صادرات آبزیانِ ایران بالاتر از قطعات یدکی و مصالح ساختمانی است

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران صادرات آبزیانِ ایران بالاتر از قطعات یدکی و مصالح ساختمانی است علی‌اکبرخدایی گفت: بار‌ها گفته شده و هرچه بگوییم هم کم است که تعدد تولیدکننده‌، تعدد صادرکننده‌، عدم تمرکز در تولید و در نتیجه عدم امکان عرضه یکنواخت و استاندارد محصول با حجم کافى‌، نه تنها کمکی به صادرات ما […]

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران

صادرات آبزیانِ ایران بالاتر از قطعات یدکی و مصالح ساختمانی است

علی‌اکبرخدایی گفت: بار‌ها گفته شده و هرچه بگوییم هم کم است که تعدد تولیدکننده‌، تعدد صادرکننده‌، عدم تمرکز در تولید و در نتیجه عدم امکان عرضه یکنواخت و استاندارد محصول با حجم کافى‌، نه تنها کمکی به صادرات ما نکرده بلکه ضربه نیز می‌زند.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران با اشاره به ضعف سازمانی و تئوریک اقتصاد شیلاتی ایران در بخش خصوصی به تراز گفت: این موضوع در کنار زیرساخت‌های ناقص بنیادین در بخش دولتی‌، موجب شده است ما نتوانیم آن‌چنان که باید به حرکت درآمده و صادرات آبزیان را سرو سامان جدی دهیم.

وی با اشاره به موانع ایجاد شده بر سر راه افزایش صادرات ادامه ‌داد: رقابت منفی‌، بدبینی و بد‌اخلاقی‌های تجاری، همه و همه موانعی خود ساخته بر سر راه تعامل ما با خریداران بزرگ و شرکت‌های توانمند خارجی است.

این فعال صنفی با اظهار این مطلب که از مجموع ۱۳ گروه کالایی کل کشور‌، بخش آبزیان در رتبه هفتم و بالاتر از مجموعه‌های بزرگی چون قطعات یدکی‌، لوازم انرژی‌بر و غیرانرژی‌بر‌، لاستیک، تجهیزات پزشکی و حتی مصالح ساختمانی قرار دارد، اظهار‌ کرد: این شایستگی برای حمایت از این بخش پیش‌رو وجود دارد و درخواست اعلام صادرکننده نمونه بخش آبزیان یک خواسته منطقی و به حق از سوی فعالان این بخش است.

وی ضمن تشکر از توجهی که گمرک نسبت به رفع موانع صادراتی دارد، بیان‌کرد: در وهله نخست باید گفت که اگرچه در زمینه واردات مشکلاتی وجود دارد ولی حقیقتاً در بخش صادرات مشکل عمده‌ای نداریم و مدیریت جدید گمرک و کارشناسان و مدیران آن در جهت رفع‌ موانع به خوبی موفق عمل کرده‌اند که جای تشکر دارد.

خدایی تصریح‌ کرد: اکثر مشکلات موجود در گمرکاتی مانند بوشهر، بندرعباس و چابهار نیز جنبه سخت‌افزاری دارد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اظهار ‌کرد: اصولاً شیلات همواره پشتیبان و مدافع صادرات بوده و در مواردی که به سازمان شیلات مربوط می‌شود به سرعت عمل شده و مشکلی در رابطه با موضوع صادرات از ناحیه این سازمان وجود ندارد. متأسفانه در مورد دامپزشکی علی‌رغم تلاش فراوان همکاران دامپزشک، همچنان کاستی‌هایی ملاحظه می‌شود.

 

وی در خاتمه گفت: البته باید اذعان‌داشت درمورد محموله اخیر قزل‌آلا واقعاً همکاری بی‌نظیری از سوی سازمان دامپزشکی صورت گرفت که ما انتظار داریم همکاری دامپزشکی همیشه به همین شکل باشد.