مهدی قرهداغلی- پس از آن که فرآیند عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو در اسفندماه سال گذشته آغاز شد و اعلام نتایج آن که در اواخر فروردین ماه امسال به طول انجامید، عدهای از ثبتنامکنندگان در این طرح پس از اعلام نتایج، به اصطلاح صف واگذاری خودرو که میتوان همان قرعهکشی به روشی دیگر […]
مهدی قرهداغلی- پس از آن که فرآیند عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو در اسفندماه سال گذشته آغاز شد و اعلام نتایج آن که در اواخر فروردین ماه امسال به طول انجامید، عدهای از ثبتنامکنندگان در این طرح پس از اعلام نتایج، به اصطلاح صف واگذاری خودرو که میتوان همان قرعهکشی به روشی دیگر دانست، با تاریخهای تحویل بسیار طولانی روبهرو شدند. عدهای برای بهار سال بعد نوبتشان میشد و عدهای نیز حتی تا تابستان سال آینده باید در این صف منتظر میماندند که وزارت صمت اعلام کرد این افراد میتوانند خودروهایی که تقاضا برای آنها کمتر است را انتخاب کنند تا شاید در سالجاری به آنها خودرو تعلق گیرد. اما این روش فروش خودرو چگونه و چه شکلی اختراع شده است که مصرفکننده حتی اختیار این را ندارد که خودروی دلخواه خود را انتخاب کند و بخرد با قیمتهایی که در خور شأن آنها هم نیست، اما سؤالی که در این میان پیش میآید این است که با توجه به وقایع اخیر که در مورد دریافت خودروهای رانتی به بعضی از سازمانها اتفاق افتاده، این انصاف است که مردم عادی برای دریافت خودرو مدتها در صف قرعهکشی و صف دریافت خودرو منتظر باشند اما عدهای بهراحتی آب خوردن خودروهایشان را بدون دردسر و معطلی دریافت کنند. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره، مهدی تقدسی؛ مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اظهار داشت: براساس پالایش صورت گرفته از متقاضیانی که برای تغییر نوع خودرو و اولویتبندی خود اقدام کردهاند، برخی گزینه لغو سفارش قبلی را انتخاب کرده اما خودروی جدید انتخاب نکردهاند که این موضوع به منزله انصراف بوده و از طرح در حقیقت انصراف دادهاند. وی تصریح کرد: برخی دیگر هم که به همان اولویت سال آینده بازگشتهاند، اکثراً تنها یک اولویت انتخاب کردهاند (یا دو اولویت/یک یا دو خودرو انتخاب کردهاند)؛ در صورتی که میتوانستند پنج اولویت از خودروهای عرضه شده، تعیین کنند؛ بنابراین برای این یک یا دو خودو، امکان تحویل در سالجاری وجود نداشته و اولویت قبلی مدنظر قرار گرفته شده تا حقوق و نوبتشان از بین نرود. تقدسی؛ ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار نفر از نوبت تحویل ۱۴۰۳ به ۱۴۰۲ منتقل شدند که بهطور معمول «یک فصل» نوبت تحویلشان جلو افتاده است. همانطور که اشاره شد، بیشتر افراد تنها یک اولویت آن هم به سمت محصولات ایرانخودرو رفته بودند، بنابراین باز هم درخواستها از ظرفیت تحویل در سال ۱۴۰۲ بالاتر بوده که در نتیجه به همان انتخاب ابتدایی خود بازگشته و همان برایشان لحاظ شده است. مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، خاطرنشان کرد: زمانیکه بر یک-دو محصول تأکید شده بود، این امکان وجود نداشت که برای همه بتوان در سال ۱۴۰۲ تعهد ایجاد کرد؛ اما اگر چند خودرو از خودروسازان دیگر (جز ایرانخودرو) هم انتخاب کرده بودند، با توجه به برنامهریزی برای افزایش عرضه، به راحتی میتوانستند در سال ۱۴۰۲ خودرو تحویل بگیرند. پس از مشخص شدن نوبت (اولویت) تحویل خودروهای افراد ثبتنامکننده در نخستین طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی، نوبت تخصیص و تحویل قریب به ۵۰ محصول مختلف عرضه شده درخصوص پنج محصول پرتقاضا (با تیپبندیهای مختلف) به سال ۱۴۰۳ موکول شده بود؛ این در حالی بود که ظرفیت برخی از محصولات در سال ۱۴۰۲ خالی ماند و درخصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار ۱۴۰۲ برای تعدادی از محصولات تکمیل نشده بود. بر این اساس وزارت صنعت،معدنوتجارت تصمیم گرفت برای متقاضیانی که اولویت تحویل خودروی آنها سال ۱۴۰۳ است، مهلتی در نظر بگیرد تا این متقاضیان نسبت به ویرایش درخواست خودرویی خود اقدام کنند و پنج اولویت از خودروهای کمتقاضاتر که نوبت تحویل در سال ۱۴۰۲ خواهند داشت را انتخاب کنند؛ بنابراین مشتریان با نوبت دریافت سال آینده از پنجم اردیبهشت تا ۱۰ اردیبهشت فرصت داشتند برای تغییر نوع خودروی انتخابی خود اقدام کنند. پس از پایان این مهلت ویرایش در روز یکشنبه هفته گذشته (۱۰ اردیبهشت)، سایت سامانه بسته بود تا براساس اولویت تعیین شده توسط مشتریان، پالایش صورت گیرد و ترتیب (اولویت) دریافت خودرو در سال ۱۴۰۲ مشخص شود که دوشنبه ۱۸ اردیبهشت نتایج بارگذاری شد.
دیدگاه بسته شده است.