در جریان قطعی پیامرسانهای داخلی به دنبال عدم تأمین برق منطقه، این سؤال پیش میآید که چرا دیتاسنتر پایدار نبود و چه کسی مسؤول سهلانگاری و عدم پایداری شبکه بود؟ به گزارش مهر، چند شب گذشته برخی پیامرسانهای بومی دچار اختلال شدند و امکان سرویسرسانی به کاربران از سوی آنها برای ساعاتی مقدور نبود. بله […]
در جریان قطعی پیامرسانهای داخلی به دنبال عدم تأمین برق منطقه، این سؤال پیش میآید که چرا دیتاسنتر پایدار نبود و چه کسی مسؤول سهلانگاری و عدم پایداری شبکه بود؟ به گزارش مهر، چند شب گذشته برخی پیامرسانهای بومی دچار اختلال شدند و امکان سرویسرسانی به کاربران از سوی آنها برای ساعاتی مقدور نبود. بله و ایتا پیامرسانهایی بودند که با بیشترین اختلال در دسترسی مواجه بودند که با رفع مشکل که به دلیل قطع برق در یک دیتا سنتر رخ داده بود، این پیامرسانها از شب گذشته و صبح امروز فعالیت خود را از سر گرفتند. یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، با تشریح دلایل فنی که منجر به قطعی پیامرسانهای بومی شد، اظهار داشت: اصل ماجرا این بوده که دیتاسنتر به دلیل قطعی برق منطقه به مدت ۲۰ دقیقه بدون برق ماند. اما قاعدتاً در مراکز داده وقتی برق قطع میشود دستگاههای یوپیاس وارد عمل میشوند و نمیگذارند سرورها خاموش شوند. وی افزود: این دستگاهها توانی دارند که در دیتاسنترهای بزرگ معمولاً این توان بیشتر از نیم ساعات تا یک ساعت در نظر گرفته میشود. پشتوانه آنها نیز ردیفی از دیزلهای اصلی و پشتیبان است که باید بتوانند دیتاسنتر را به مدت یک هفته حتی با فرض اینکه برق قطع شود و گازوئیل هم نرسد، روشن نگه دارند.
آسیبپذیری دیتاسنتر و سهلانگاری در پایداری شبکه…
وی با بیان اینکه دیتاسنتری که برق آن قطع شد، جزء دیتاسنترهای حیاتی کشور است، گفت: دو تا سه دیتاسنتر اصلی داریم. دیتاسنتری که روز گذشته قطع شد، سومین دیتاسنتر اصلی کشور است. یکی از آنها نیز سال گذشته چند بار با آتشسوزی و قطعی برق مواجه بود! این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، گفت: دیتاسنتر با توجه به شرایط و رتبهاش که نشان میدهد چقدر پایدار است، نباید با قطعی ۲۰ دقیقهای برق خاموش شود و دیزلهایش در مدار نیاید. این اتفاق پذیرفتی نیست. وی افزود: از سوی دیگر به دنبال این اتفاق هیچکدام از پیامرسانها نه اطلاعرسانی کرده و نه بیاینهای دادند و در عوض وزارت ارتباطات عذرخواهی کرد. این واکنش، علت مستقیم مشکل را به دولت و وزارت ارتباطات مرتبط میکند و این مسأله فضای خوبی را برای افکار عمومی ترسیم نمیکند. وی گفت: این در حالی است که در پاسخ به این اختلال باید خود پیامرسانها و نهایتاً شرکت ارتباطات زیرساخت پاسخگو میبودند. کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، همچنین خاطرنشان کرد: در حالحاضر درست است که ارتباط برقرار شده، اما بازیابی اطلاعات و سایر موارد ممکن است تا هفتهها با مشکل مواجه باشند. در چنین رویدادهایی وقتی سرور خاموش میشود یک هفته تا ۱۰ روز باید شبانهروزی کار کرد تا مشکل بهطور کامل رفع شود. وی تأکید کرد: در این خصوص پیامرسانها نیز باید پاسخگو باشند و توضیح دهند. همچنین این موضوع باید مشخص شود که چه کسی این دیتاسنتر را مدیریت میکرده و علت قطعی آنچه بوده است. وقتی یک دیتاسنتر حیاتی کشور به واسطه سهلانگاری، پایداری شبکه اصلی کشور را زیر سؤال میبرد، باید تدبیری اندیشیده شود که این اتفاق دوباره رخ ندهد.
وزارت ارتباطات: اگر تمهیدات نداشتیم، قطعی تا چند روز ادامه داشت!
همچنین محمد احسان خرامید؛ مدیر مرکز اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفتوگو با خبرنگار مهر، درباره جزییات این اختلال و از سر گرفتن سرویسدهی پیامرسانها، اظهار داشت: شما وقتی با سیستمی کار انجام میدهید و برق قطع میشود، تا سیستم و برنامه مورد نظر بالا بیاید و… با فرآیند زمانبری مواجه میشوید. قطعی برق و ایجاد اختلال در پیامرسانها نیز به همین صورت تا رفع مشکل و سرویسدهی مجدد زمان لازم دارند. این در حالی است که اگر ما پشتیبان (بکآپ) نداشتیم و تمهید قطعی برق نداشتیم شاید تا دو سه روز دیگر هم برای حل مشکل زمان نیاز بود. وی افزود: در اتفاقی که افتاد ما قطعی تمام پیامرسانها مواجه نبودیم. تنها بله و ایتا مشکل اساسی داشتند. بقیه فعالیت داشتند و ویراستی و سروشپلاس هم اختلال جزیی داشتند که با سرعت برطرف شد. این مقام مسؤول در وزارت ارتباطات، گفت: از دیشب و در حدود ساعت ۲۴ پیامرسانها دیگر هیچ مشکلی نداشتند. فقط ایتا به دلایلی با تأخیر به حالت سرویسدهی قبلی برگشت و این پیامرسان نیز از ساعات اولیه صبح امروز فعال شد. وی با بیان اینکه چیزی به نام هک و حمله نبوده و دیتایی هم از بین نرفته است، گفت: تمهیدات قطعاً وجود داشته است. اگر نداشت، با مشکلات بیشتری مواجه بودیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس، قطعیهای مکرر برق را ناشی از عدم مدیریت یکپارچه در وضعیت انرژی کشور دانست و گفت: سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی برای حوزه مدیریت مصرف شکل گرفته که از ابتدای سال ۱۴۰۴ آغاز به کار میکند. به گزارش تسنیم، مالک شریعتینیاسری؛ درباره قطعیهای برق، اظهار داشت: قطعیهای برق تغییراتی را […]
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه «قطع برق در کشور آن هم در فصل زمستان باورکردنی نیست»، افزود: آقای رئیسجمهوری تصمیمی درخصوص توقف مازوتسوزی در چند نیروگاه را گرفتند؛ اصلاً ما هم میگوییم که این تصمیم درست است اما بالاخره مردم قبول نمیکنند زمستان برق نداشته باشند. رمضانعلی سنگدوینی؛ در […]
گروه انرژی -معاون اول رئیسجمهور، گفت: در حالی که در برنامه هفتم توسعه رشد متوسط هشت درصدی تولید برق هدفگذاری شده است، روزانه هفت تا هشت ساعت قطعی برق داریم که علاوه بر خسارت، عدمالنفع آن نیز بسیار زیاد است و برای حل این مشکل باید کار بزرگی صورت گیرد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا عارف؛ […]
گرمای بیسابقه هوا بهطور قطع اصلیترین دلیل رشد مصرف برق در کشور است. بهطوری که با افزایش یک درجهای دما مصرف برق یکهزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش مییابد، این در حالی است که ناترازی برق مشکل جدی این صنعت میباشد. در این راستا وزارت نیرو جهت تأمین برق بخش خانگی، برق بخش صنعت را قطع […]
دیدگاه بسته شده است.