وضعیت نابه‌سامان خودرو وزیر صمت را به کام استیضاح کشاند

گروه خودرو-  در نیمه دوم سال گذشته وضعیت بازار خودرو روزبه‌روز بدتر شد و مردم نیز از این مسأله گلایه‌مند بودند و همچنان وزیر صمت هم در حال وعده دادن بود که این موضوعات حل می‌شود و قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا خواهد کرد و افزایش قیمت را به گردن دلالان می‌انداخت. اما با گذشت […]

گروه خودرو-  در نیمه دوم سال گذشته وضعیت بازار خودرو روزبه‌روز بدتر شد و مردم نیز از این مسأله گلایه‌مند بودند و همچنان وزیر صمت هم در حال وعده دادن بود که این موضوعات حل می‌شود و قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا خواهد کرد و افزایش قیمت را به گردن دلالان می‌انداخت. اما با گذشت زمان، این وضعیت بیش از پیش آشفته‌تر شد تا جایی که پراید که زمانی ارزان‌ترین خودروی بازار بود به رقم فضایی ۴۰۰ میلیون رسید. اما به‌نظر می‌رسد که قیمت‌سازی‌ها و دلالان تا یک حد و حدودی می‌توانند در این‌گونه مسائل تأثیرگذار باشند و عمده مشکلات متوجه وزارت و شخص وزیر صمت بود که به‌دلیل عدم مدیریت و سیاست‌های اشتباه بازار را به اینجا رساند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدرضا فاطمی‌امین؛ دیروز (یکشنبه) در جریان جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس، افزود: ما اجازه نداریم گرفتار حاشیه‌سازی‌ها شویم، بلکه باید عقب‌ماندگی‌ها و گرفتاری‌های معیشتی مردم را جبران کنیم که نیازمند همدلی و هم‌افزایی است. وزیر صمت، یادآور شد: در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و پیش از تشکیل دولت مردمی، رابطه‌ای بین یکی از واحدهای مجلس و یکی از خودروسازان متخلف (که بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان تخلف نزد دستگاه‌های نظارتی دارد و در حقیقت مافیای خودرو است) شکل گرفت؛ اما در این زمینه هیأت رئیسه وقت مجلس ورود و از حیثیت مجلس دفاع کرد. وزیر صمت، در ادامه با اشاره به موضوع خودرو، گفت: صنعت خودروی ایران بیمار است و از دردهای مزمن رنج می‌برد. وی با بیان اینکه اکنون در این صنعت به جای خوبی رسیده‌ایم، خاطرنشان‌کرد: در آغاز وزارت و در ابتدای دولت دو راه پیش‌روی خود می‌دیدم؛ نخست اینکه درخصوص صنعت خودرو کوتاه بیایم و به‌جای اینکه وسط میدان بیایم، شاکی شوم و محبوبیت خود را دنبال کنم. دوم اینکه وارد میدان عمل شده و مسائل را زیرساختی حل کنم. فاطمی‌امین؛ تأکید کرد: اکنون در میانه جراحی این صنعت هستیم و نشانه‌های بهبود حاصل شده است. وی اظهار داشت: صنعت خودرو مسائل زیادی دارد، اما این روز‌ها قیمت خودرو بیشتر به چشم می‌آید. این عضو کابینه دولت سیزدهم، تصریح‌کرد: اگر در سال‌های گذشته توقف و کاهش تولید نداشتیم، اگر واردات خودرو متوقف نمی‌شد و اگر در نیمه دوم ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمی‌شد، ما این روز‌ها را در صنعت خودروی کشور نمی‌دیدیم. وی یادآوری ‌کرد: صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و داخلی‌سازی است، لذا با فرازونشیب تحریم‌ها دچار مشکل می‌شود. فاطمی‌امین؛ گفت: در ۱۰ سال گذشته هر زمان تحریم‌ها شدت گرفت، تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه رسید، اما سال ۱۴۰۱ تنها سالی بود که با وجود تداوم تحریم‌ها تولید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید. وی به آغاز دو تازه تحریم‌ها در سال ۹۷ اشاره کرد که شروع آن با صنعت خودرو بود و تأکید کرد: این مسأله بدان معناست که دشمن می‌داند خودرو مسائل اجتماعی و ابعاد اقتصادی دارد و روی آن دست گذاشته است. وزیر صمت، یادآور شد: این در حالی است که با تلاش‌های انجام شده، در پایان سال گذشته تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ‌‌ها به کمتر از یک‌هزار دستگاه رسید و رشد ۳۹ درصدی در تولید خودرو حاصل شد. وی تأکید کرد:‌ رویکرد ما داخلی‌سازی خودروهای خارجی نیست، بلکه اعتماد به جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین طراحی خودروهای داخلی است که این موضوع نیز در حال تحقق است و این راهکار خنثی‌سازی تحریم‌هاست. این عضو کابینه دولت، در ادامه به تشریح دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار پرداخت و اظهار داشت: نخستین دلیل، فاصله زیاد عرضه و تقاضاست. این در حالی است که از اردیبهشت ۱۴۰۱ تورم خودرو کاهشی شد و شیب کاهش آن بیشتر از شیب تورم کشور است. وی، همچنین به آغاز جنگ ارزی از آبان گذشته اشاره کرد که مسبب افزایش قیمت بازاری خودرو‌ها شد؛ زیرا از آذرماه شاهد افزایش تقاضای کاذب برای خودرو بودیم. فاطمی‌امین؛ با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موضوعی نیست که در اختیار وزارت صمت باشد، یادآوری کرد: ما امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم و قیمت خودرو در بازار نیز معلول متغیرهای اقتصادی است. وی در تشریح اینکه در این شرایط چه باید بکنیم، افزود: افزایش تولید و افزایش واردات، همه آن کاری است که باید انجام داد. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، با اشاره به موضوع واردات خودرو، گفت: ممنوعیت واردات خودرو تا اردیبهشت‌ماه پارسال وجود داشت تا اینکه آیین‌نامه واردات در شهریورماه ۱۴۰۱ در دولت به تصویب رسید. در آذرماه گذشته نخستین نمونه خودرو‌ها وارد کشور شد تا تست‌های مختلف زیست‌محیطی، استاندارد و… را پشت سر بگذارد و روز گذشته نخستین سری از خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص شد. وی با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است، اظهار داشت: با مشکلات زیادی در موضوع واردات خودرو مواجه هستیم. فقط در یک فقره، قانونی مربوط به سال ۷۱ وجود دارد که در آن ذکر شده که اگر گمرک به دنبال قیمت‌گذاری خودروی وارداتی است باید از شرکت سازنده آن استعلام بگیرد و چقدر این امکان اکنون وجود دارد؟ فاطمی‌امین؛ به دیگر مشکلات واردات اشاره کرد و ادامه‌ داد: اکنون مدت‌هاست خودرو وارد گمرک شده است، اما گفته می‌شود باید استاندارد اروپا (E-mark)‌ داشته باشد یا می‌گویند کمربند عقب خودرو استاندارد اروپا ندارد! و این‌ها بخشی از مصائب حکمرانی ماست و باید فرآیند‌ها و قواعد را اصلاح کرد. وی یادآور شد: سال ۸۲ که ممنوعیت واردات برداشته شد، ورود نخستین دسته از خودرو‌ها به کشور دو سال به طول انجامید و اکنون شش ماهه در حال انجام است. وزیر صمت، تأکید کرد:‌ برنامه اولیه ما این است که با انجام واردات و همچنین افزایش تولید، التهابات بازار خودرو کاهش یابد. وی بیان‌داشت: در بهمن‌ماه گذشته دولت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد را ارائه و تصویب کرد، اما با آن مخالفت شد. مجدداً دولت لایحه دوفوریتی تصویب کرد تا این مشکل برطرف شود. فاطمی‌امین؛ گفت: ما عرضه خودرو در بورس را به منظور ثبات‌بخشی به بازار ارائه کردیم، اما در میانه راه متوقف شد. وی اظهار داشت: سال گذشته هفت میلیون خودرو در کشور شماره‌گذاری شد که یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه آن خودروهای نو بوده است. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، با بیان اینکه همه خودروهای کارکرده و دست‌دوم در بازار قیمت‌گذاری می‌شوند، تصریح‌کرد: با عرضه خودرو در بورس، هم قیمت‌های بازاری کاهش می‌یافت، هم روند قیمت‌ها کاهشی بود و اگر تداوم می‌یافت مرجع قیمتی برای خودروهای دست‌دوم می‌شد؛ اما این ابزار از ما گرفته شد. وی تصریح‌کرد: به‌طور قطع خودروسازان ما ناکارآمد، دارای بهره‌وری و کارایی کم هستند و باید به ایمنی و تولید محصولات جدید اهتمام داشته باشند، اما راه آن فرافکنی و فقط شاکی بودن نیست. فاطمی‌امین؛ بیان ‌داشت: وضعیت کنونی صنعت خودرو مقصران پنهانی دارد که ضربه زده‌اند و پنهان شده‌اند؛ اما من ایستاده‌ام و به فضل الهی و با کمک شما نمایندگان مجلس مشکلات را حل خواهم کرد که فرصت می‌خواهد. وی خاطرنشان کرد: در برنامه چهار ساله طراحی شده برای صنعت خودرو، در دوره نخست تمرکز بر ثبات و افزایش تولید است که سال گذشته رشد ۳۹ درصدی تولید محقق شد و در فروردین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد تولید به ۵۷ درصد رسید. این عضو کابینه دولت، خاطرنشان کرد: در دو هفته گذشته به‌طور متوسط قیمت انواع خودرو‌ها ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافت. وی گفت: در صنعت خودرو مافیا داریم که تخلف و تهدید می‌کند و از افزایش تولید ناخشنود است. فاطمی‌امین؛ ارزش بازار خودرو و قطعات آن را بیش از دو هزار میلیارد تومان برشمرد و تأکید کرد: چنین بازاری مافیا دارد که مدام در حال مقاومت و کارشکنی است، اما ما ایستاده‌ایم و به فضل الهی مشکلات را حل خواهیم کرد. با تمام این تفاسیر، این صحبت‌های فاطمی‌امین؛ وزیر اسبق صمت، کارساز نبوده و وی نتوانست برای بار دیگر از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرد و پروسه استیضاح وی انجام شد تا از مسند وزارت صمت کنار برود.