رقابتی شدن بازار خودرو در گروی حل مشکل واردات

قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی اعلام شد؛ قیمت‌هایی که براساس گفته سخنگوی شورای‌رقابت، اغلب کاهشی بوده، به‌طوری که این موضوع گلایه خودروسازان را در پی داشته است. به این ترتیب، قیمت نهایی این خودرو‌ها با احتساب سود ۱۷ درصد اعلام شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، اسماعیل شجاعی؛ سخنگوی شورای‌رقابت، درباره تغییر قیمت خودروهای […]

قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی اعلام شد؛ قیمت‌هایی که براساس گفته سخنگوی شورای‌رقابت، اغلب کاهشی بوده، به‌طوری که این موضوع گلایه خودروسازان را در پی داشته است. به این ترتیب، قیمت نهایی این خودرو‌ها با احتساب سود ۱۷ درصد اعلام شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، اسماعیل شجاعی؛ سخنگوی شورای‌رقابت، درباره تغییر قیمت خودروهای مونتاژی، افزود: ما اصلاً افزایش قیمت نداشتیم و خودروسازان از دست ما شاکی هستند که چرا قیمت‌ها را کاهش داده‌اید. وی در پاسخ به این پرسش که فرمول تغییر قیمت خودروهای مونتاژی چه بود؟ می‌افزاید: براساس دستورالعملی که ۱۱ بهمن‌ماه در جلسه ۵۴۳ شورای‌رقابت مصوب شده بود، شورا قیمت‌های محاسباتی محصولات خودروهای مونتاژی را که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به کارگروه خودرو ارائه داده بودند را بررسی و پس از ارزیابی و جمع‌بندی، نتایجی که در کارگروه تعیین شده بود، در صحن شورا مطرح شد. سخنگوی شورای‌رقابت، توضیح می‌دهد: در واقع شرکت‌های خودروسازی صورت‌های مالی‌شان به سازمان حمایت دادند و سازمان حمایت این صورت‌های مالی را بررسی کرده است. شجاعی؛ ادامه می‌دهد: همچنین براساس یک شاخص رقابت‌پذیری که مقایسه با قیمت سه خودرو مشابه در جهان بوده است، محاسبه شده که فاصله قیمتی که خودروساز در ایران دارد با خودروهای مشابه خارجی همراه با هزینه‌های حمل‌ونقل، گمرک، مالیات و… چقدر است و در نهایت خودرو با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. وی متذکر می‌شود: در نهایت قیمت برخی از خودرو‌ها مشخص و اعلام شد و قیمت بقیه خودرو‌ها نیز در حال محاسبه است.

فرمول تعیین قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد

سخنگوی شورای‌رقابت در ادامه، تأکید می‌کند: وظیفه شورای‌رقابت، قیمت‌گذاری نیست. ما دستورالعمل قیمت را به تنظیم‌گر بخشی که در این‌جا تنظیم‌گر فنی وزارت صمت و سازمان حمایت است، اعلام کردیم. این‌‌ها محاسبات را انجام دادند و در کارگروه تخصصی خودرو بررسی‌های لازم صورت گرفته است. در نهایت خروجی کار، قیمت‌هایی بوده که اعلام شده است. شجاعی؛ می‌گوید: هدف این بوده که ضمن حمایت از تولیدکننده و حتی شرکت‌های مونتاژکار، اما خودرو‌ها قیمت‌های مناسبی داشته باشد که مصرف‌کننده دچار زیان نشود. وی در عین حال یادآور می‌شود: راهکار نهایی این است که تا در این بازار مسأله واردات حل‌وفصل نشود و سیاست‌گذاری در رابطه با واردات اتفاق نیفتد، بازار خودرو رقابتی نخواهد شد. سخنگوی شورای‌رقابت، متذکر می‌شود: اگر ما بتوانیم بازار خودرو را براساس واردات رقابتی کنیم، قیمت‌ها قطعاً کاهشی خواهد بود و رفاه مصرف‌کننده نیز تأمین می‌شود و خودروسازان مجبور هستند با خودروهای مشابه خارجی رقابت کنند و ارتقای کیفیت داشته باشند. این‌گونه در نهایت رضایت مصرف‌کنندگان حاصل می‌شود.

خودروهای مونتاژی گران فروخته می‌شده است؟

شجاعی؛ با اشاره به کاهش قیمت خودروهای مونتاژی، تصریح می‌کند: قیمت برخی خودرو‌ها کاهشی بوده و قیمت برخی خودرو‌ها نیز یک مقداری افزایش پیدا کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که با این حساب می‌توان گفت؛ تا الان برخی خودروهای مونتاژی که فروخته می‌شود، به مردم گران فروخته می‌شده است؟ می‌گوید: در این رابطه شورای‌رقابت نامه زده است که مبنای محاسبه قیمت، دستورالعمل ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ شورا است. شورای‌رقابت یکی، دو هفته نامه به سازمان حمایت زده است که اتفاقاتی که رقم خورده و خودروسازان بدون اجازه تغییر قیمت داشتند، با آن‌ها به‌طور قانونی برخورد کند. سخنگوی شورای‌رقابت، در پاسخ به این پرسش که قیمت بقیه خودروهای مونتاژی چه زمانی اعلام می‌شود؟ خاطرنشان می‌کند: ممکن است سه‌شنبه هفته جاری قیمت بقیه خودرو‌ها اعلام شود. البته قطعی نیست، ولی احتمالاً سه‌شنبه اعلام خواهد شد. همچنین شورای‌رقابت اعلام کرد: قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت برای خودروهای مونتاژی که طبق دستورالعمل شورای‌رقابت تعیین شده است در جلسه این شورا تصویب شد.