گروه خودرو- مجری طرح واردات خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت، گفت: مشکل ارزی با همکاری بانکمرکزی و تلاش وزارت صمت رفع شده است و این وزارتخانه از طرق مختلف منابع ارزی در خارج از کشور را به سختی پیدا کرد. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی ضیغمی؛ در جمع خبرنگاران در مورد واردات خودرو، اظهار داشت: لایحه دوفوریتی که […]
گروه خودرو- مجری طرح واردات خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت، گفت: مشکل ارزی با همکاری بانکمرکزی و تلاش وزارت صمت رفع شده است و این وزارتخانه از طرق مختلف منابع ارزی در خارج از کشور را به سختی پیدا کرد. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی ضیغمی؛ در جمع خبرنگاران در مورد واردات خودرو، اظهار داشت: لایحه دوفوریتی که مجلس تصویب کرد، میتواند در بحث واردات خودرو تسهیل جدی ایجاد کند. زیرا مشکل اصلی ما قوانین استاندارد و گمرک بود که البته آن هم به دلیل قوانین بالادستی است. مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت، با بیان اینکه مسیر واردات تسهیل شده است، افزود: چند روز پیش بخشی از خودروهای چانگانی وارداتی از سوی سایپا، ترخیص شد. دو، سه روز دیگر هم ۳۵۰ خودروی چانگان ترخیص میشود. ظرف یکی، دو هفته آینده نیز ۸۰۰ دستگاه چانگان ترخیص خواهد شد. ترخیص خودروی هیوندای النترا نیز بهزودی عملیاتی میشود. خودروهای دیگر هم در صف هستند. وی در مورد زمان تحویل خودروهای وارداتی، گفت: کارهای مربوط به قیمتگذاری این خودروها از سوی سازمان حمایت در حال انجام است و پس از آن فرآیند تحویل آغاز میشود. ضیغمی؛ در پاسخ به این سؤال خبرگزاری مهر که از اسفندماه قرار است خودروهای وارداتی تحویل متقاضیان شوند، چرا این فرآیند تا این اندازه طولانی شد، تصریح کرد: وزارت صمت در امر واردات تنها نیست اما بار همه دستگاههای مسؤول را به تنهایی به دوش میکشد. دستگاههای دیگر متوسط تا خوب در حال همکاری هستند. وی افزود: چانگانی که وارد شد همه استانداردها را دارد اما برای تسریع در واردات، خودروهای سفارش حوزه خلیجفارس را وارد کردیم که روی کمربند عقب این خودروها ایمارک هک نشده بود؛ اداره استاندارد اعلام کرد بابت این موضوع نمیتواند اجازه ترخیص دهد. مذاکره برای ترخیص این خودروها تقریباً یک ماه زمان برد و چند شرط جایگزین گذاشتیم. مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت، اضافه کرد: در روسیه بسیاری از استانداردها همچون یورو۶ و ایمارک اجباری بود اما پس از اینکه تحریم شد استانداردها را تقلیل دادند و گفتند هر میزان نیاز است خودرو وارد شود؛ اما در ایران این چابکی وجود ندارد. وی در مورد تأمین ارز خودروهای وارداتی، اظهار داشت: در حالحاضر مسیر باز شده و مشکل ارزی هم با همکاری بانکمرکزی و تلاش وزارت صمت حل شده است؛ وزارت صمت با مدلهای مختلف منابع ارزی در خارج از کشور پیدا کرد که کار سختی است. ضیغمی؛ تصریح کرد: قبلاً وزارت صمت فقط ثبت سفارش را تأیید میکرد اما در حالحاضر برای واردات خودرو ۱۳ کار را باید انجام دهد که در بسیاری از آنها دستگاههای دیگر دخیل هستند. وی ادامه داد: تعیین منشأ ارزی که از خارج وارد میشود بسیار مهم است زیرا نباید از کف بازار کشور باشد تا آسیب بزند. ما کارهای بسیار سختی را انجام دادیم و منابع ارزی پیدا کردیم که به نفع دو طرف باشد. از ارز اشخاص، سرمایهگذاری خارجی و… استفاده کردیم تا مشکل تأمین ارز حل شود. هماکنون تخصیص ارز در حال انجام است. مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت، اظهار داشت: وزارت صمت بسیار بیشتر از توان و اختیاراتش در حال تلاش برای به ثمر نشاندن واردات خودرو است اما به هر حال بابت تأخیرهای پیش آمده از مردم عذرخواهی میکنیم. وی تأکید کرد: قیمت و سود ثابتی برای خودروهای خارجی در نظر گرفته شده است بنابراین فرآیند قیمتگذاری باید به صورت دقیق و جزیی بررسی شود. ظرف یکی، دو روز آینده قیمتگذاری خودروها نیز اعلام میشود. ضیغمی؛ گفت: امسال فقط در حوزه چانگان ۱۰۰ هزار خودرو میتوانیم وارد کنیم. مسیر واردات که تسهیل شود روند واردات توسعه مییابد.
مدیر روابطعمومی مرکز ملی رقابت، گفت: شورایرقابت اختیارات قیمتگذاری خودروهای وارداتی را به سازمان حمایت تنفیذ نکرده، بلکه سازمان حمایت با نظارت شورایرقابت متولی قیمتگذاری خودروهای وارداتی شد. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجویتوکلی؛ درخصوص شیوه جدید قیمتگذاری خودروهای وارداتی گفت: براساس مصوبه ۵۴۳ تاکنون فرآیند قیمتگذاری خودروهای مونتاژی، تولیدی و وارداتی در سازمان حمایت بهعنوان […]
دیدگاه بسته شده است.