مرضیه نیکخواه ـ کشورمان با میلیونها نفر جمعیت مستلزم توسعه در همه بخشها بهخصوص حملونقل است. مثل همه جای دنیا توسعه حملونقل میتواند رفاه افراد جامعه را در پی داشته باشد. بر همین اساس مترو بهعنوان پاکترین وسیله حملونقل در جهان دهههاست که مورد استفاده قرار گرفته است. وسیلهای که هم تعداد افراد زیادی را […]
مرضیه نیکخواه ـ کشورمان با میلیونها نفر جمعیت مستلزم توسعه در همه بخشها بهخصوص حملونقل است. مثل همه جای دنیا توسعه حملونقل میتواند رفاه افراد جامعه را در پی داشته باشد. بر همین اساس مترو بهعنوان پاکترین وسیله حملونقل در جهان دهههاست که مورد استفاده قرار گرفته است. وسیلهای که هم تعداد افراد زیادی را میتواند جابهجا کند و هم میتواند کمترین آلودگی را برای محیطزیست به همراه داشته باشد. کلانشهر تهران همچون دیگر کلانشهرهای بزرگ کشور، مدتهاست که با کمبود واگن مترو بهعنوان مهمترین ابزار جابهجایی افراد مواجه است. بر همین اساس سال ۹۶ مناقصهای بینالمللی برای تأمین واگنهای مترو کشور برگزار شد تا کمبود ۲۰۰۰ واگن متروی کشور برطرف شود. یک شرکت چینی برنده این مناقصه شد اما بعد از سالها همچنان واگنی روی ریلهای قرار نگرفته است. اخیراً خبرهای خوشایندی در این رابطه شنیده شده است؛ خبرهایی که میتواند گره کور این مناقصه بینالمللی را برای همیشه باز کند.
افزایش تعداد واگنهای متروی پایتخت
مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران، اعلام کرد که در پی تعامل دولت و شهرداری قرارداد موسوم به ۶۳۰ واگن به ۷۹۰ واگن ارتقاء یافت. محمود مقدمی؛ درخصوص آخرین وضعیت ۶۳۰ واگن تهران، گفت: از قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن، پنج سال میگذرد و در آن زمان شورای اقتصاد تأمین اعتبار خرید ۲۰۰۰ دستگاه واگن با فاینانس خارجی را صادر کرد که قرار بود در این مدل به توان ۵۵ درصد داخلیسازی برسیم. وی با بیان اینکه وزارت کشور بهعنوان کارفرما و سازمان گسترش و نوسازی بهعنوان مدیر طرح انتخاب شدند، اظهار کرد: از میان ۲۰۰۰ دستگاه واگن قرار شد ۶۳۰ واگن در قالب پکیج اولیه برای تهران، مناقصهاش برگزار شود که نهایتاً برنده این مناقصه کنسرسیوم واگنسازی چین و شرکت واگنسازی تهران بود. مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران، با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ این قرارداد ابلاغ شد؛ اما عملیاتی شدن این قرارداد منوط به عملیاتی شدن فاینانس و پرداخت ۱۵ درصد سهم دولت بهعنوان پیشپرداخت بود، گفت: در ادوار گذشته پرداخت ۱۵ درصد پیشپرداخت توسط دولت بهطور جدی پیگیری نشد؛ اما در دیماه سال گذشته دولت چین حل مشکل فاینانس را به بانکمرکزی اعلام کرد و با آماده شدن فاینانس تنها مسأله پیشپرداخت مانده بود که در این دوره مدیریت شهری به دلیل ارتباط خوبی که بین دولت و شهرداری وجود دارد خوشبختانه مسأله تهاتر نفت برای تأمین ۱۵ درصد پیشپرداخت عملیاتی شد و کارگزار مربوطه انتخاب شد. در این قرارداد موسوم به ۶۳۰ واگن، ۲۵ درصد افزایش یا کاهش پیشبینی شده بود که با توجه به نیاز متروی تهران با تعامل دولت و شهرداری قرار شد که از این ظرفیت ۲۵ درصد استفاده کرده و ۱۶۰ واگن در قالب ۶۳۰ واگن اضافه شود که نهایتاً تعداد واگنهای این قرارداد به ۷۹۰ واگن رسید که باید ظرف مدت مشخصی این واگنها تحویل متروی تهران داده شود.
دیدگاه بسته شده است.