مذاکره ایران با «بنز» در حال نهایی شدن است

معاون وزیر صنعت مذاکره ایران با «بنز» در حال نهایی شدن است معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که توافق سازمان گسترش با رنو برای تولید مستقل خودرو در ایران به مرحله قرارداد نرسیده گفت: سازمان گسترش و نوسازی قصد ورود به صنعت خودرو‌سازی را ندارد. به گزارش تسنیم، منصورمعظمی اظهار […]

معاون وزیر صنعت

مذاکره ایران با «بنز» در حال نهایی شدن است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که توافق سازمان گسترش با رنو برای تولید مستقل خودرو در ایران به مرحله قرارداد نرسیده گفت: سازمان گسترش و نوسازی قصد ورود به صنعت خودرو‌سازی را ندارد.

به گزارش تسنیم، منصورمعظمی اظهار داشت توافقنامه اخیر با رنو به منظور استفاده از توانمندی‌های بیرونی انجام شده که پس از مذاکرات تکمیلی امید است به قرارداد برسد.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع افزود: این تفاهم‌نامه یک سرمایه‌گذاری مشترک است که به صورت ۶۰ به ۴۰ و با ظرفیت تولید دو فاز ۱۵۰ هزار تایی و ۳۰۰ تایی دیده شده است.

او ادامه داد: محصولات تولیدی که در این تفاهم‌نامه به میان آمده به نام‌های نیوسیمبل ونیو داستر است که طبق تعهدات تعریف شده برای شریک فرانسوی در فاز اول باید ۴۰ درصد از این خودرو‌ها ساخت ایران باشد که در روند زمان مشخصی این رقم به ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

معظمی تصریح کرد: ۳۰ درصد از تولید سالانه خودروهای ذکر شده باید با در نظر گرفتن بازار هدف در منطقه به صادرات برسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان گسترش و نوسازی قصد ورود به صنعت خودرو‌سازی را ندارد و تنها هدفش ارتقای سطح توانمندی‌های خودروسازان داخل به منظور بهره‌برداری بهتر و بیش‌تر مردم از خودرو‌های با کیفیت تر و ارزان تر است.

او تصریح کرد: سال قبل ۶۰۰ میلیارد تومان و امسال هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از سهام سازمان گسترش و نوآوری به بخش خصوصی واگذار شده که این امر در چارچوب حمایت از بخش خصوصی انجام گرفته است.

معظمی با ذکر این مطلب که در هفته گذشته یکی ازخودرو سازان داخلی با کمپانی بنز آلمان وارد مذاکراتی شده که تقریباً نهایی است ادامه داد: تفاهم میان خودرو ساز ایرانی و رنو در حال حاضر تنها یک توافق نامه است و هنوز نیاز به چکش کاری دارد.

او گفت: شرطی که برای خودرو سازان فرانسوی در این توافق لحاظ شده بهره‌مندی از توانمندی‌های ایرانی در غالب مشارکت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: متخصصان ما از توانمندی و دانش بالاتری نسبت به زمان شروع اروپایی‌ها به خودرو‌سازی برخوردارند و مشارکت با فرانسوی‌ها فرصت مناسبی برای بهره‌مندی از دانش بالای صنعتگران ایرانی است.

معظمی گفت: به منظور جلوگیری از بدعهدی فرانسوی‌ها در این توافق‌نامه بندهایی در غالب پنالتی آورده شده است که امکان فسخ و یا نصفه کاره ر‌ها کردن قرارداد را کم می‌کند.

معظمی گفت: قرار است در فاز اول قرارداد ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار و در فاز دوم ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار توسط فرانسوی‌ها سرمایه‌گذاری شود .

او افزود: رنو همچنین موظف است که طرح و توسعه را به ایران بیاورد همچنین در این قرارداد تولید گیربکس، موتور خودرو، شاسی و بدنه در ایران انجام شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کمپانی رنو همچنین موظف است در غالب جوینت‌ونچر ۳۰ درصد تولید سالانه‌‌اش را با کارشناسی طرف ایرانی به صادرات برسد.

معظمی گفت: اگر در گذشته خودرو سازان ما نتوانسته‌اند از حقشان دفاع کنند وظیفه ما است که در این قرارداد جلوی تکرار اشتباه را بگیریم.

او این اقدام وزارت صنعت را در راستای مذاکرات انجام شده سایپا و ایران خودرو با کمپانی‌های فرانسوی عنوان کرد و افزود: این همکاری و یک اتفاق میمون است که دروازه تولید خودرو‌های با کیفیت را به روی مصرف کننده داخلی می‌گشاید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ظرفیت قطعه‌سازان ما بسیار بیش‌تر از آنچه که می‌بینید است و این قرارداد باید به افزایش کیفیت محصول قطعه‌سازانمان منجر شود و گرنه توان رقابت در میان قطعه‌سازان شکل نمی‌گیرد.

 

معظمی در پایان از مجهول ماندن قیمت خودروهای نیوسیمبل، نیوداستر و کویید گفت: راجع قیمت‌ها هنوز صحبتی نکرده‌ایم اما باید به گونه‌ای باشد که اکثریت جامعه ما که به دنبال خودروی خوب و ارزان هستند را پاسخگو باشد.