زنان تحصیلکرده کم‌تر پذیرای نقش خانه‌داری هستند

زنان تحصیلکرده کم‌تر پذیرای نقش خانه‌داری هستند مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان بهزیستی کشور از «تغییر الگوی همسرگزینی و عدم حمایت بستگان» در فرایند ازدواج در کشور خبر داد. ولی ا… نصر در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان آن‌که سازمان بهزیستی هر ساله از پرونده‌های ارجاعی مشاوره ازدواج و طلاق تحلیلی دارد، گفت: سال ۹۴ از […]

زنان تحصیلکرده کم‌تر پذیرای نقش خانه‌داری هستند

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان بهزیستی کشور از «تغییر الگوی همسرگزینی و عدم حمایت بستگان» در فرایند ازدواج در کشور خبر داد.

ولی ا… نصر در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان آن‌که سازمان بهزیستی هر ساله از پرونده‌های ارجاعی مشاوره ازدواج و طلاق تحلیلی دارد، گفت: سال ۹۴ از ۷۵ هزار و ۲۰۰ پرونده ارجاع شده به مراکز مشاوره، تحلیلی صورت گرفت.

وی در ادامه به تشریح این تحلیل پرداخت و گفت: براساس این تحلیل‌‌‌ها شاهد «تغییر الگوی همسرگزینی و عدم حمایت بستگان» در فرایند ازدواج بودیم؛ به‌طوریکه نتایج آن به ما گوشزد می‌کند که در حال حاضر بسیاری از ملاک‌های آشنایی زوجین تغییر کرده و شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای و… در این میان نقش بسیار زیادی دارند.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آن‌که این تحلیل‌‌‌ها خام بوده و باید از لحاظ آکادمیک و دانشگاهی هم بررسی شوند افزود: «تغییر الگوی همسرگزینی و عدم حمایت بستگان» در فرایند ازدواج زوجین به عنوان دستاورد این تحلیل، بسیار محرز بود.

نصر همچنین به سایر نتایج تحلیل سازمان بهزیستی از پرونده‌های طلاق در کشور اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از نتایجی که در مطالعه این پرونده‌ها به دست آوردیم «تغییر نگرش جنسیتی زنان نسبت به وضعیت خودشان» در این برهه زمانی به ویژه در میان زنان تحصیلکرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر زنان تحصیلکرده کم‌تر پذیرای نقش خانه‌داری به عنوان وظیفه اصلی خود هستند و همین مسأله می‌تواند یک مطالبه اجتماعی و همچنین مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

 

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی کشور در ادامه ضمن تأکید بر آن‌که براساس این تحلیل‌‌‌ها به این نتیجه رسیدیم که «بستر مناسبی برای آشنایی‌های قبل از ازدواج» در کشور تعریف نشده است، خاطر نشان کرد: مقام‌معظم‌رهبری نیز اخیراً به این موضوع اشاره کرده و انتظارات خود را از مراجع مذهبی و روحانیت در این حوزه مطرح کرده و خواستند که بیش‌تر در این زمینه ورود کرده و تعاریفی را داشته باشند، زیرا اگر دین بتواند نقش بهتری را در روابط بین دختر و پسر و آشنایی‌های قبل از ازدواج ایفا کند، شاهد اثرات بسیار نتیجه بخش آن خواهیم بود.