گروه اقتصادی- سالانه مناقصات و مزایدات زیادی در سراسر کشور برگزار میشود و برای آنکه در مناقصات و مزایدات داخلی در جایگاه شخص حقیقی یا حقوقی، شرکت کنید نیاز است که به قوانین و مفاد آن آگاهی کامل داشته باشید. تشریفات برگزاری این فرآیندها در هر دستگاه دولتی یا خصوصی با یکدیگر فرق دارد اما […]
گروه اقتصادی- سالانه مناقصات و مزایدات زیادی در سراسر کشور برگزار میشود و برای آنکه در مناقصات و مزایدات داخلی در جایگاه شخص حقیقی یا حقوقی، شرکت کنید نیاز است که به قوانین و مفاد آن آگاهی کامل داشته باشید. تشریفات برگزاری این فرآیندها در هر دستگاه دولتی یا خصوصی با یکدیگر فرق دارد اما قانون کلی آن یکسان است. در واقع مناقصهگزار یا مزایدهگزار برای طرح یا پروژه فروش و… با استفاده از یک فراخوان اقدام به آگهی عمومی کرده و از افرادی که دارای شرایط مورد نظر مناقصه یا مزایده هستند دعوت میکند تا در مدت زمان مشخص شده اسناد و مدارک خود را ارسال کرده، قیمت پیشنهادی را اعلام و در روز جلسه بازگشایی پاکت الف، ب و ج، نماینده قانونی شخص حقیقی یا حقوقی، حضور یابند. در ادامه این مقاله با معرفی بیشتر قوانین مناقصات و مزایدات با ما همراه شوید.
نحوه شرکت در مناقصات و مزایدات
فراخوان مناقصات و مزایدات عمدتاً در پایگاه مزایدات و مناقصات نیز منتشر میشود و افراد میتوانند با استفاده از سایتهای آگهی معاملاتی نیز از این فرآیندها مطلع شوند. شرکتهای استارتآپی که تازهتأسیس هستند با استفاده از این فرآیندها میتوانند خود را به دیگر شرکتهای دولتی و خصوصی بیشتر معرفی کنند و به این صورت قابلیتهای فنی و عملیاتی آنها بیشتر دیده میشود. شرکتهای متوسط و بزرگ هم با شرکت در مناقصه و مزایده رقبای خود را در حوزههای مختلف شناسایی کرده و در جهت پیشرفت خود گام برمیدارند. همچنین میتوانند تعامل بهتری با مدیران و مسؤولان شرکتهای بزرگ دولتی و خصوصی در زمینههای مخلتف داشته باشند. هر سال هزاران مناقصه و مزایده در ۳۱ استان کشور برگزار میشود که دستگاههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نفت، وزارت جهادکشاورزی و وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت و راهوشهرسازی از جمله دستگاههایی هستند که مناقصات بسیاری را برگزار میکنند. در این زمینه، مزایده خودرو نیز یک مزایده رایج است که به صورت کلی در اغلب ارگانهای دولتی، خصوصی و یا شرکتها به دلیل آنکه آنها نمیتوانند خودرو را به صورت مستقیم به کسی بفروشند برگزار میشود. ارگانهای مختلفی مانند شهرداریها، استانداریها، پلیس، بیمارستانها، دانشگاهها، گمرک، اجرای احکام، اجرای اسناد و شرکتهای خصوصی در صورت لزوم و به دلایل مختلفی اقدام به برگزاری مزایده خودرو میکنند.
قوانین مناقصات و مزایدات
قانون مناقصه و مزایده کشور شامل ۳۰ ماده و ۴ فصل است. در فصل نخست این قانون در ارتباط با کلیات قانون مانند طبقهبندی معاملات و انواع مناقصات توضیحاتی داده شده است که شامل مادههای یک تا ۴ میشود. در فصل دوم در ارتباط با سازماندهی مناقصات، اطلاعاتی ارائه شده که شامل وظایف کمیسیون برگزاری رویداد، هیأت رسیدگی به شکایت و وظایف آنهاست و ماده ۵ تا ۸ را شامل میشود. فصل سوم به موضوع برگزاری مناقصات مربوط میشود و ماده ۹ تا ۲۱ را در برمیگیرد و قوانین روش برگزاری مناقصه تا بازگشایی پاکات و شرایط تسلیم و ارزیابی فنی و بازرگانی پیشنهادها و تعیین برنده و انعقاد قرارداد را شامل میشود تا به این صورت اطلاعات خوبی را در اختیار شرکتکنندگان قرار دهد. در فصل چهارم این قوانین، مقررات برگزاری این رویدادها مورد بررسی قرار گرفته و از شرایط ارسال اسناد و مکاتبات و مستندسازی و اطلاعرسانی گرفته تا شرایط تجدید و لغو مناقصات تا ترکتشریفات و هیأت ترکتشریفات و موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه را دربر میگیرد که موارد ۲۲ تا ۳۰ است. در حالحاضر قانونی که مبنای تصمیمگیری در این فرآیندهاست در تاریخ بیستوپنجم فروردینماه سال ۱۳۸۳ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و توسط غلامعلی حداد عادل؛ رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به حجتالاسلاموالمسلمین سید محمد خاتمی؛ رئیسجمهور وقت جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است.
تعاریف قانونی
در ارتباط با هر کدام از اصطلاحاتی که در جریان فرآیند مناقصه و مزایده انجام میشود؛ یک تعریف قانونی به شرح زیر وجود دارد:
مناقصه: فرآیندی را میگویند که به منظور تأمین کیفیت مورد نظر، شرکتکنندهای که کمترین قیمت را براساس اسناد مناقصه پیشنهاد میدهد، انتخاب و کار به وی واگذار میشود.
مناقصهگزار: برگزارکننده مناقصه را میگویند.
مناقصهگر: شرکتکننده در مناقصه را میگویند که میتواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
مزایده: فرآیندی رقابتی که در آن کالا یا خدمات به بالاترین قیمت اعلام شده توسط خریدار به او واگذار میشود.
کمیته فنی: هیأتی است با حداقل سه عضو خبره فنی و بازرگانی که صلاحیت آنها از سوی مقام مناقصهگزار تأیید شده است.
ارزیابی کیفی: منظور، ارزیابی توان انجام تعهدات شرکتکننده در مناقصه به منظور بررسی ظرفیتهای فنی و دانش فنی مناقصهگر صورت میگیرد که توسط کمیته فنی، ارزشیابی میشود.
ارزیابی مالی: به منظور بررسی بهترین قیمت براساس ماده۲۰ این قانون، پیشنهادهایی که از نظر فنی و بازرگانی پذیرفته شوند، برگزیده خواهند شد.
ارزیابی شکلی: منظور، کامل بودن اسناد و امضاء آن توسط شرکتکننده است.
دیدگاه بسته شده است.