دولت به جای تمرکز به بنگاه‌های بزرگ، صنایع کوچک را دریابد

عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان دولت به جای تمرکز به بنگاه‌های بزرگ، صنایع کوچک را دریابد رحمان‌سعادت درباره نفوذ تفکر سرمایه‌داری در اقتصاد ایران گفت: عموماً سیستم اقتصادی سرمایه‌داری فعلی تا‌کنون پاسخ‌دهی مناسبی در اقتصاد ایران نداشته و صرفاً باعث ایجاد فاصله طبقاتی شده است. عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان درباره نگاه دولت به بنگاه‌های […]

عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان

دولت به جای تمرکز به بنگاه‌های بزرگ، صنایع کوچک را دریابد

رحمان‌سعادت درباره نفوذ تفکر سرمایه‌داری در اقتصاد ایران گفت: عموماً سیستم اقتصادی سرمایه‌داری فعلی تا‌کنون پاسخ‌دهی مناسبی در اقتصاد ایران نداشته و صرفاً باعث ایجاد فاصله طبقاتی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان درباره نگاه دولت به بنگاه‌های کوچک و زود بازده به سایت تراز گفت: به نظرم بهتر است دولت به جای تمرکز بر صنایع سرمایه‌بر و بزرگ، اهتمام بیش‌تری نسبت به بنگاه‌های کوچک و زودبازده داشته و این بنگاه‌ها را تقویت کند.

وی افزود: این بنگاه‌ها امکان اشتغال‌زایی بیش‌تری دارند ضمن این‌که اثر آن‌‌‌ها روی توزیع درآمد نیز بیش‌تر است.

این کارشناس اقتصادی درباره افزایش رشد اقتصادی و تأثیر آن بر تورم تصریح‌ کرد: به‌طور کلی اگر اقتصادی روی منحنی امکانات تولید قرار داشته باشد، هرچقدر رشد اقتصادی این کشور افزایش یابد، به دلیل افزایش نیاز به نیروی کار و مواد اولیه، قیمت کالا‌‌ها نیز در این اقتصاد افزایش یافته و بدین ترتیب تورم به همان نسبت افزایش می‌یابد.

این اقتصاددان ادامه‌داد: اما اگر کشوری در مراحل اولیه رشد باشد و ظرفیت‌های خالی در بنگاه‌های اقتصادی این کشور وجود داشته باشد، با افزایش تولید، رشد اقتصادی افزایش می‌یابد اما تورم به وجود نمی‌آورد.

سعادت درباره نفوذ تفکر سرمایه‌داری در اقتصاد ایران خاطرنشان‌ کرد: عموماً سیستم اقتصادی سرمایه‌داری فعلی تا‌کنون پاسخ‌دهی مناسبی در اقتصاد ایران نداشته و صرفاً باعث ایجاد فاصله طبقاتی شده است.

وی تصریح‌کرد: این مدل فکری در توسعه عمومی کشور اثر کم‌تری دارد. لذا به نظر می‌رسد نگاه دولت باید بیش‌تر به بخش بنگاه‌های زودبازده و سرمایه‌گذاری‌هایی که در دست عموم مردم است متمرکز شود.

 

این عضو هیأت علمی دانشگاه در تشریح این مطلب بیان‌کرد: این روش در واقع همان روح اقتصاد مقاومتی است که معتقد است باید اقتصاد را به صحنه عمومی جامعه بکشانیم تا مردم با سرمایه‌های کوچک خود در کنار کمک‌های دولتی، اقتصاد را فعال کنند. سعادت در خاتمه با اشاره به اقتصاد چین خاطرنشان‌کرد: این امر در اقتصاد چین نیز اتفاق افتاد و مردم با سرمایه‌های کوچک خود بنگاه‌های اقتصادی کوچک را تأسیس کرده و به مرور زمان بر بسیاری از بازارهای بزرگ جهان مسلط شدند.