معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی پیشنهاد داد

اختصاص سهمی از فروش خودرو‌ها برای افزایش ایمنی جاده‌ها

گروه راه‌وشهر‌سازی -معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: از سوی کمیسیون ایمنی راه‌ها پیشنهاد می‌شود سهمی از فروش خودرو‌ها به‌عنوان منابع مالی پایدار برای افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش سوانح رانندگی اختصاص یابد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ اظهار داشت: بررسی‌های به‌عمل آمده در کمیسیون ایمنی راه‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ با رشد قابل‌توجه […]

گروه راه‌وشهر‌سازی -معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: از سوی کمیسیون ایمنی راه‌ها پیشنهاد می‌شود سهمی از فروش خودرو‌ها به‌عنوان منابع مالی پایدار برای افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش سوانح رانندگی اختصاص یابد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ اظهار داشت: بررسی‌های به‌عمل آمده در کمیسیون ایمنی راه‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ با رشد قابل‌توجه سفر‌ها بالاخص در ایام نوروز همراه بوده‌ایم که به دنبال آن تعداد تصادفات و تلفات جاده‌ای نیز افزایش یافته است. وی افزود: در بحث ایمنی جاده‌ای، سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده در تصادفات ایفای نقش می‌کنند که با وجود عزم وزارت راه‌وشهرسازی برای افزایش ایمنی در جاده‌ها، نباید سهم وسیله نقلیه و انسان را هم در تصادفات نادیده بگیریم چرا که اگر وسایل نقلیه با ایمنی بالا تولید و در جاده‌ها تردد کنند، احتمال آسیب‌های جدی در تصادفات کاهش می‌یابد. وی با تأکید بر سهم انسان به‌عنوان مهم‌‌ترین عامل در وقوع تصادفات، اظهار کرد: می‌توان با آموزش‌های مناسب رانندگان، از طریق رسانه‌ها و سیستم‌های آموزشی نقش انسان را نیز در تصادفات جاده‌ای کاهش داد. معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، خاطرنشان کرد: قرار بر این شد که در سال ۱۴۰۲ براساس آمار و اطلاعاتی که سازمان‌ها و ارگان‌‌ها در سامانه جامع ایمنی ثبت می‌کنند، تحلیل مناسبی در نوع تصادفات انجام شود تا سهم عوامل مختلف در تصادفات جاده‌ای را شناسایی کنیم. افندی‌زاده؛ در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ حدود ۸۸۷ نقطه به‌عنوان نقاط پرتصادف شناخته شدند و از این تعداد، ۲۰۰ نقطه در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفت تا معضلات موجود در این نقاط پس از تأمین منابع مالی برطرف شود. معاون حمل ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به تشکیل کمیسیون ایمنی راه‌ها متشکل از تمام سازمان‌ها و ارگان‌های تأثیر‌گذار از جمله پلیس راه، هلال‌احمر، وزارت آموزش و پرورش و… در وزارت راه‌وشهرسازی و شورای‌عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از اختصاص منابعی برای اجرای هر چه بهتر وظایف ارگان‌‌ها خبر داد. افندی‌زاده؛ اظهار کرد: در شورای‌عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای نگهداری جاده‌ها در جهت ارتقای ایمنی آن‌‌ها در نظر گرفته شده و منابع مالی مورد نیاز نیز برای آن‌‌ها پیش‌بینی شده است که نیاز است تحقق یابد. وی با اشاره به ضرورت تأمین منابع مالی پایدار برای این موضوع، گفت: از جمله آن‌‌ها می‌توان به منابع مستقیم دولتی اشاره کرد که در بودجه‌های سالانه در نظر گرفته می‌شود. معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه راهکارهایی در این خصوص ارائه شده، افزود: برای مثال می‌توان درصدی از درآمدهای حاصل از صرفه‌جویی درمصرف سوخت را برای افزایش ارتقای ایمنی راه‌ها در نظر گرفت. وی افزود: همچنین می‌توان درصدی از منابع مالی بیمه‌ها را برای کاهش تصادفات هزینه کرد که همین موجب کاهش تصادفات به نفع شرکت‌های بیمه خواهد بود و به جای هزینه برای خسارات ناشی از تصادفات، از بروز آن‌‌ها پیشگیری خواهند کرد. افندی‌زاده؛ با اشاره به صندوق‌هایی که برای هزینه در این راستا پیش‌بینی شده، گفت: از جمله آن‌‌ها صندوق حمل‌ونقل و صندوق تأمین خسارت بیمه شخص ثالث است. معاون حمل ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، بیان کرد: براساس ماده ۲۳ قانون جرایم رانندگی درصدی از جرایم رانندگی با هدف ارتقای ایمنی راه‌ها در اختیار وزارت راه‌وشهرسازی و شهرداری قرار می‌گیرد و این موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است. وی ادامه داد: باید سهمی از فروش خودرو‌ها را برای افزایش ایمنی جاده‌ها در نظر بگیریم و این موضوع به‌عنوان پیشنهاد از سوی کمیسیون ایمنی راه‌ها نیاز است به مراجع قانونی پس از تصویب هیأت دولت داده شود. افندی‌زاده؛ در توضیح مصارف این منابع مالی، گفت: این درآمد‌ها در صورت تأمین برای برطرف کردن نقاط پرحادثه و نگهداری هرچه بهتر راه‌ها و یا در جهت افزایش تجهیزات و علائم ایمنی راه‌ها استفاده می‌شود. وی نوسازی و بهبود کیفیت ناوگان مورد نیاز اورژانس، هلال‌احمر و پلیس و یا هوشمندسازی جاده‌ها را از دیگر موارد هزینه‌کرد بودجه‌ها دانست و افزود: باید برای کاهش تصادفات هزینه کنیم. افندی‌زاده؛ با اشاره به سهم همه سازمان‌ها در کاهش تصادفات، گفت: هم صنعت باید نقش خود را در ایمن‌سازی خودرو‌ها ایفا کند و هم وزارت راه‌وشهرسازی باید سهم خود را در برطرف کردن نقاط پرتصادف و افزایش ایمنی جاده‌ها به بهترین نحو اجرایی کند. وی ضمن تأکید بر هماهنگی همه دستگاه‌ها برای افزایش ایمنی راه‌ها، گفت: موضوع ایمنی جاده‌ها تنها مرتبط با یک ارگان نیست و باید نگاه ‌بخشی در این حوزه به نگاه ملی تبدیل شود.