معاون مهندسی سازمان بنادر عنوان کرد

خودکفایی مهندسان ایرانی در ساخت سازه‌های دریایی

گروه راه‌وشهرسازی -معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: تمام ساخت‌وسازهای دریایی از طراحی تا اجرا در سواحل و بنادر کشور توسط مهندسان ایرانی انجام می‌شود و در این صنعت به خودکفایی رسیده‌ایم. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی فتحی؛ در نشست خبری، افزود: کل بخش طراحی و اجرا و تدوین استاندار‌ها در […]

گروه راه‌وشهرسازی -معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: تمام ساخت‌وسازهای دریایی از طراحی تا اجرا در سواحل و بنادر کشور توسط مهندسان ایرانی انجام می‌شود و در این صنعت به خودکفایی رسیده‌ایم. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی فتحی؛ در نشست خبری، افزود: کل بخش طراحی و اجرا و تدوین استاندار‌ها در حوزه سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با توانایی مهندسین مشاور و صنعت‌گران ما انجام شده است و توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود. در زمینه تجهیزات هم ۸۵۰ نوع قطعه و تجهیز را با بهره‌گیری از توان داخل کشور به بهره‌برداری رساندیم. فتحی؛ با بیان اینکه بحث ساخت تجهیزات را از سال‌های پیش شروع کردیم، اظهار داشت: در زمینه ساخت تجهیزات بعضی از فناوری‌‌ها ورود کردیم و حمایت می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان حضور پیدا کنند؛ از این‌رو در تجهیزات استراتژیک بخشی را در داخل کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌کنیم و بخشی هم برای واردات وارد مذاکره شدیم. وی تصریح کرد: فعالیت گروه‌های فنی بخشی به بنادر و بخشی به خارج از بنادر بر می‌گردد و ارتباطات با سایر کشور‌ها در حال پیگیری است. همچنین مذاکره برای قرارداد در مرحله نهایی شدن است و در حال تکمیل قرارداد‌ها هستیم. فتحی؛ بابیان اینکه تجهیزات مورد نیاز در تمامی بنادر مستقر است گفت بیش از ۹۰ درصد تجهیزات در داخل تعمیر و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین وقفه‌ای در جهت تأمین قطعات وجود ندارد. معاون مهندسی و توسعه امور زیر بنایی، در ادامه افزود: در گذشته شناور‌ها وارداتی بوده و امروزه شناور‌ها در داخل تولید و بومی‌سازی شده‌اند. وی گفت: مطالعات فنی و توجیه اقتصادی بندر مکران انجام شده و مرحله نهایی و مطالعات ژئوتکنیک شروع شده، مطالعات طرح جامع در حال تکمیل است. سعی داریم در انتقال اراضی و در استقرار وضعیت حاکمیتی اقدامات لازم صورت گیرد. فتحی؛ با بیان این که امسال مطالعات و امکان سنجی بندر مکران به صورت فازبندی آغاز می‌شود، گفت: بندر خلیج‌فارس نیز امسال مطالعات و طرح اجرایی و مطالعاتی آن آغاز می‌شود. فتحی؛ درباره توافقات بین‌المللی ایران با چین در بخش بنادر، اظهار داشت: سازمان بنادر آمادگی همکاری با طرف‌های خارجی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، منطقه و همچنین باقی کشور‌ها را دارد و از هر نوع سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند. معاون مهندسی و توسعه زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با تأکید بر اینکه فعالیت فنی در کارگروه‌های تخصصی به سازمان بنادر مربوط می‌شود و باقی رایزنی‌‌ها مربوط به سایر ارگان‌ها، توضیح داد: هم‌ اکنون مذاکرات با هند برای پیشبرد قرارداد بلندمدت برای توسعه بندر چابهار نیز به مراحل نهایی رسیده است. فتحی؛ درخصوص مشکلات موجود در بندر چابهار درخصوص استفاده از تجهیزات بندری که در سایه قرارداد کوتاه‌مدت با هند وارد شده و بلااستفاده مانده است نیز، گفت: جزییات تفاهم با هند شامل چند بخش است؛ بخشی از مشکلات مربوط به بیمه و موضوعات حقوقی است که در دست مذاکره است. با این حال هدف اصلی قرارداد با چین انتقال بار هند از مسیر ایران به هندوستان بود که موجب افزایش درآمدهای ترانزیتی ایران می‌شود و در حال انجام است