موافقت مجلس با لایحه طرح دوفوریتی تسهیل در واردات خودرو

گروه خودرو- واردات خودرو از چند سال اخیر تا به امروز، موضوعی بوده که بحث‌ها و جدل‌هایی را بین کارشناسان حوزه خودرو ایجاد کرده، اما سال گذشته بود که بالاخره این حصار شکسته شد و قرار شد خودروهای خارجی وارداتشان آزاد شود، اما بر سر این موضوع هم نیز بحث‌هایی درخصوص محدودیت‌های آن بود. با […]

گروه خودرو- واردات خودرو از چند سال اخیر تا به امروز، موضوعی بوده که بحث‌ها و جدل‌هایی را بین کارشناسان حوزه خودرو ایجاد کرده، اما سال گذشته بود که بالاخره این حصار شکسته شد و قرار شد خودروهای خارجی وارداتشان آزاد شود، اما بر سر این موضوع هم نیز بحث‌هایی درخصوص محدودیت‌های آن بود. با همه این اوصاف قرار شد که واردات تعداد ۱۰۰ هزار خودرو تا آخر سال گذشته صورت گیرد که این امر نیز مانند بقیه وعده‌های وزیر صمت سابق عملیاتی نشد. در این بین نیز وزیر سابق صمت، برای فرار از استیضاح لایحه دوفوریتی را به مجلس ارسال کرد که علاوه بر واردات خودروهای نو، خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال نیز وارد شوند تا شاید با این روش بتوان بازار خودرو را سروسامانی بخشید. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با ۱۶۲ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. ادیانی؛ نماینده دولت در تشریح کلیات این دوفوریت، اظهار داشت: این دوفوریت قانون مصوب سال ۱۴۰۰ مجلس را در قالب مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۳ اصلاح می‌کند و در سه ماده این لایحه به مجلس تقدیم می‌شود. براساس این لایحه دوفوریتی تسهیلگری در روند واردات خودرو مورد توجه قرار گرفته و در عمل شرایطی که مانع تسهیل واردات خودرو به کشور می‌شود را از بین می‌برد. این لایحه دوفوریتی می‌تواند با تسهیل واردات تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند و با توجه به دغدغه‌مندی نمایندگان نسبت به بازار این دغدغه‌مندی پاسخ داده می‌شود و می‌تواند در کل بازار اثر گذارد. وی تصریح کرد: در بخشی از این لایحه موانعی که برای رعایت استانداردهای اروپایی برای خودرو‌ها مشخص شده لغو و استاندارد کشورهای مبدأ با تأیید سازمان محیط‌زیست مورد قبول قرار گرفته، همچنین شرط وجود نمایندگی در داخل کشور به منظور تسهیل در ورود خودروهای نو و کارکرده و ماشین‌آلات راهسازی برطرف شده و وجود نمایندگی در کشورهای ثالث نیز به رسمیت شناخته می‌شود. آنچه که در بازار خودرو نمود دارد دلیلی بر دوفوریتی این طرح است و هدف از ارائه این لایحه تنظیم بازار، تنوع‌بخشی به بازار خودرو با تسهیل واردات است. محمدرضا احمدی؛ نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: باید درخصوص دوفوریت این لایحه بحث کنیم، تأثیر خودرو بر بازار شکننده است و تأثیر زیادی بر روی آن می‌گذارد، تصویب دوفوریت این لایحه نیز اثرگذاری بسیار زیادی دارد. وی با اشاره به اینکه مردم حق دارند از بهترین خودرو‌ها استفاده کنند، افزود: قیمت پراید سر به فلک کشیده است، مردم از ما مطالبه می‌کنند و می‌گویند که خرید خودرو به یک آمال و آرزو تبدیل شده است. در لایحه مذکور تنوع‌بخشی در بازار خودرو و رفع موانع و مشکلات موردتوجه قرار گرفته است. رسول فرخی‌میکال نیز، به عنوان دیگر موافق دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: یکی از نیازهای کشور تأمین خودرو با قیمت و کیفیت مناسب است. کاری که خودروسازان داخلی نمی‌توانند انجام دهند و مردم معترض هستند. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه واردات خودرو انحصار را می‌شکند و دست مافیا را کوتاه می‌کند، ادامه داد: یکی از موارد دارای اهمیت واردات خودرو بوده و دولت باید واردات خودروی صفر کیلومتر و تأمین قطعات را در دستورکار خود قرار دهد. باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود تا به یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو تبدیل شویم. جواد نیک‌بین؛ در مخالفت با دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: کسی با واردات خودرو مخالف نیست، چرا که خودرو کالای استراتژیک محسوب نمی‌شود و این کالا‌ها عموماً در حوزه بهداشت و درمان و امنیت هستند، اما مخالفتم از این باب است که نباید آنقدر آیین‌نامه برای لایحه الحاق ساماندهی صنعت خودرو بنویسند که وقتی خودرو از خارج از کشور وارد می‌شود، به چند برابر قیمت به دست مردم برسد. همچنین نباید قوانین حفاظت از محیط‌زیست تابلوهای ایست بزرگی در مقابل صنعت خودرو شود. نماینده مردم کاشمر و بردسکن نیز، ادامه داد: زمانی واردات خودرو می‌تواند نوشدارویی برای صنعت مریض خودرو باشد که آیین‌نامه‌های سهل و آسانی برای آن تدوین شود تا همه مردم توان واردات داشته باشند، چرا که زمانی که چنین توانی نداشته باشند، باز هم این مهم به دست مافیای ایران‌خودرو و سایپا خواهد افتاد و در نهایت همان بلایی که سر خودروی داخلی آوردند، بر سر واردات نیز خواهند آورد، لذا باید نظارت کنیم تا مافیایی که سالیان سال ایران‌خودرو و سایپا در کشور به راه انداختند و آلات قتاله را در شهر‌ها به حرکت درآورده‌اند، تکرار نشود. همچنین سیدکاظم دلخوش‌اباتری؛ در مخالفت با دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: ملت ما شأن بالاتر از این دارند که بخواهند خودروی کارکرده وارد کنند، اگر می‌خواهید واردات خودرو را آزاد کنید، اجازه دهید هر نوع خودرویی که می‌خواهند به ویژه خودروی دست اول وارد کنند. نماینده مردم صومعه‌سرا، افزود: من با واردات موافقم، اما نباید کشور را به زباله‌دان خودروهای کارکرده تبدیل کنیم و در این بخش صرفاً با لایحه‌ای که دولت آورده، مخالفم و باز هم تأکید می‌کنم به مردم اجازه دهید خودرو را به هر شکلی که می‌خواهند وارد کنند تا مشکل خودرو در کشور حل شود.