یک عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو، ضمن تأکید بر اینکه در صنعت خودروی ایران، یارانه سیاه از جیب مردم به خود مردم پرداخت میشود که در هیچ کجای دنیا هم مرسوم نیست و بالعکس یارانه به تولید تعلق میگیرد، معتقد است که مهار تورم و رشد تولید، جایی میتواند محقق شود که […]
یک عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو، ضمن تأکید بر اینکه در صنعت خودروی ایران، یارانه سیاه از جیب مردم به خود مردم پرداخت میشود که در هیچ کجای دنیا هم مرسوم نیست و بالعکس یارانه به تولید تعلق میگیرد، معتقد است که مهار تورم و رشد تولید، جایی میتواند محقق شود که قیمتِ تمام شده تولید، کمتر از قیمت فروش نباشد. به گزارش ایسنا، ابراهیم احمدی؛ ضمن تأکید بر اینکه در صنعت خودروسازی ایران، یارانه سیاه به مردم و البته از جیب خود مردم پرداخت میشود، اظهار کرد: علیرغم اینکه قیمتگذاری و یارانه در دنیا هدفمند است و یارانه به تولید تعلق میگیرد، اما در ایران بالعکس عمل میشود؛ این تولیدکننده و سهامداران و در اصل مردم هستند که یارانه میدهند. مواداولیه آزاد و سایر نهادههای تولید، با قیمتهای بینالمللی معامله میشوند اما برای فروش خودرو توسط خودروساز به مردم یارانه سیاه داده میشود. این عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان، ادامه داد: در واقع بهراحتی از جیب یک سهامدار بورسی خودروساز برداشته و به یک نفر که یا خوش شانس بوده و در قرعهکشیها برنده شده یا افرادی که بلد هستند، چگونه ثبتنام کنند، پرداخت میشود. معنای دیگر این یارانه سیاه نیز این است که در صندوق هر خودروی تولید داخل، مبلغی کلان گذاشته میشود و تحویل میدهند.
عدم رشد و توسعه طی سالهای اخیر، سد محکم افزایش تیراژ و بهبود کیفیت
وی با بیان اینکه مهار تورم و رشد تولید، جایی میتواند اتفاق بیفتد که قیمت تمام شده تولید، کمتر از قیمت فروش نباشد، تصریح کرد: اما در حالحاضر این موضوع نیز در کشور بالعکس است. در واقع قیمت فروش کمتر از قیمت تمام شده است و در این شرایط هر چه تولید کرده و به فروش برسانیم، ضرر است. یکی از مشکلات صنعت خودروسازی داخل همین است؛ از یکسو با ضرر تولید و از سوی دیگر با زیان انباشته همراه شدهاند و در عین حال قیمتگذاری دستوری مانع از رشد و توسعه این صنعت شده است. این عدم رشد و توسعه سالهاست در برابر افزایش تیراژ و بهبود کیفیت خودرو سد محکمی ایجاد کرده که موجب نارضایتی گسترده شده است. احمدی؛ تأکید کرد: در این روش سیاستگذاری که نه مبتنی بر قانون و نه مبتنی بر بهبود شرایط صنعت خودرو کشور است، همه طرفهای درگیر شامل مردم بهعنوان مصرفکننده نهایی، خودروساز و قطعهساز بهعنوان تولیدکننده و دولت بهعنوان سیاستگذار از شرایط حاکم ناراضیاند و شکایت دارند و در عین حال اقدام مؤثر و مفیدی برای رهایی از این وضعیت ارائه نمیشود.
افزایش قیمت اعمال شده، تنها «بخشی» را جبران میکند
این عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان، ضمن اشاره به میانگین ۲۹ درصدی افزایش قیمت خودروهای داخلی، گفت: این میزان بخشی از کسری نقدینگی و زیان خودروساز را جبران میکند، اما باید در نظر داشت که تجزیه، تحلیل و آنالیز این قیمتها توسط شورای رقابت و براساس صورتهای مالی و هزینههای شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ صورت گرفت؛ اما دقیقاً در آستانه ابلاغ و اجرایی شدن، خواستار اصلاح و تعدیل آن شدند. بنابراین در حالی که باید قیمت خودروهای تولید داخل با توجه به عوامل مؤثری مانند افزایش نرخ ارز، تورم، قیمت مواداولیه و هزینههای تولید حداقل ۴۰ درصد افزایش پیدا میکرد، بنا به مصلحت ورود کرده و میانگین افزایش قیمت به ۲۹ درصد رسید. این فعال صنعت قطعهسازی کشور، با بیان اینکه همیشه مصلحت بر قانون و مصالح ملی غلبه میکند، تأکید کرد: مسلماً با این نوع نگرش هرگز مشکلات خودروسازی کشور حل نخواهد شد و بعید است که بتوان تورم را کاهش داد و به رشد تولید رسید.
مهدی قرهداغلی – استانداردسازی خودروهای تولیدی یکی از مسائل کلیدی صنعت خودروسازی است، با وجود اینکه استانداردهایی خودرویی از ۸۵ به ۱۲۲ مورد افزایش یافته، اما هنوز فاصله زیادی تا تحقق کامل آنها در خطوط تولید خودروسازان وجود دارد. به گزارش مناقصهمزایده، گزارشها حاکی از لنگ زدن این فرآیند و عدم اجرای استانداردهای لازم در […]
در همین شش ماه گذشته چالش میان ایرانخودرویِ واگذارشده به بخشخصوصی و وزارت صمت بر سر قیمتگذاری دستوری به اوج خود رسیده و این وزارتخانه با شیوههایی از جمله به تعویق انداختن جلسات تصمیمگیری، بههم زدن روال و فرمول قیمتگذاری و زدن زیر میز توافقها، حاضر به پذیرش ابتداییترین قواعد اقتصاد، تولید و صنعت نیست. […]
مهدی قرهداغلی -صنعت خودروی ایران که روزگاری نماد خودکفایی و توان صنعتی کشور بهشمار میرفت، اما امروز به یکی از پُرچالشترین حوزههای اقتصادی تبدیل شده است. به گزارش مناقصهمزایده، تورم افسارگسیخته، کیفیت پایین محصولات، نارضایتی مصرفکنندگان و وابستگی مزمن به حمایتهای دولتی، همه نشانههایی از بحران در مدیریت و سیاستگذاری این صنعت هستند. تحلیلها نشان […]
خودروسازان ایرانی در سالهای اخیر همواره با اتهام انحصار در بازار، روبهرو بودهاند و بارها تلاش کردهاند این اتهام را رد کرده و نشان دهند رقابت در بازار خودرو هر چند محدود، وجود دارد. خودروسازان تأکید دارند؛ بازار خودرو در ایران انحصاری نیست و تعدد تولیدکنندگان و حضور واردکنندگان، مانع از شکلگیری انحصار طبیعی شده […]
دیدگاه بسته شده است.