انعقاد قرارداد ساخت هزار اتوبوس جدید داخلی

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری مصمم است تا با حمایت دولت و به‌خصوص شورای شهر که ۴۵ درصد از بودجه سال‌جاری را به حمل‌ونقل اختصاص داده‌اند، نهضت توسعه حمل‌ونقل عمومی را فعال کند، گفت: بنا داریم تا پایان سال، قرارداد ساخت۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس را نهایی کنیم تا براساس یک […]

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری مصمم است تا با حمایت دولت و به‌خصوص شورای شهر که ۴۵ درصد از بودجه سال‌جاری را به حمل‌ونقل اختصاص داده‌اند، نهضت توسعه حمل‌ونقل عمومی را فعال کند، گفت: بنا داریم تا پایان سال، قرارداد ساخت۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس را نهایی کنیم تا براساس یک برنامه زمان‌بندی شده، وارد ناوگان شود و بر این اساس قرارداد ساخت ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب‌افشان منعقد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، به گفته مهدی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، براساس زمان‌بندی انجام شده در این قرارداد تا پایان خردادماه سال۱۴۰۳، ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس تک‌کابین وارد ناوگان می‌شود. وی با بیان اینکه براساس دستور شهردار تهران بایستی در سال‌جاری ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از مجموعه شرکت واحد تهران را اورهال کنیم، افزود: به‌زودی قرارداد دیگر ساخت ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس تولید داخل نیز نهایی می‌شود که از این تعداد، ۶۰۰ دستگاه دوکابین ۱۸ متری است و براساس زمان‌بندی مشخص شده بعد از انعقاد قرارداد، این اتوبوس‌ها وارد ناوگان می‌شود. علیزاده؛ با بیان اینکه ۵۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه اتوبوس نیز بازسازی و به ناوگان اضافه خواهند شد، گفت: همچنین برای تولید ۹۰۰ دستگاه اتوبوس با وزارت کشور قرارداد داشتیم که شهرداری سهم خود را نیز واریز کرده است که از این ۹۰۰ دستگاه، ۱۷۴ دستگاه اواخر سال گذشته تحویل داده شد و امید است وعده مجموعه وزارت کشور عملیاتی شود و سیاست مدیریت شهری نیز این است که این اتوبوس‌های خریداری شده را از طریق بخش‌خصوصی با مدل مالی جدید تحویل بخش‌خصوصی دهد و شرکت واحد نیز به‌عنوان ناظر فعال خواهد بود. به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اتوبوس‌هایی که قرار است در قالب قرارداد با وزارت کشور و یا خودروسازان وارد ناوگان شود، نو و تولید داخل است. وی در مورد ورود اتوبوس‌های خارجی و برنامه شهرداری تهران برای اورهال اتوبوس‌های قدیمی، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دستگاه‌هایی که درگیر کمبود قطعه هستند باید با تکمیل قطعه وارد ناوگان شوند؛ اما اتوبوس‌هایی که موتورشان ایراد دارد برای اینکه دچار حادثه نشوند باید در شش ماهه اول امسال به‌طور کامل اورهال شوند و این اتوبوس‌ها متوقف هستند و وارد سرویس‌دهی نمی‌شوند. وی در مورد نیاز تهران به اتوبوس نیز، گفت: اگر بخواهیم ایده‌آل به این موضوع نگاه کنیم تا پایان سال ۱۴۰۴ تهران به ۱۱هزار اتوبوس نیاز دارد؛ اما به‌طور معمول اگر بخواهیم سرفاصله حرکت اتوبوس‌‌ها را کاهش دهیم تا معطلی مردم نیز در ایستگاه‌ها کاهش یابد با پنج هزار اتوبوس هم می‌توانیم به این مهم برسیم که در حال‌حاضر تنها حدود ۲۰۰۰ اتوبوس داریم و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته‌ باید ۳۰۰۰ اتوبوس به ناوگان در سال‌جاری تزریق شود.