راه‌حل رقابتی شدن بازار خودرو واردات است

سخنگوی شورای‌رقابت، با تأکید بر اینکه راه‌حل رقابتی شدن بازار واردات خودرو است، عنوان کرد: زمانی که بازار به شکل غیرمعقولی محدود شده است به سمت قیمت‌های بالاتر گرایش دارد. اگر اجازه دهیم درصدی از خودرو‌ها وارد شوند رفاه مصرف‌کننده بیشتر می‌شود و خودروساز‌ها از قیمت‌ها رضایت خواهند داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، اسماعیل شجاعی؛ با […]

سخنگوی شورای‌رقابت، با تأکید بر اینکه راه‌حل رقابتی شدن بازار واردات خودرو است، عنوان کرد: زمانی که بازار به شکل غیرمعقولی محدود شده است به سمت قیمت‌های بالاتر گرایش دارد. اگر اجازه دهیم درصدی از خودرو‌ها وارد شوند رفاه مصرف‌کننده بیشتر می‌شود و خودروساز‌ها از قیمت‌ها رضایت خواهند داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، اسماعیل شجاعی؛ با اشاره به تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی و خودروهای مونتاژی، عنوان کرد: این قیمت‌گذاری براساس حسابداری قیمت تمام شده در سال قبل بوده و ممکن است در مورد قیمت‌ها با توجه به محاسبات بعدی در یک بازه‌زمانی سه تا شش ماهه تجدیدنظر شود. ممکن است هم خودروساز‌ها به قیمت‌ها اعتراض داشته باشند و هم مردم و این اختلالی در بازار است که نه تولیدکننده رضایت داشته باشد و نه مصرف‌کننده. بنابراین باید به یک قیمت معقول برسیم که امکان رضایت هر دو طرف وجود داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه راه‌حل رقابتی شدن بازار واردات خودرو است، گفت: زمانی که بازار به شکل غیرمعقولی محدود شده است به سمت قیمت‌های بالاتر گرایش دارد. اگر اجازه دهیم درصدی از خودرو‌ها وارد شوند رفاه مصرف‌کننده بیشتر می‌شود و خودروساز‌ها از قیمت‌ها رضایت خواهند داشت. اما زمانی که شرایط تورمی باید و محدودیت‌های مختلف ایجاد شود قاعدتاً خودروساز‌ها درخواست افزایش قمیت خواهند داشت. سخنگوی شورای‌رقابت، با بیان اینکه ممکن است قیمت‌ها بعد از تجدیدنظر کاهشی باشند، عنوان کرد: اگر شش ماه دیگر شرایط تورمی باشد نمی‌توان قیمت خودرو را ثابت نگه داشت. باید اقدامی انجام دهیم که خودروساز‌ها به شرایطی برسند که عرضه مازاد شود نه اینکه مردم در صف بایستند. باید امکان واردات خودروهای خارجی فراهم شود و محدودیت‌های عرضه و طرح‌هایی مانند جوانی جمعیت و… برداشته شوند. وقتی عرضه مازاد شود، قیمت‌ها نیز نزولی خواهند شد.