مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد

بهره‌برداری از ۳ میلیارد دلار پروژه نفتی در خوزستان

اجرای طرح توسعه میدان مشترک نفتی سهراب با ارزش ۹۰۰ میلیون دلار مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی سه میلیارد دلار پروژه نفتی در قالب ۱۵ طرح در استان خوزستان خبر از آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک نفتی سهراب به ارزش ۹۰۰میلیون دلار داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، […]

اجرای طرح توسعه میدان مشترک نفتی سهراب با ارزش ۹۰۰ میلیون دلار

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی سه میلیارد دلار پروژه نفتی در قالب ۱۵ طرح در استان خوزستان خبر از آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک نفتی سهراب به ارزش ۹۰۰میلیون دلار داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن خجسته‌مهر؛ با اشاره به تولید بیش از ۸۰ درصد از نفت و ۱۶ درصد از گاز کشور در خوزستان توسط شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت و گاز اروندان، افزود: این سه میلیارد دلار پروژه ظرفیت بزرگی برای ساخت داخل و تولیدکنندگان و پیمانکاران ایرانی ایجاد خواهد کرد و برای مردم شریف خوزستان نیز فرصتی مغتنی در افزایش ظرفیت اشتغال فراهم می‌کند. خجسته‌مهر؛ با اشاره به بهره‌برداری از سه طرح بزرگ جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل در خوزستان گفت که از جمله آن‌ها طرح‌های پیش‌تراکم NGL ۹۰۰ و پیش‌تراکم NGL ۱۰۰۰ در شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب است که در مجموع ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب به تولید گاز کشور و تأمین خوراک شرکت بیدبلند خلیج‌فارس اضافه می‌کنند. وی تصریح کرد: راه‌اندازی و افتتاح فاز نخست کارخانه گاز و گازمایع ۳۲۰۰ با ارزش سرمایه‌گذاری ۱٫۴ میلیارد دلاری یکی دیگر از این طرح‌های بزرگ ملی است. این طرح با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعبی در دو فاز تعریف شده که توان جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت ۱۱ میدان نفتی که عمده آن‌ها میادین مشترک هستند را داراست. در فاز نخست خود ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز همراه نفت را جمع‌آوری و فرآورش می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، افزود: ارزش این طرح‌های ان‌جی‌ال در کنار دستاوردهای اقتصادی خود، در جبران و کمک آن‌ها در ناترازی گاز کشور و همچنین تأمین خوراک قابل‌توجه برای واحدهای پایین‌دست پتروشیمی است و در مجموع با اتمام کامل پروژه‌های جمع‌آوری گاز در استان خوزستان چیزی معادل سه فاز پارس‌جنوبی گاز همراه تولید شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان جمع‌آوری و فرآورش خواهد شد و این یک اقدام تحولی در این صنعت خواهد بود. خجسته‌مهر؛ گفت: آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک نفتی سهراب نیز از پروژه‌های بسیار با اهمیت است که ۹۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و مربوط به شرکت‌های نفت و گاز اروندان و مهندسی و توسعه نفت (متن) است. وی ادامه داد: بهره‌برداری کامل از ۴۰ حلقه چاه آزادگان جنوبی که منجر به افزایش تولید ۵۰ هزار بشکه‌ای شده با ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورویی، بهره‌برداری از پست برق ۴۰۰ کیلووات ایثار که با اتصال شبکه برق استان‌های خوزستان و بوشهر و برق مورد نیاز ایستگاه‌های فرآورشی این منطقه را می‌تواند تأمین کند و افزایش ظرفیت فرآورشی نفت نمکی به میزان ۲۰ هزار بشکه در منطقه رامشیر جز این پروژه‌های ارزشمند هستند.

سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی

علیرضا دانشی؛ مدیرعامل شرکت منطق نفت‌خیز جنوب نیز، از سرمایه‌گذاری بی‌سابقه طی یک‌سال‌ونیم اخیر به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال خبرداد و گفت: ماحصل این پروژه‌های پژوهشی طی سال‌های آینده در حوزه نفت نمایان خواهد شد. وی افزود: پروژه‌های بسیاری به دلایلی متوقف شده بود که با آغاز دولت سیزدهم و ایجاد دستورالعمل‌های جدید و اراده داخلی بسیاری از این پروژه‌ها فعال و به سرانجام رسید. مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب‌، تدوین برنامه تعمیراتی بیش از ظرفیت هر ساله برای بهبود تأسیسات و بهره‌وری تولید، برنامه‌ریزی برای ساخت تجهیزات مهم صنعت نفت مانند توربین، افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پژوهشی، افزایش اقدام‌های مثبت برای حفظ محیط‌زیست و درختکاری و ایجاد فضای سبز از سوی شرکت‌های نفتی و پرداخت بدهی‌های گذشته و افزایش مسؤولیت‌ اجتماعی از سوی نفت را دیگر کارهای انجام شده در دولت سیزدهم اعلام کرد.