روابط اقتصادی و تجاری داشته‌اند از تحریم‌ها علیه تهران متضرر شده‌اند.

این وزیر سریلانکایی به روند رو به رشد اقتصاد در این کشور و افزایش تعداد سرمایه گذاران خارجی در آن اشاره کرد و از سرمایه گذاران ایرانی دعوت کرد تا حضور پر رنگ تری برای اجرای پروژه‌های گوناگون در سریلانکا داشته باشند.

باتیودین با یادآوری پروژه عظیم در دست احداث سد و نیروگاه «اومااویا» توسط شرکت ایرانی «فرآب» در سریلانکا، تصریح کرده بود: دولت کلمبو مایل است همکاری بیش‌تری با شرکت‌های ایرانی داشته باشد.

حال در سفر ۴ روزه چیت چیان به این کشور پروژه اومااویا به وسیله تعیین تکلیف شد.

باتیوتین، وزیر صنعت و تجارت سریلانکا در حاشیه برگزاری این اجلاس در گفت‌و‌گو با وزیر نیروی ایران با بیان این‌که سریلانکا به دنبال توسعه همکاری‌های دوجانبه تجاری و اقتصادی با ایران است، گفت: برگزاری کمیسیون مشترک، فرصتی برای فراهم کردن زمینه‌های جدید همکاری‌های دو کشور در زمینه آب و برق خواهد بود.

تعیین تکلیف ادامه فاینانس پروژه برقی «اومااویا» توسط پیمانکار ایرانی، توسعه همکاری‌های بانکی و وصول مطالبات ایران از طرف سریلانکایی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات وزیری نیروی ایران با مقامات سریلانکایی بوده است.

همچنین ولی الدین مصلحتی مجری طرح‌های برق رسانی توانیر اخیراً با اشاره به توافق جدید برقی ایران و سریلانکا، گفته است: بر اساس این توافق ایران مجری انتقال برق به حدود یکهزار روستا در سریلانکا شده است.

بنا بود در پروژه «اویاما» دو سد بر روی شاخه‌های فرعی رودهای اویا و دریابا احداث و یک نیروگاه تولید برق آبی با ظرفیت تولید ۱۳۴ مگاوات در منطقه راندنیگالا و یک تونل ۲۳ کیلومتری نیز در این منطقه احداث شود.

سونیل داسیلوا، مدیر این پروژه نیز گفته بود، توافقنامه تأمین کمک مالی برای این پروژه در جریان سفر رییس‌جمهور ایران به سریلانکا در سال ۲۰۰۸ به امضا رسیده و این پروژه تا نوامبر سال ۲۰۱۵ تکمیل خواهد شد.

 

پیشتر وزیر آبیاری و منابع آب سریلانکا در سال ۹۱ گفته بود: پول ۲ میلیارد روپیه‌ای نفت ایران در پروژه «اومااویای» این کشور که با همکاری ایران در حال انجام است، سرمایه گذاری می‌شود. سریلانکا موفق نشده بود در ماه‌های اخیر به دلیل تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران، پول نفت ایران را پرداخت کند.