آریا با موتور هیبریدی سال آینده وارد بازار می‌شود

مدیرعامل سایپا، ضمن تشریح تحقق پروژه‌های تعریف شده در این گروه صنعتی، با بیان اینکه سایپا سال را با تولید ٢٢٠٠ دستگاه در روز آغاز کرده و به ٢۴۵٠ دستگاه در روز در سال‌جاری خواهد رساند؛ از کاهش ۵٠٠ درصدی مراجعات به نمایندگی برای خودروی شاهین و همچنین خرید بهترین خط تولید موتورهای یک تا […]

مدیرعامل سایپا، ضمن تشریح تحقق پروژه‌های تعریف شده در این گروه صنعتی، با بیان اینکه سایپا سال را با تولید ٢٢٠٠ دستگاه در روز آغاز کرده و به ٢۴۵٠ دستگاه در روز در سال‌جاری خواهد رساند؛ از کاهش ۵٠٠ درصدی مراجعات به نمایندگی برای خودروی شاهین و همچنین خرید بهترین خط تولید موتورهای یک تا ۲٫۵ لیتری از چین در آینده نزدیک و عرضه آن به تمام خودروسازان کشور خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، گروه خودروسازی سایپا در محل سایت مگاموتور، به مناسبت روز کارگر و در جهت گرامیداشت مقام شهدای کارگری و هفته کار و کارگر، میزبان وزیر تعاون کار و رفاه‌اجتماعی، فرمانده بسیج کارگری و کارخانه‌های کشور و جمعی از مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و البته خانواده شهدا بود. محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در این مراسم ضمن اشاره به پروژه‌های تعریف شده در راستای توسعه صنعت و تولید، دستاوردهای این گروه خودروسازی در اجرای این پروژه‌ها را تشریح کرد. وی اظهار کرد: در دولت سیزدهم (دولت مردمی و عدالت) در سال ١۴٠١ بیش از پنج پروژه زیر ساخت تعریف شد که اولین پروژه این بود تولیدی که طی سال‌های اخیر به کم‌ترین میزان خود رسیده بود، را افزایش دهیم. سال گذشته تولید روزانه گروه سایپا ۲۰۵۰ دستگاه رسید و سال ۱۴۰۲ را با ۲۲۰۰ دستگاه در روز آغاز کرده و به ٢۴۵٠ دستگاه در روز در سال‌جاری خواهد رساند. تحقق این ‌پروژه افزایش تولید مستلزم راه‌اندازی تعدادی از خطوط تولید بود که نیاز به نیروی کار هم داشت؛ در سال گذشته بیش از ٣٢٠٠ نفر کارگر و مهندس تنها در گروه سایپا برای افزایش تولید جذب شد. تیموری؛ خاطرنشان کرد: در سال ١۴٠١ با همتی که شکل گرفت، تنظیم قطعات و لوازم‌یدکی در بازار شکل گرفت؛ در دولت قبل سالانه ١٨٠٠ میلیارد تومان لوازم‌یدکی در بازار فروخته شده بود که این عدد در سال گذشته قریب به ۶٠٠٠ میلیاردتومان رسید. این بدین معناست که مردم و نمایندگان منتظر قطعه نماندند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، یادآور شد: در ١٠ بهمن سال ١۴٠٠، رهبر انقلاب بر اصلاح کیفیت خودرو‌ها تأکید کردند؛ براین اساس سال گذشته ٢۴٠ پروژه کیفیت در مجموعه قطعه‌سازی و زنجیره تأمین شکل گرفت؛ به‌گونه‌ای که نوروز امسال هیچ نماینده، مشتری و امدادی در جاده‌ها معطل نماند. این نتیجه اجرای پروژه‌های کیفی بود. در برخی خودرو‌ها همچون شاهین، ۵٠٠ درصد مراجعه مردم به نمایندگی‌‌ها کاهش پیدا کرد. وی ضمن گلایه از ارائه آمار اشتباه در مجلس از میزان تولید که اعلام می‌شود سایپا ٣۵٠ هزار دستگاه خودرو تولید شده است، از جامعه صنعتی کشور عذرخواهی و تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا شش خودروسازی را زیرمجموعه دارد که چهار خودروساز پارس‌خودرو، زامیاد، سایپادیزل و خود شرکت سایپا بورسی هستند (دو شرکت سایپا بن‌رو و سیتروئن بورسی نیستند) و آمار ارائه می‌شود؛ پس نمی‌توانیم آمار دروغ یا غلط ارائه دهیم. میزان عرضه سایپا در گذشته، طی شش سال پیش از آن سابقه نداشته است. در نیمه دوم سال گذشته، هیچ محصولی از گروه سایپا در چرخه قرعه‌کشی نبوده و با توجه به افزایش تیراژ تولید و عرضه توانست از قرعه‌کشی خارج شود. تیموری؛ اظهار کرد: امروز مدرن‌‌ترین خط و سطح اتوماسیون بالای ۶٠ درصد در خودروسازی ایران، توسط وزیر کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد .سه محصول گروه سایپا که منتظر موتور بودند، با موتوری که در همین خط تولید می‌شود، مجهز خواهند شد. برای این خط که به دلیل شرایط تحریمی، از خارج در اختیار ما قرار داده نمی‌شود، بیش از ٣٠ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز بود که به دست مهندسان، کارشناسان و کارگران همین مجموعه سایپا، راه‌اندازی شد. در هیچ‌یک از بخش‌‌ها اعم از سخت‌افزار، نرم‌افزار و… هیچ کمکی از خارج گرفته نشد. وی افزود: دومین پروژه‌ای که امسال در مجموعه زامیاد افتتاح خواهد شد، خط تولید رنگ است که پس از ۴۰ سال یکی از مدرن‌‌ترین خط رنگ‌هاست. سومین پروژه توسعه‌ای گروه سایپا، پروژه توسعه مملکت است؛ ما کفش ملی را مجهز به شرکت مگاموتور شماره٣ خواهیم کرد و خانواده موتورهای آخرین نسل موتورسازی جهان را از ۱٫۵ تا دو لیتری وارد کشور خواهیم کرد. این خط با نازل‌ترین قیمت از چین توسط سایپا خریداری خواهد شد و در سال آینده این خط در کفش ملی، احداث خواهد شد و این آمادگی را خواهد داشت که به تمام خودروسازی ایران، موتورهای ۱٫۵ تا دو لیتری را عرضه کند که بیش از ٢۵ درصد مصرف سوخت را کاهش و ۴۰ درصد راندمان و کیفیت را افزایش خواهد داد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تأکید کرد: سال آینده اولین خودروی ساخت داخل آریا با موتور هیبریدی که مصرف سوخت زیر یک‌ونیم لیتر است، عرضه خواهیم کرد. در پروژه‌های زیرساختی محیط‌زیستی، سال گذشته موفق شدیم در مدت هشت ماه، خروجی CNG را در گروه سایپا و ساینا را در تاکسی داشته باشیم. گروه سایپا در حوزه تاکسی حضور نداشت؛ اسفندماه سال گذشته پروژه به بهره‌برداری رسید و تا به امروز بیش از ۵٠٠٠ خودروی CNG در گروه سایپا تولید شده است. اردیبهشت ماه ٢٠٠ دستگاه روزانه و در خردادماه ٣٠٠ دستگاه به تولید خواهد رسید و نهایت روزانه ۴٣٠ دستگاه در روز را در برنامه داریم. متوسط این خودرو‌ها در سیکل ترکیبی، ۰٫۴مصرف سوخت را کاهش می‌دهد؛ این مهم در راستای دستور مقام‌معظم‌رهبری برای حرکت در مسیر تولید خودروهای با مصرف سوخت زیر پنج لیر است که در خودروی CNG ما محقق شده است. این مدیر خودروساز، از توافق با سازمان شهرداری نیز خبر داد که مقرر شده خودروی تمام برقی را در جهت کاهش آلایندگی و مصرف سوخت در جامعه برای شهرداری وارد کنیم. در شش ماهه دوم سال آینده، خطوط تولید آن را در گروه سایپا راه‌اندازی خواهیم کرد. مدیرعامل سایپا، در ادامه به ثبت سفارش ۲۹ هزار دستگاه خودرو چانگان و زوتی اشاره کرد و اظهار داشت: از خردادماه سال گذشته این خودرو‌ها برای تطابق با استاندارد ملی کشورمان وارد شد. وی گفت: محموله نخست این خودرو‌ها محموله‌ای هزار و ۲۰۰ تایی بود که مطابق بازار عرب؛ستان آماده شده بود و علت تأخیر در عرضه آن‌ها این است که استاندارد در کشور عرب؛ستان از استاندارد چین تبعیت می‌کند اما ما از استاندارد اروپایی تبعیت می‌کنیم. تیموری؛ خاطرنشان کرد: اکنون فرآیند تطبیق استاندارد طی دو ماه به انجام رسید و مشکلات حل شده است و با پایش پرداختی‌های افراد و سایر موارد انتظار می‌رود از هفته بعد فرآیند تحویل خودرو‌ها به مشتریان انجام شود.  تیموری؛ در خاتمه تصریح کرد: اگر مشکلات تخصیص ارز حل شود به‌طور حتم ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهیم کرد، همچنین واردات یک خودروی کراس‌اوور هیبرید با مصرف سوخت کمتر از چهار لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش را در شش ماهه دوم امسال در برنامه داریم.