یک عضو هیأت رئیسه انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، مدعیشد: بهطور تقریبی بین دو تا سه میلیارد دلار قطعه قاچاق در بازار لوازمیدکی خودرو وجود دارد. به گزارش ایرنا، بابک کریمخان؛ با اشاره به اینکه قطعات قاچاق همچنان سهم زیادی در بازار دارد، درباره دلایل این مسأله، افزود: چند عامل به ادامه […]
یک عضو هیأت رئیسه انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، مدعیشد: بهطور تقریبی بین دو تا سه میلیارد دلار قطعه قاچاق در بازار لوازمیدکی خودرو وجود دارد. به گزارش ایرنا، بابک کریمخان؛ با اشاره به اینکه قطعات قاچاق همچنان سهم زیادی در بازار دارد، درباره دلایل این مسأله، افزود: چند عامل به ادامه داشتن این جریان کمک میکند؛ نخست فرآیندهای پیچیده و نسبتاً طولانی ثبت سفارش و واردات قانونی که در این زمینه بازرگانان نسبت به تولیدکنندگان محدودیتهای بیشتری دارند. این فعال صنعت قطعهسازی، ادامه داد: برخی معتقدند که این شرایط سبب شده که تعدادی از این افراد به قاچاق روی بیاورند. ضمن اینکه وقتی قطعهای به صورت قاچاق وارد کشور میشود، دیگر آن الزامات و مباحث کیفی که در گمرک بررسی میشود هم وجود ندارد، بنابراین این فرآیند بسیار مقرون بهصرفه میشود که به نوبه خود بر جذابیتهای قاچاق میافزاید. وی ادامهداد: یکی دیگر از دلایلی که بر شدت ورود قطعات از مبادی غیررسمی کمک کرد، ثبات نرخ ارز بود. یعنی در حالی که تولیدکنندگان در ابتدای سال گذشته با افزایش هزینههای تولید از جمله قیمت مواد اولیه و دستمزدها مواجه شده بودند، اما ثبات نسبی نرخ ارز شرایط خوبی را برای قاچاق قطعات فراهم کرده بود و در واقع میتوان سال ۱۴۰۱ را سالی خوب برای قاچاق قطعات به شمار آورد. عضو هیأت رئیسه انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودروی کشور، با تأکید براینکه آمار دقیقی از حجم بازار قطعات وجود ندارد، تصریحکرد: در تحلیلهایی که با شرکتهای توزیع قطعات یدکی داشتیم، حجم بازار بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شد. به بیان دیگر حجم بازار لوازمیدکی بین ۵٫۵ تا شش میلیارد دلار تخمین زده میشود. کریمخان با اشاره به اینکه آمارها تقریبی است، ادامهداد: سهم واردات قانونی یک تا ۱٫۵ میلیارد دلار است و در مقابل سهم قاچاق بین دو تا سه میلیارد دلار برآورد میشود. بخش دیگر هم که به تولیدات داخل اختصاص دارد، حدود دو تا ۲٫۵ میلیارد دلار است. البته تأکید میکنم که این آمار به صورت تقریبی استخراج شده است. وی در پایان بیان داشت: در هر صورت بازار قطعات یدکی از قاچاق رنج میبرد و همچنان با وجود همه نظارتها و برنامههای نظارتی از جمله الزام درج کدرهگیری، باز هم قطعات قاچاق و غیراصلی حجم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است.
دیدگاه بسته شده است.