فرسودگی آسفالت نیمی از جاده‌های کشور

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از فرسودگی آسفالت در نیمی از جاده‌های کشور خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا اکبری؛ افزود: براساس برداشت‌های انجام شده در نیمی از استان‌های کشور ‎۱۷درصد از جاده‌های کشور در مرحله خرابی شدید و ۲۶ درصد در وضعیت نسبتاً خراب و مابقی در وضعیت خرابی کم قرار دارند و […]

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از فرسودگی آسفالت در نیمی از جاده‌های کشور خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا اکبری؛ افزود: براساس برداشت‌های انجام شده در نیمی از استان‌های کشور ‎۱۷درصد از جاده‌های کشور در مرحله خرابی شدید و ۲۶ درصد در وضعیت نسبتاً خراب و مابقی در وضعیت خرابی کم قرار دارند و نیاز به ترمیم دارند. وی اظهار داشت : براساس آخرین برداشتی که در سال ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰ انجام شده حدود ۶۰۰۰ کیلومتر از راه‌ها ترمیم و به همان نسبت به خرابی آن‌ها افزوده شده است. اکبری؛ گفت: به‌طور میانگین هر سال حدود ۴۰۰۰ هزار کیلومتر روکش آسفالت برای خرابی‌های شدید‏ و حدود ۵۰۰۰ هزار کیلومتر آسفالت‌های نازک و حفاظتی برای خرابی‌های متوسط و ۶۰۰۰ هزار کیلومتر برای خرابی‌های کم لکه‌گیری و درزگیری انجام می‌شود که در مجموع سالانه بین ۱۴ تا ۱۶ هزار کیلومتر تحت پوشش روکش آسفالت قرار می‌گیرند که در دسته‌های فوری اضطراری و کار اساسی قرار می‌گیرند. معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با تصریح بر اینکه اقدامات پیشگیرانه مانند اجرای یک لایه قیر می‌تواند مانع از نفوذ و ایجاد خرابی ‌شود، گفت: در سال بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار کیلومتر عملیات قیرپاشی انجام می‌شود. این در حالی است که این رقم باید تا ۱۰ هزار کیلومتر افزایش یابد. وی تأکید کرد: انجام به موقع اقداماتی همچون نگهداری‌های پیشگیرانه و حفاظتی که کم‌هزینه هم هستند می‌توانند بر عمر مفید آسفالت بیفزایند اما این اقدامات به علت مشکل تأمین بودجه به موقع انجام نمی‌شوند. اکبری؛ با اشاره به محدودیت‌های اعتباری و تأمین قیر، گفت: سهمیه‌های قیری که به سازمان راهداری اختصاص می‌گیرد برای خرابی‌های شدید کافی نیست. از این‌رو دولت باید نسبت به تأمین بودجه برای این خرابی‌ها توجه بیشتری داشته باشد.