ضرورت امحا در پیشگیری از قاچاق کالا

ضرورت امحا در پیشگیری از قاچاق کالا دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق استان البرز گفت: اعمال مجازات و امحای کالای مکشوفه قاچاق عامل بازدارنده برای با ورود این کالا‌ها به کشور است. علی‌اکبرزارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مسایل و دغدغه حقوقدانان در بحث راهکارهای کاهش و حل بزهکاری، مشخصاً پیشگیری از […]

ضرورت امحا در پیشگیری از قاچاق کالا

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق استان البرز گفت: اعمال مجازات و امحای کالای مکشوفه قاچاق عامل بازدارنده برای با ورود این کالا‌ها به کشور است.

علی‌اکبرزارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مسایل و دغدغه حقوقدانان در بحث راهکارهای کاهش و حل بزهکاری، مشخصاً پیشگیری از جرم می‌باشد. از این‏‌رو پیوسته کوشش شده، با استفاده از‏ ابزار و روش‌های گوناگون از وقوع جرایم ممانعت به عمل آید.

وی افزود: در این بین اعمال مجازات به منظور بازدارندگی و پیشگیری از جرم که در قالب تدابیری متنوع قابلیت تبلور دارد برای مجرمان بالقوه و بالفعل درس عبرت و ابزار و اهرمی مناسب به نظر می‌رسد.

زارعی با اشاره به این‌که بازدارندگی از ۳ مقوله مورد توجه است، ادامه‌ داد: این مقوله‌ها عبارتند از شدت، حتمیت، قطعیت مجازات و سرعت اجرای آن، اما ابزارهای پیشگیری در دو عرصه قانون‌گذاری و قضایی تعیین می‌شوند، از این‌رو‌ ابزار پیشگیری در مقوله‌‌ قاچاق کالا در عرصه قانون‌گذاری قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در عرصه‌‌ رسیدگی‌، تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه به شمار می‌روند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق استان البرز تصریح ‌کرد: قانون‌گذار کالای قاچاق را از منظر حقوقی در ابتدا‌(زمان کشف) تخلف و صاحب کالا (قاچاقچی) را متخلف معرفی می‌نماید.

 وی در ادامه گفت: در موضوع امحای کالای قاچاق طبق آیین‌نامه ابلاغی مواد ٥٥ و ٥٦ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمام کالاهای قاچاق مکشوفه یا باید از کشور خارج یا به وسیله دستگاه‌های ذی‌ربط امحاء شود، از این‌رو براساس تأکیدات قانونی، هیچ دستگاهی اجازه باز توزیع این کالا‌ها را در کشور ندارد.

 

وی در پایان تأکید‌ کرد: تصمیم اخیر مسؤولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز جدیت و قاطعیت نظام در برخورد با این پدیده شوم و مخرب و بالا بردن اعتماد عمومی جامعه را نشان می‌دهد، نکته مهم در بحث امحای کالای قاچاق این است که انجام این عمل باید طبق آیین‌نامه ابلاغی بوده و عدم رفتار گزینشی و تکرار در این امر را می‌طلبد تا در نتیجه به رونق تولید و تجارت داخلی بینجامد.