معاون وزیر ارتباطات خبر داد:اجرای ۵ پروژه راهبردی و کلان فن‌آوری اطلاعات

  بیگ دیتا و اینترنت اشیا در دستور کار مرتضی براری از آغاز به‌کار ۵ پروژه راهبردی در بخش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور همگام با حرکت سایر کشورهای دنیا در دستیابی به این فن‌آوری‌های نوظهور خبر داد. معاون وزیر ارتباطات در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به تعریف ۵ پروژه راهبردی در بخش فن‌آوری […]

 

بیگ دیتا و اینترنت اشیا در دستور کار

مرتضی براری از آغاز به‌کار ۵ پروژه راهبردی در بخش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور همگام با حرکت سایر کشورهای دنیا در دستیابی به این فن‌آوری‌های نوظهور خبر داد.

معاون وزیر ارتباطات در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به تعریف ۵ پروژه راهبردی در بخش فن‌آوری اطلاعات کشور و برنامه‌های مدنظر برای تحقق این پروژه‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه، گفت: این ۵ پروژه شامل پروژه‌های جویشگر بومی، اینترنت اشیا، محاسبات ابری (کلود کامپیوتینگ)، بیگ دیتا (داده‌های عظیم) و نسل پنجم ارتباطات سیار (۵G) می‌شود.

وی ادامه داد: برای این پروژه‌ها هم اکنون شوراهای راهبری در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تشکیل شده است. در این راستا از شرکت‌های فعال دانش بنیان که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند حمایت صورت می‌گیرد.

معاون امور دولت و مجلس وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بیان این‌که شوراهای راهبری طرح‌های مذکور، آغاز به‌کار کرده‌اند، گفت: شرکت‌های توانمند این حوزه‌ها، می‌توانند با معرفی به شوراهای راهبری، از ظرفیت‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات استفاده کنند.

براری با اشاره به روند جهانی رشد فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی که با مفاهیمی چون «بیگ‌دیتا» و «اینترنت اشیا» به پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها با محوریت مرکز تحقیقات مخابرات ایران و در بازه زمانی ۵ ساله عملیاتی خواهد شد و تنها موضوع مربوط به مطالعات آن، مدنظر نخواهد بود.

 

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که برای حمایت از طرح جویشگر بومی، به شرکت‌های فعال در این بخش تاکنون ۱۵ میلیارد تومان، اختصاص یافته است ادامه داد: در بودجه سال آینده برای این پروژه‌های راهبردی، اعتبارات خیلی خوبی دیده شده است. برای مثال بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح جویشگر بومی در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله تعلق می‌گیرد.