والاستریت ژورنال گزارش داد توسعه مراکز خرید بزرگ، سفر ایرانیان به خارج برای خرید را کاهش میدهد این روزها سر و صدای ساختوساز در منطقهای بزرگ در شمال شهر تهران، یعنی جایی که جدیدترین مرکز خرید بزرگ پایتخت در آن واقع شده به گوش میرسد. به گزارش تسنیم به نقل از والاستریت ژورنال، پروژه ۲.۷ […]
والاستریت ژورنال گزارش داد
توسعه مراکز خرید بزرگ، سفر ایرانیان به خارج برای خرید را کاهش میدهد
این روزها سر و صدای ساختوساز در منطقهای بزرگ در شمال شهر تهران، یعنی جایی که جدیدترین مرکز خرید بزرگ پایتخت در آن واقع شده به گوش میرسد.
به گزارش تسنیم به نقل از والاستریت ژورنال، پروژه ۲.۷ میلیون فوت مربعی که در شمال غرب تهران واقع شده، بخشی از موج ایجاد شده در سراسر ایران در زمینه ساخت مراکز خرید بزرگ است که همزمان با لغو تحریمها، چهرهای جدید به بخش خرده فروشی بازار ایران بخشیده است.
به گفته بوریسپلنر، اقتصاددان ارشد مؤسسه پلنتریتیل در فرانکفورت، این مرکز خرید، که توسط یک ملاک و فعال صنعتی در حال احداث است، یکی از تقریباً ۳۰۰ مرکز خریدی است که در حال حاضر در سراسر کشور در حال ساخت است.
مراکز خرید جدید تهران برخی در حد و اندازههای مراکز خرید کوچک و برخی در اندازه مراکز خرید متوسط متمرکز بر برندهای لوکس ساخته شدهاند که در آنها فوارههای موزیکال، باغهای مرکزی، هتل و مراکز نمایشگاهی نیز دیده میشود.
بسیاری از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران از طرفداران کالاهای لوکس و مراکز خرید بزرگ هستند.
انواع لباس، کفش و دیگر کالاها را میتوان در این مراکز خرید پیدا کرد و براساس جدیدترین بررسی بانک مرکزی ایران، آنها حدود ۱۷ درصد هزینههای مصرفی خانوارهای شهری را جذب خود میکنند.
پلنر گفت: شما طبقه متوسطی در ایران داریم که پول دارد و کنجکاو است برندهای مختلف را امتحان کند و دارای سبک زندگی مدرن است.
در دوران تحریم، ایرانیان متمول به دلیل کاهش ارزش ریال و افزایش تورم از نگهداری پول نقد خودداری میکردند. این گرایش به تبدیل سرمایه به ملک و از جمله مراکز خرید کمک کرده است.
اما تعداد زیادی از این مراکز خرید ابتدایی بودند و کالاهای تولید داخل یا کالاهای وارداتی از کشورهایی نظیر چین و ترکیه را که در دوران تحریم همچنان مشتاق تجارت با ایران بودند را میفروختند. یکی از برندهایی که حضوری قوی در مراکز خرید اخیراً ساخته شده در ایران دارد، برند السیواکیکی ترکیه است که در مراکز خرید پالادیوم و هایپراستار تهران و سیتیاستار اصفهان شعبه دارد.
توسعهدهندگان مراکز خرید بزرگ امیدوارند به ویژه پس از توافق هستهای سال گذشته، تقاضا برای مراکز خرید مدرن و سبک غربی وجود داشته باشد. این توافق که موجب لغو تحریمها علیه ایران شد، از ماه ژانویه اجرایی شده است.
هرچند تحریمهای تجاری آنگونه که ایرانیها انتظار داشتند بهطور کامل رفع نشده و بانکها همچنان از همکاری با ایران واهمه دارند، اما شرکتهای متعدد خردهفروشی خارجی شروع به بررسی جدی بازار ایران کردهاند. روبرتوکاوالی، برند مد و لباس ایتالیایی اولین فروشگاه خود را در ماه فوریه در ایران افتتاح کرد.
لغو تحریمها خبری خوب برای سرامی، صنعتگر متمول ایرانی بود که با هزینهای یک میلیارد دلاری بزرگترین مرکز خرید ایران با نام سیتیسنتر را در اصفهان احداث کرده است. سرامی در این باره گفت: لغو تحریمها مسیر را برای ورود برندهایی که قبلاً نمیتوانستند وارد بازار ایران شوند هموار میکند.
سرامی افزود: اگر آنها همچنان به توسعه خود ادامه دهند، مراکز خرید ایرانی میتوانند مشتریانی را که قبلاً به مراکز خرید کشورهای دیگر نظیر دوبی یا ترکیه میرفتند، جذب کنند.
برخی شرکتهای خردهفروشی غربی از جمله شرکت اسپانیایی منگو از قبل در ایران فعال بودهاند، اما برندهای بزرگ خارجی هنوز وارد ایران نشدهاند و این مسأله موجب سفر ایرانیان متمول به خارج از کشور برای خرید میشود.
سرامی افزود: من میخواهم همان کاری را که در دوبی و ترکیه انجام شده در ایران انجام دهم. ترکیه تاریخی غنی دارد، اما ما همان تاریخ را در ایران داریم. آنچه ما نیاز داریم مراکز خرید است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.