رؤسای نظام مهندسی استانها تأکید کردند تعیین حقالزحمه مهندسان متناسب با وضعیت پروژه و سطح تعهدات رتبهبندی و متغیر بودن تعرفههای خدمات نظام مهندسی، موضوعی است که بارها از سوی مسؤولان این سازمان و صاحب نظران ارایه شده و این در حالی است که تعرفههای در نظر گرفته شده فعلی برای همه مناطق و شهرها […]
رؤسای نظام مهندسی استانها تأکید کردند
تعیین حقالزحمه مهندسان متناسب با وضعیت پروژه و سطح تعهدات
رتبهبندی و متغیر بودن تعرفههای خدمات نظام مهندسی، موضوعی است که بارها از سوی مسؤولان این سازمان و صاحب نظران ارایه شده و این در حالی است که تعرفههای در نظر گرفته شده فعلی برای همه مناطق و شهرها یکسان است.
به گزارش صما، برخی نمایندگان مجلس حتی از یکسان بودن تعرفههای نظام مهندسی به عنوان معضلی یاد میکنند که موجب شده تا اقشار ضعیف جامعه نتوانند اقدام به دریافت پروانه پایان کار کنند و این مسأله درنهایت منجر به افزایش میزان تخلفات در ساخت و سازها شده است.
متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی، یک الزام است
در همین راستا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت متغیر بودن تعرفه خدمات مهندسی گفت: تعرفه خدمات مهندسی باید بر اساس سختی، شرایط و محیط کار، میزان فاصله آن با مرکز شهر، جنس تأسیسات و مصالح کاربردی، کیفیت اجرا و تکنولوژی بهکار رفته در آن ساختمان تعیین شود.
علیاکبر رمضانی ادامه داد: ممکن است یک ساختمان شرایط سازهای متفاوتی نسبت به ساختمانهای دیگر داشته و ساختگاه آن با سایر ساختمانها متفاوت باشد. یعنی حقالزحمه و تعرفه نظارت باید براساس حساسیت و ارزش ساختمان معین شود.
وی با بیان اینکه ساختمانی که از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، قطعاً به دقت و نظارت بیشتری نیاز دارد تصریح کرد: در مقایسه با یک ساختمان معمولی و کم هزینه، ساختمانی که هزینه تمام شده بیشتری را به خود اختصاص میدهد؛ به یقین به زحمت بیشتری نیاز دارد و پرواضح است که حقالزحمه مهندسان و عوامل دخیل در آن پروژه باید متفاوت باشد.
رمضانی افزود: کما اینکه هر پیمانکاری هم که ساخت پروژهای را عهده دار میشود، براساس سختی کار و متراژ قیمت گذاری میکند و وقتی همه این مسایل را در کنار هم میگذاریم، به این نتیجه میرسیم که تعیین یک تعرفه واحد برای نظارت شاید برای طرفین قرارداد منصفانه نباشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعرفههای مهندسی حالت ابلاغی دارد، در پاسخ به اینکه این رویه چه مشکلاتی را ایجاد میکند گفت: ممکن است در این حالت حقوق مالی و ریالی طرفین قرارداد تأمین نشود و به جز این مشکل خاصی وجود ندارد. اما این مسأله با سایر فعالیتها و خدمات مهندسی که مهندسان در سایر حوزهها و خارج از نظام مهندسی انجام میدهند، متفاوت است.
رمضانی ادامه داد: در بخشهای دیگر تعرفههای مهندسی براساس شرایط سختی کار، زمان، قیمت تمام شده ساخت و در قالب فهرست بها و گزارشات مالی کارگاه معین میشود. یعنی گزارشهای نماینده کارفرما و گزارش مالی کارفرما از میزان سختی کار، هزینه تمام شده و آیتمهای فنی، تعرفه را تعیین میکند.
وی با اشاره به یک چالش در این رابطه گفت: ساختمانی که در روستاها و یا شهرهای کوچک و یا حاشیه شهرها احداث میشود، نسبت به ساختمانی که در مرکز شهر و با تجهیزات و تأسیسات سازهای بسیار حساس و پیچیده که نیاز به کنترلها و نظارتهای دقیق دارد، احداث میشود، به امکانات و هزینه تمام شده کمتری نیاز دارد و به همان نسبت تعهدات کمتری را برای مهندس ایجاد میکند و قطعاً باید اینها از هم متفاوت باشند.
رمضانی با اشاره به اینکه اکنون همه این موارد در یک کفه ترازو دیده شده است، اظهار داشت: مسأله این است که نرخ تعرفه نظام مهندسی در شهرهای کوچک که ساختمانها دارای تأسیسات جزیی و سیم کشی ساده است، با ساخت و ساز در شهرهای بزرگ و دارای تأسیسات پیچیده یکسان است و به نظر میرسد که باید متناسب با وضعیت پروژه، تعرفه تعیین شود.
وی همچنین تأکید کرد: فعلا نظام تعرفه به صورت میانگین ابلاغ میشود، اما باید یک نظام نامه مخصوص جهت تعیین تعرفه خدمات نظام مهندسی نوشته شود.
تغییر تعرفه مهندسی توسط هیأت مدیره زمانبر است
همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجانغربی گفت: براساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، شورای مرکزی هر ساله هزینهها و تعرفههای خدمات نظام مهندسی را مشخص و براساس جدول ۱۱ اعلام میکند. سپس هیأت مدیره میتوانند براساس نیاز آن را در هیأت ۴ نفره تغییر دهند که معمولاً در کل استانها یکی نیست و هر استانی تعرفه خاص خود را دارد.
بهرنگ دیلمقانی با بیان اینکه اعضای هیأت مدیره، انرژی و زمان زیادی را صرف تغییر تعرفهها در گروههای مختلف میکنند که درنهایت اعتراضات و انتقادات زیادی هم از آن میشود که مجدداً نیازمند بررسی در هیأت ۴ نفره است، افزود: در صورتی که تعرفهها از سوی شورای مرکزی ابلاغ شود، اجرای آن آسانتر و چالشها کمتر خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه تعیین تعرفه خدمات مهندسی بهتر است با توجه به میزان جمعیت و اندازه شهرها از نظر وسعت انجام گیرد افزود: در این بین باید وضعیت اقشار محروم و ضعیف و تحتپوشش نهادهای حمایتی نیز مورد توجه قرار گرفته و برای آنها تخفیفاتی در تعرفه خدمات مهندسی در نظر گرفته شود.
دیلمقانی ادامه داد: در نظام مهندسی استان، طبق مصوبات داخلی برای افراد تحتپوشش بنیاد شهید و ایثارگران، تخفیفاتی در خدمات مهندسی در نظر گرفته شده و برای ساخت اماکن مذهبی و مساجد نیز حقالزحمهای دریافت نمیشود.
این مسؤول تأکید کرد: بهتر است مسایل مربوط به تعرفه خدمات مهندسی در قالب یک نظام نامه ارایه شود.
تعیین منصفانه تعرفههای نظام مهندسی
در ادامه، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز نیز گفت: تعرفههای نظام مهندسی جزو ماده ۱۱۷ آییننامه اجرایی قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان به صورت کشوری تعیین میشود.
علیرضا مجربی با اشاره به اینکه تعرفهها از سوی شورای مرکزی نظام مهندسی استانها ابلاغ میشود، گفت: نظام مهندسی استان البرز میتواند در چارچوب هیأت ۴ نفره، تخفیف ۲۵ درصدی در تعرفه خدمات مهندسی قائل شود.
مجربی با ابراز تأسف از اینکه در شهرهای اقماری استان البرز، ساخت و سازهایی انجام شده است که با تعرفههای کنونی همخوانی ندارد، گفت: تلاش سازمان نظام مهندسی استان بر این است که نرخ تعرفهها کاهش یابد.
وی در رابطه با انتقاد یکی از نمایندگان مجلس در خصوص بالا بودن تعرفههای نظام مهندسی در برخی مناطق استان البرز به ویژه شهر کرج و و لزوم رتبهبندی تعرفههای نظام مهندسی، ابراز امیدواری کرد: تعرفههای نظام مهندسی در استان به صورت منصفانه و با رعایت نظارت و مقررات ملی تعیین شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.