برخورد جدی با مفاسد اقتصادی انجام نشده است

رییس اتاق اصناف ایران برخورد جدی با مفاسد اقتصادی انجام نشده است علی‌فاضلی گفت: بازرسی بازرسان اصناف بر واحدهای صنفی با وجود کمبود‌ها و مشکلاتی که در سطح کشور وجود داشته به درستی انجام شده است. به ‌گزارش تسنیم، رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به نام‌گذاری سال‌جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل […]

رییس اتاق اصناف ایران

برخورد جدی با مفاسد اقتصادی انجام نشده است

علی‌فاضلی گفت: بازرسی بازرسان اصناف بر واحدهای صنفی با وجود کمبود‌ها و مشکلاتی که در سطح کشور وجود داشته به درستی انجام شده است.

به ‌گزارش تسنیم، رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به نام‌گذاری سال‌جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: با وجود این‌که اکنون در ماه هفتم سال‌جاری از سال اقتصاد مقاومتی هستیم اما کم‌تر شاهد برخورد ‌با مفاسد اقتصادی هستیم.

وی ادامه ‌داد: برای جلوگیری از قاچاق کالا به کشور باید کیفیت کالاهای تولیدی افزایش یابد اما با بهره بانکی ۱۹ درصدی چگونه می‌توان به تولید کمک کرد و افزایش بهره‌وری داشت.

فاضلی تصریح‌ کرد: برخی از واحدهای صنفی کشور به‌طور ناجوانمردانه در حال حاضر مورد هدف در خصوص قاچاق کالا قرار گرفته‌اند این در حالی است که در خصوص ورود کالا بیش‌تر باید از ورود آن جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: سایر دستگاه‌ها برای برخورد با قاچاق کالا در بخش‌های مختلفی مانند لوازم‌خانگی، پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی و… برنامه‌ریزی کرده بودند که به‌طور همزمان با آن‌‌ها برخورد داشته باشند اما باید اذعان داشت که با وجود اهمیت برخورد همه جانبه با قاچاق کالا باید زیرساخت‌های مورد نظر فراهم باشد.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: ما به بنگاه‌ها تأکید می‌کنیم که کالاهای بدون برگ سبز خرید نکنند اما اگر آن‌‌ها از قبل خرید کرده‌اند آن‌‌ها را به ما اعلام کنند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

فاضلی با بیان این‌که کالای قاچاق از مسیرهای مختلف به کشور وارد شده و بعد در واحدهای صنفی به فروش می‌رسد، گفت: به غیر از اصناف چه کسی می‌تواند تشخیص دهد کالاهای وارد شده به واحدهای صنفی در سطح خرده‌فروشی قاچاق است یا نه و نباید برای برخورد با این پدیده یک شبه واحدهای صنفی را قلع‌وقمع کرد.

وی با بیان این‌که برای برخورد با کالای قاچاق در کشور باید دقت زیادی صورت گیرد، گفت: در زمان اجرای طرح کالای قاچاق احتمال این‌که افرادی بخواهند فرصت‌طلبی و سیاسی کاری کنند، وجود دارد و نمی‌توان مسایل امنیتی کشور را در برخورد با این دست موارد در نظر نداشت.

فاضلی تأکید‌ کرد: در کشور ما به ازای هر ۷ خانوار یک واحد صنفی وجود دارد که متوسط این رقم در سایر کشور‌ها ۳۸ واحد صنفی است.

وی متذکر شد: اصناف می‌توانند با رقمی بالغ بر ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان مزیت ایجاد شغل را داشته باشند و برای تعداد زیادی اشتغال‌آفرینی در کشور ایجاد کنند اما باید در نظر داشت که کنترل آن‌‌ها نیز کار دشواری است.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: در حال حاضر بسیاری از کالاهای قاچاق در شبکه‌های غیرمجاز یا فضای مجازی توزیع می‌شود که امکان نظارت بر داد و ستد آن‌‌ها وجود ندارد همچنین در خیابان‌‌ها مشاهده می‌شود که انواع کالاهای حرام و یا مستحب به فروش می‌رسد.

فاضلی با تأکید بر لزوم ساماندهی نظام دستفروشی در کشور گفت: علاوه بر دستفروشان واحدهای صنفی زیادی وجود دارند که پروانه فعالیت ندارند.

رییس اتاق اصناف ایران با تأکید بر این‌که در برنامه پنجم توسعه کشور تأکید شده بود که باید پدیده دستفروشی ساماندهی شود، گفت: کالاهای قاچاقی که به کشور می‌آیند اکنون فقط کالاهای کوچک نیستند بلکه مشاهده می‌شود یخچال‌های سایدبای‌ساید عظیم‌الجثه به راحتی به کشور وارد می‌شود و باید مشخص شود که آن‌‌ها چگونه به کشور آمده‌اند آیا این کالا‌ها از مبادی قانونی می‌آید یا خیر؟

فاضلی گفت: در میان خانواده بزرگ اصناف در برخی موارد افراد نفوذی پیدا می‌شود که اداره کردن آن‌‌ها کار دشواری است. دشمن وقتی در برخورد فیزیکی با کشور ما ناامید شده است چشم به مسایلی این‌چنینی یا موارد فرهنگی می‌دوزد.

وی با اشاره به این‌که در برخی موارد جریمه‌های صنفی سنخیتی با جرم انجام شده ندارد، گفت: مشاهده می‌شود برخی جرایم صنفی جریمه‌های ۱۰۰ هزار تومانی دارد که این امر باعث می‌شود برخی واحدهای متخلف با پرداخت هزینه جریمه به‌کار خود ادامه دهند که ما به دنبال انجام اصلاحات لازم از طریق مجلس هستیم.

* هم و غم امروز دشمن بر هم زدن نظام اقتصادی ایران است

رییس اتاق اصناف ایران با بیان این‌که منظور رهبر معظم انقلاب از آتش زدن کالای قاچاق کنترل از مبدأ است، گفت: ورود کالا باید از مبادی آن کنترل شود نه این‌که بیایند و بازار را آتش بزنند.

فاضلی با بیان این‌که در واردات قانونی برخی از کالا‌ها باید تجدیدنظر صورت گیرد، گفت: در حال حاضر تولید داخلی لوازم آرایشی و بهداشتی به میزان مورد مصرف نداریم و باید نظام تعرفه‌ای ایجاد شود تا این کالا بتواند به صورت هدفمند به کشور وارد شود همچنین در بخش خشکبار نیز بخشی از نیاز مصرفی کشور به صورت قاچاق تأمین می‌شود که در صورت هدفمندی واردات آن می‌توان آن‌‌ها را به صورت قانونی وارد کشور کرد.

وی با تأکید بر این‌که هم و غم امروز دشمن برهم زدن نظام اقتصادی ایران است، گفت: در این شرایط اقتصادی برای مبارزه با دشمن مشترک باید یکدل و یک‌توان باشیم و با وجود همه این کمبود‌ها می‌توانیم طرح مبارزه با قاچاق کالا را به سرانجام برسانیم.

* تا پایان سال بخش عظیمی از طرح مبارزه با قاچاق کالا به سرانجام می‌رسد

رییس اتاق اصناف ایران گفت: در پایان سال بخش عظیمی از طرح مبارزه با قاچاق کالا را به سرانجام رسانده و موانع پیش‌رو را احصا می‌کنیم.

فاضلی مبارزه با قاچاق کالا را به سمت عرضه تعمیم داده‌اند، گفت: ما نمی‌بینیم که در سایر عرصه‌ها اقدامی صورت نگرفته است، اما برخورد قاطعی نیز صورت نگرفته است.

وی با تأکید بر این‌که وضعیت فعلی بازار کشو‌ر شکننده‌ است، گفت: در شرایطی که رکود اقتصادی بر اصناف کشور از جمله بخش ساختمان حاکم است، باید با دقت بیش‌تری طرح‌های این‌چنینی به مرحله اجرا درآید.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان این‌که تعداد زیادی از کالاهایی از کشورهای مختلف به ایران وارد می‌شوند برگ سبز ندارند، گفت: کالاهایی که از طریق کوله‌بری، مرزنشینی و یا مناطق آزاد به کشور وارد می‌شوند و در سطح بازار عرضه می‌شوند برگ سبز ندارند و باید برای این امر راه‌حلی در نظر گرفته شود.

* وقتی قاچاق کالا از سطح عرضه آغاز می‌شود نتیجه آن افزایش قیمت است

فاضلی افزود: وقتی مبارزه با قاچاق کالا در بازار و سطح عرضه صورت گیرد واکنش بازار به این امر رفتن کالا به زیر زمین و انبار‌ها است و باعث افزایش قیمت نهایی محصول مصرف‌کننده می‌رسد که در چند روز گذشته شاهد آن بودیم.

وی تأکید کرد: با تمهیدات انجام شده اکنون بازار در آرامش به سر می‌برد و ما معتقدیم که اگر قرار است در سطح عرضه با قاچاق کالا مبارزه شود این کار باید به دست اتحادیه‌های صنفی در ساختار اتاق اصناف که در راس آن بازرسی اصناف قرار دارد انجام شود و برخورد قهر‌آمیز جواب نمی‌دهد.

رییس اتاق اصناف ایران تأکید ‌کرد: این موضوع که برخورد با قاچاق کالا نباید تنها در سطح عرضه باشد به دولت منتقل شد و در جلسه‌ای با معاون رییس‌جمهور موارد به شور گذاشته شد و در نتیجه این موضوع که اتاق‌های اصناف متولی جلوگیری از ورود قاچاق کالا باشد مورد تصویب قرار گرفت.

فاضلی افزود: براساس قانون نظام صنفی هر نوع کنترل و نظارت بر بازار در سطح عرضه برعهده بازرسان اصناف است و نفی صحیح قانون صنفی تأکید دارد هیچ بنگاه دارای پروانه کسب حق خرید و فروش و ارایه کالای قاچاق را ندارد.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان این‌که بازرسان اصناف براساس قانونی فعلی کاشف نیستند، گفت: اگر در واحد صنفی کالای قاچاق کشف گردد موظف به تشکیل پرونده و ارایه گزارش آن هستند.

فاضلی افزود: اگر بازرسی تشخیص داد کالایی قاچاق است براساس قانون موجود حق برخورد ندارد بلکه باید موضوع را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کند تا اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی یادآور شد: در اصلاحیه این قانون در سال ۹۲ اتاق‌های اصناف را از کاشف بودن جدا کرد اما امیدواریم با رایزنی‌های انجام شده این مسؤولیت به اتاق اصناف بازگردد.

 

رییس اتاق اصناف ایران همچنین به مشکلات مالی ساختار بازرسی و نظارت صنفی در کشور گفت: صنایع ما با کمبود منابع مالی مواجه هستند که انتظار می‌رود تمهیداتی در این خصوص انجام شود و مسؤولان قول‌هایی در این ارتباط داده‌اند.