مهدی قرهداغلی- انحصار بازار خودروی کشور، به زمانهای نهچندان دوری برمیگردد که دو خودروساز داخلی، ایرانخودرو و سایپا خود را ملزم به تولید محصولات در تیراژهای بالا کردهاند، اما این موضوع به اینجا ختم نمیشود. این دو خودروساز که مالک بیشتر سهام آن، دولت است از توجهات و تسهیلات بهسزایی برخودار است که با تولید […]
مهدی قرهداغلی- انحصار بازار خودروی کشور، به زمانهای نهچندان دوری برمیگردد که دو خودروساز داخلی، ایرانخودرو و سایپا خود را ملزم به تولید محصولات در تیراژهای بالا کردهاند، اما این موضوع به اینجا ختم نمیشود. این دو خودروساز که مالک بیشتر سهام آن، دولت است از توجهات و تسهیلات بهسزایی برخودار است که با تولید محصولات قدیمی، بازار خودروی کشور را به انحصار خود درآوردهاند و از زمانی که به یکباره میزان تولید آنها کاهش پیدا کرد، این انحصار بیشتر به چشم آمد و با راه افتادن بساط قرعهکشی خودرو که باعث شد قیمت خودروها به پرواز درآید، خودرو که در همه جای دنیا یک کالای مصرفی است به کالای سرمایهای تبدیل شد و مردم نیز با هجوم بردن به سمت این محصول برای حفظ سرمایه به گرانتر شدن روزافزون آن دامن زدند. سؤالی که شاید ذهن بسیاری را درگیر کرده، اینکه این انحصارگری خودروسازان و مافیا از کجا نشأت میگیرد و آیا کسی نیست که بتواند جلوی اینگونه اتفاقات را بگیرد، یا شاید که نمیخواهند جلوی این مافیا سرخم کنند تا منافعشان به خطر نیفتد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، نشست علمی درخصوص چالشهای قیمتگذاری خودرو با حضور مهدی طغیانی؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت برگزار شد.
طغیانی: خودرو در ایران یک کالای سرمایهای است؛ مردم میخرند تا گرانتر بفروشند
مهدی طغیانی؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست، گفت: در دانشگاهها باید درباره مسأله خودرو فکر شود، مسأله خودرو یک کار اندیشکدهای است. وی افزود: زمانی که در تحریم اول، اولین چوب را خوردیم و پژو از ایران رفت دوباره همان چوب را در تحریم دوم از پژو خوردیم. این نماینده مجلس، با بیان اینکه همیشه تراز صنعت خودرو منفی بوده است، اظهار داشت: وابستگی صنعت خودرو چه در بحث تولید داخل و چه واردات، ارزبر بوده نه ارزآور. طغیانی؛ گفت: ۹۵ درصد تولید خودروی ما توسط ساپیا و ایرانخودرو صورت میگیرد که انحصاری است. وی گفت: هر کس میگوید حل مسائل بازار خودرو یک راهحل دارد، باید به اظهارنظر او شک کرد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: برای حل مسائل بازار خودرو باید یک بسته از اقدامات را با هم انجام دهیم. وی گفت: واردات خودروهای نو، واردات خودروهای کارکرده، واردات از مناطق آزاد و افزایش تولید خودرو همراه با مالیات بر فعالیتهای سوداگرانه در بازار خودرو یک بستهای است که باید با هم انجام شود که روی قیمت بازار تأثیر میگذارد. طغیانی؛ با بیان اینکه مهمترین مانع در واردات خودرو، ارز است، تأکید کرد: با چهار میلیون تقاضای انباشته برای خودرو مواجه هستیم که به میزان بسیار زیادی ارز نیاز دارد.
یکی از راهکارها، واردات خودروهای کارکرده است که اُفت قیمت خوردهاند
امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت هم در این نشست، گفت: ما میتوانستیم از شرکت پژو خودرو بگیریم و به آنها قطعه بدهیم و کاملاً ارزبر نباشیم ولی این اتفاق نیفتاد. وی بای بیان اینکه سیاست تعرفهای و نرخ سوخت خودرو مشکل دارد، تصریح کرد: با تورم بالای ۳۰ درصد، خودرو از دسترس مصرفکننده دورتر و دورتر شده است. سخنگوی وزارت صمت، تصریح کرد: بازار خودرو باید بدون دخالت؛ خود را اداره کند و مصرفکننده حق انتخاب داشته باشد و قیمتها در یک دامنه مناسب باشد. قالیباف؛ با بیان اینکه تمرکز وزارت صمت بر افزایش عرضه است، تأکید کرد: عرضه یکپارچه خودرو اثر کاهنده خود را بر بازار گذاشته است. وی گفت: برنامه این است که امسال تا ۱٫۷ میلیون خودرو و بالاتر تولید داشته باشیم. خودرو در ایران بیشتر متأثر از انتظارات تورمی است. نباید شورایرقابت را زیر سؤال برد. برای از بین بردن انحصار در صنعت خودرو که انحصار در قیمتگذاری را به دنبال دارد، شورایرقابت باید باشد. تنظیم بازار خودرو، تأمینبخشی از بودجه دولت و کاهش مصرف سوخت و بنزین سه مزیت واردات خودرو است. همچنین سید محمدرضا میرتاجالدینی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز، در اظهارنظری با اشاره به آسیبشناسی شکلگیری مافیای خودرو در کشور، بیان کرد: مافیا به معنای شکلگیری دستهای پنهان است. وی با اشاره به تأکیدات مقاممعظمرهبری درباره مبارزه با فساد، بیان کرد: مافیا حتی میتواند در واردات خودرو شکل بگیرد، حتی مافیای خودرو میتواند در زمینه خرید و فروش قطعات خودرو شکل گیرد. بنابراین دریچههای فساد در این بخش باید بسته شود. وی با بیان اینکه زمانی وزارت صمت موضوع قرعهکشی خودرو را با هدف مقابله با مافیا مدنظر قرار داد، بیان کرد: این مافیا پیش از طرح موضوع قرعهکشی، خودرو را از تولیدکنندگان میخرید و اما به دست مردم نمیرساند و خودش آن را با قیمت گرانتر به فروش میرساند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با بیان اینکه کشور ترکیه در سال گذشته به میزان دو میلیارد دلار صادرات خودرو داشته است، بیان کرد: این در حالی است که صنعت خودروی ترکیه ۳۰ سال بعد از ما آغاز شده است و اجازه واردات همه نوع خودرو به این کشور آزاد است و خط تولید و مونتاژ هم دارد. وی با انتقاد از انحصار در بخش واردات خودرو به کشور، بیان کرد: چرا نباید خودرو وارد کشور شود؟ اجازه واردات خودرو در همه کشورهای دنیا تجربه شده است. بنابراین موانع این مسأله باید در کشور برطرف شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با بیان اینکه رئیسجمهور باید در زمینه بازگشایی دروازه واردات خودرو با سایر مسؤولین مذاکره و در این راستا تلاش کند، بیان کرد: حتماً صنعت خودروی داخلی با درنظر گرفتن ایجاد رقابت امکان رشد دارد وگرنه مشکلات در این بخش بیشتر خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.