سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، با تأکید بر اینکه ۴۰ درصد منابع متحرک کشور فرسوده هستند، اظهار کرد: با بودجه اختصاصی سال ۱۴۰۲ برای قانون هوای پاک حتی ۲۰ دستگاه اتوبوس هم نمیتوان خریداری کرد. به گزارش مناقصهمزایده، داریوش گلعلیزاده؛ در یک برنامه تلویزیونی درباره بودجه مورد نیاز جهت اجرای قانون هوای پاک، […]
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، با تأکید بر اینکه ۴۰ درصد منابع متحرک کشور فرسوده هستند، اظهار کرد: با بودجه اختصاصی سال ۱۴۰۲ برای قانون هوای پاک حتی ۲۰ دستگاه اتوبوس هم نمیتوان خریداری کرد. به گزارش مناقصهمزایده، داریوش گلعلیزاده؛ در یک برنامه تلویزیونی درباره بودجه مورد نیاز جهت اجرای قانون هوای پاک، اظهارکرد: برای رسیدن به اهداف مورد نیاز در حوزه قانون هوای پاک نیاز به زیرساختهای مناسب و اعتبارات مورد نیاز است که از دو طریق میتوان آن را دریافت کرد؛ یکی از راه مستقیم و در قانون بودجه است که بودجه مناسب را پیشبینی کنیم و دیگری از طریق دولت و مجلس است که بستر مناسبی را برای حضور بخشخصوصی فراهم کنند تا بخشخصوصی در حوزه حملونقل عمومی وارد شود و در حوزه انجام تکالیف ما در قانون هوای پاک کمک مؤثری کند. وی افزود: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تنها ۸۴۰ میلیارد تومان برای قانون هوای پاک تخصیص یافت که با این بودجه حتی ۲۰ دستگاه اتوبوس هم نمیتوان خریداری کرد، مگر اینکه با تمهیدات ناشی از صرفهجویی در مصرف سوخت توسط وزارت نفت بتوانیم فعالیتهایی انجام دهیم تا آلودگی هوا کاهش یابد. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، درباره جلب پنج مسؤول از جمله سازمان محیطزیست به دادرسی درباره قانون هوای پاک، گفت: برخی صحبتها مبنی بر ترکفعل مطرح شده است که مراجع قضایی تشخیص میدهند ولی ما باید همزمان به آینده نیز نگاه کنیم. در سالهای گذشته هیچ بخشی نبوده است که قانون هوای پاک در آن وجود نداشته باشد. در قانون حملونقل عمومی، مصوبات کشور و… وجود داشته است اما نکته قابلتوجه این است که بهقدری انباشت تکالیف داشتهایم که موجب وخامت اوضاع شده است. وی با تأکید بر اینکه ۴۰ درصد از منابع متحرک موجود در کشور فرسوده هستند، اظهار کرد: با خارج کردن خودروهای فرسوده از شهر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف سوخت صرفهجویی میشود. با وارد کردن خودروهای هیبریدی و برقی نیز مصرف سوخت کاهش مییابد. نوسازی حملونقل عمومی یکی از تکالیف مهم در قانون هوای پاک است که با این اقدام نیز مصرف سوخت کاهش مییابد. از جمله ظرفیتهای دیگر ما برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا قانون ساماندهی صنعت خودرو است که براساس ماده ۱۰ این قانون تردد خودروهای فرسوده ممنوع میشود. گلعلیزاده؛ درباره خودروهای داخلی و کیفیت آنها، اظهار کرد: خودروهای تولید داخل توسط شرکتهای بازرسی همچون سازمان ملی استاندارد و محیطزیست بررسی میشوند، از طریق آزمایشگاه آلایندگی نیز نمونهبرداری و آزمایش میشوند و درصورتی که استانداردهای سازمان محیطزیست را نداشته باشند، شمارهگذاری نمیشوند. وی تأکید کرد: مشکل اصلی، خودروهایی هستند که در سطح شهر تردد میکنند و استاندارد خود را از دست دادهاند و از خودروهایی با آلایندگی یورو۵ به یورو۲ تبدیل میشوند و موجب آلودگی هوا میشوند. مشکل بعدی هم معافیت خودروهای نوشماره از معاینه فنی است که تا چهار سال از معاینه فنی معاف هستند و تجربه نشان داده که همین خودروهای نوشماره بعد از دو سال که برای دریافت معاینه فنی آمدهاند استانداردهای لازم را نداشتهاند. گلعلیزاده؛ با تأکید بر اهمیت استمرار در رعایت استاندارد خودروها، گفت: متأسفانه با تردد در سطح شهرها خودروهای بسیار زیادی مشاهده میشود که نگرانکننده است. خودروهایی که باید آسایش مردم را فراهم کنند مدام به محیطزیست آسیب میزنند و این خودروها در شأن مردم نیز نیستند. اصلاح وضعیت سوخت جزء برنامههای میانمدت است و ما به خودروساز فشار نمیآوریم، بلکه در تلاشیم تا زیرساختها و ابزارهای مورد نیاز برای رسیدن به قانون هوای پاک را فراهم کنیم.
دیدگاه بسته شده است.