مهدی قرهداغلی- امنیت خودروهای داخلی از مسائلی است که سالهای بسیاری در مورد آن بحثها و جدالهایی رخ داده است که تولیدات خودروها با بنسازههای قدیمی سبب افزایش ایمنی خودروها نخواهد شد. اما علیرغم همه این بحثها همچنان شاهد آن هستیم که صنعت خودروسازی کشور همچنان تولیداتش را بر پایه همان خودروهای چند دهه اخیر […]
مهدی قرهداغلی- امنیت خودروهای داخلی از مسائلی است که سالهای بسیاری در مورد آن بحثها و جدالهایی رخ داده است که تولیدات خودروها با بنسازههای قدیمی سبب افزایش ایمنی خودروها نخواهد شد. اما علیرغم همه این بحثها همچنان شاهد آن هستیم که صنعت خودروسازی کشور همچنان تولیداتش را بر پایه همان خودروهای چند دهه اخیر ادامه میدهد و هیچ تغییر چندانی در این زمینه رخ نداده است و روزبهروز از کیفیت و امینی خودروها کاسته میشود. بهراستی هیچ مسؤولی قصد این را ندارد که این چرخه معیوب را التیام بخشد و جلوی تولیدات قدیمی و بیکیفیت خودرو را بگیرد؟ سردار سیدکمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور کشور، در نشست خبری با اصحاب رسانه به اقدامات و تشریح عملکرد پلیس راهور اشاره و تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد کاربران ترافیکی قانونمند هستند که از همین جا از آنها تقدیر و تشکر میکنیم. وی با بیان اینکه ۳۲ دستگاه در پیشگیری از حوادث ترافیکی نقش دارند، گفت: در طول ۲۹۷ هزار کیلومتر راههای کشور مأموران پلیس راهور حضور داشته و بالغ بر ۵۱ میلیون گواهینامه در کشور داریم و در مرز ۴۰ میلیون وسیله نقلیه هستیم. بهازای هر دو نفر یک وسیله نقلیه داریم. وی گفت: هنوز در بحث ایمنی خودروها دچار مشکل و در تصادفات شاهد حریق، قفل شدن دربها و… هستیم. رئیس پلیس راهور کشور، در ادامه به آمار افزایشی تصادفات اشاره و اعلام کرد: در سال گذشته ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر در تصادفات جان باختند که نسبت به هفت، هشت سال گذشته روند افزایشی داشتیم؛ همچنین ۳۶۹ هزار نفر در تصادفات مجروح و معلول شدند. وی ادامه داد: عاجزانه از رسانهها و دولت و مجلس خواهش داریم در زمینه تصادفات وارد شده و در روند کاهشی تصادفات عمل کنند؛ در غیر اینصورت پیشبینی میشود آمار کشتههای تصادفات به۲۰ تا ۲۱ هزار نفر برسد چرا که تصادف تعطیلبردار نیست؛ تا وقتی که خودرو ناایمن، جاده ناایمن و راننده بیتوجه است، باید نگران تصادفات بود. وی تصریح کرد: براساس پیشنهاد پلیس راهور به دولت مبنی بر رنگبندی گواهینامههای رانندگی این پیشنهاد درکمیسیون زیربنایی دولت درحال بررسی است؛ بر این اساس اگر رانندهای در طول ۳، ۶، ۹ و ۱۲ ماه خوب رانندگی کند، بعد از مدتی گواهینامهاش از سفید به نقرهای و در ادامه از نقرهای به طلایی تبدیل میشود؛ اگرچه اختصاص هر کدام از این گواهینامهها قواعد و شرایط خاصی دارد. سردار هادیانفر؛ افزود: این طرح در واقع یک سرمایه اجتماعی برای راننده محسوب شده و یکی از تسهیلاتی است که در آن برای دارندگان گواهینامههای طلایی یا نقرهای پیشبینی امکان تخفیف و حتی حذف برخی از جرایم دیده شده است. رئیس پلیس راهور فراجا، اعلام کرد: در صورت تصویب و سپس اجرای این طرح، مراحل به صورت سیستمی رصد میشود و هنگامی که زمان ارتقای گواهینامه برسد دارنده گواهینامه فراخوان میشود و تعویض گواهینامهاش اعمال میشود بهطور مثال گواهینامه سفید از وی گرفته شده و گواهینامه نقرهای به فرد تعلق میگیرد و اگر باز هم در دوران گواهینامه نقرهای قانونمند باشد گواهینامه طلایی میگیرد. سردارهادیانفر؛ مزایای اجرای طرح گواهینامههای رنگی را کاهش سیستمی میزان جرایم رانندگی گذشته فرد دارای گواهینامه و همچنین اعطای یکسری امتیازات به وی دانست و گفت: به هرحال باید بین فردی که قانونمند رانندگی میکند با عدهای دیگر که به قانون تمکین نمیکنند تفاوتی وجود داشته باشد. رئیس پلیس راهور فراجا، با تأکید دوباره بر افزایش نگرانکننده آمار جانباختگان حوادث ترافیکی، گفت: من امروز هشدار میدهم که اگر با همین روند جلو برویم تا پایان سال ١۴٠٢ شمار فوتیهای تصادفات ما از ٢٠ و ٢١ هزار نفر فراتر خواهد رفت؛ ما ٢٠ تا ٣٠ راهکار ساده دادیم برای کاهش تصادفات، دولت و مجلس وظیفهاش کمک کردن است، منتی نیست. اینکه برای طرح نوروزی، شب عید یک جلسه بگذاریم که نمیشود، اگر نیاز به تغییر قانون و مقررات است باید انجام شود. وی افزود: ۴٢ درصد فوتیهای تصادفات در بیمارستانهاست، چرا امکانات کم است که نمیتوان تروما را تشخیص داد؟ طرف با طحال پاره وارد بیمارستان میشود اما ابزار تشخیص ندارند و فرد مرخص میکنند و یک ساعت بعد فوت میکند، شش درصد در حین انتقال به بیمارستان و مراکز درمانی جان خود را از دست میدهند که لازم است برای رفع این مشکل اورژانس و هلالاحمر تقویت شود؛ ۵٢ درصد هم در صحنه تصادف جان خود را از دست میدهند. رئیس پلیس راهور کشور، به موضوع عدم ایمنی خودروها پرداخت و گفت: متأسفم که علیرغم تأکید مسؤولان کشور به موضوع ایمنی خودروها اهمیتی داده نشده و در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. وی در ادامه، با بیان اینکه «اسقاط» در کشور انجام نمیشود و گواهی صوری در این زمینه صادر میشود، اعلام کرد: روزبهروز شاهد انباشتگی وسایل نقلیه در کشور هستیم، در صورتی که پلیس راهور مرتباً میگوید؛ اما هیچ عمل جدی از سوی دولت و مجلس انجام نمیشود و مردم فقط پلیس را میبینند و از پلیس درخواست دارند. وی ادامه داد: امروز گنجایش تهران ۱٫۹ میلیون دستگاه وسیله نقلیه است اما هشت میلیون وسیله نقلیه داریم خب معلوم است که شهر قفل میشود. چرا فرآیند اسقاط خودرو متوقف شده است؛ امروز حداکثر سن خودرو هفت سال است، اما مثلاً نیسانی که ٧۴ سال است که تولید میشود باز میتواند با یک برگه معاینه فنی تردد کند. سردارهادیانفر؛ در ادامه به نقاط حادثهخیز اشاره کرد و گفت: برخی از شهرداریها در برطرف کردن نقاط حادثهخیز اقدام جدی انجام ندادند؛ اما ۳۵۰ نقطه در پایان سال ۱۴۰۱ توسط وزارت راهوشهرسازی آشکارسازی شده و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است؛ البته در این خصوص نیازمند مساعدت دولت هستیم. وی از فعال بودن پنج هزار دوربین خبر داد و گفت: این مقدار دوربین کفایت تعداد وسایل نقلیه موجود در سطح کشور را نمیکند. سردارهادیانفر؛ با بیان این مطلب که ۹۸ درصد تخلفات رانندگی به صورت پیامک به افراد اعلام میشود، گفت: دو مرحله پیامک برای افراد ارسال میشود؛ مرحله اول که تذکر درخصوص سرعت و سبقت غیرمجاز و تخلفات حادثه ساز است و در متن پیامک گفته میشود که موضوع در حال بررسی است که این نوع پیامک قابل پرداخت نیست؛ اما پیامک دوم که با شناسه پرداخت به افراد ارسال میشود قطعی است و باید نسبت به پرداخت مبلغ آن اقدام کنند. رئیس پلیس راهور کشور، از الحاق ۲۵۰۰ دستگاه وسیله نقلیه جدید به پلیس راه و راهور در راستای توسعه گشتهای پلیس خبر داد و گفت: تمرکز پلیس راهور بر تخلفات حادثه ساز در شهر و جادههاست و خطقرمز ما تخلفات حادثهساز است؛ اما به مأموران ابلاغ کردهایم که مراعات مردم را کرده و در اطراف بیمارستانها و مراکز درمانی که مردم ناگزیر به توقف هستند موضوع را مدیریت کرده و از اعمال قانون و جریمه چشمپوشی کنند مگر اینکه شرایط خاص و گره ترافیکی ایجاد شود؛ اما در مقابل در تخلفات حادثهساز بدون اغماض برخورد کرده و اعمال قانون، جریمه، نمره منفی و در ادامه هدایت پارکینگ را داشته باشند. وی به توسعه کروکی الکترونیکی، اشاره و اظهار داشت: در نیمه اول امسال انشاا… طرح کروکی الکترونیکی در سراسر کشور اجرا میشود اگرچه در حالحاضر در استان قم به صورت صددرصدی در پلیس راه و راهور در حال اجراست.هادیانفر یکی از مزایای اجرای کروکی الکترونیکی را برچیده شدن تصادفات ساختگی دانست. رئیس پلیس راهور کشور، از حذف چیپ در کارت ماشین و گواهینامهها و اضافه شدن کیوآر کد خبر داد و گفت: با این سیستم دیگر در صدور کارت ماشین و گواهینامه به روز بوده و دادههایی را که از چیپ دریافت میکردیم در حالحاضر از کیو آر کد دریافت میکنیم. وی درخصوص ترخیص موتورسیکلتها و خودروهای رسوبی، گفت: هنوز طرح فوقالعاده ترخیص موتورسیکلت و خودروهای رسوبی در دستور کار است و ابلاغ کردهایم که توقیف را به حداقل رسانده و ترخیص این وسایل نقلیه افزایش یابد. سردارهادیانفر؛ به بحث شمارهگذاری خودروها اشاره و بیان داشت: شمارهگذاری اینترنتی وسایل نقلیه در حال انجام است و افراد در صورت انتخاب این نوع از خدمت در کمتر از ۱۰ دقیقه خودرو ی شان شمارهگذاری میشود. رئیس پلیس راهور کشور، به بحث آزادسازی پلاکها پرداخت و گفت: ۳۲ میلیون پلاک در حالحاضر آزاد شده و به صورت رندومی به متقاضیان واگذار میشود. وی افزود: بیش از ۹۱ میلیون خدمت در بخش اجرائیات به مردم ارائه شده که ۱۸ درصد افزایش یافته است. هادیانفر؛ از رایزنی با ١٠ کشور برای تبدیل گواهینامههای رانندگی خبر داد و گفت: با کشورهای اسپانیا، نیکاراگوئه، قطر، ایتالیا، چین، بلغارستان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و قزاقستان رایزنی کرده و بنا شد بزودی گواهینامههای رانندگی ما در این کشورها به رسمیت شناخته شود و گواهینامه این کشورها نیز در ایران رسمیت پیدا کند، در صورت اجرای این موضوع اگر فردی گواهینامه رانندگی ایرانی داشته باشد و به پلیس ایتالیا مراجعه کند، میتواند گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه رانندگی معتبر در آن کشور تبدیل کند. سردارهادیانفرغ اعلام کرد: براساس کنوانسیون تبادل گواهینامه میتوان در ٧۶ کشور جهان گواهینامه شش ماهه بینالمللی دریافت کرد و این موضوع با توافق با آن ١٠ کشور متفاوت است. وی افزود: پلیس در حال پیگیری است تا امکان درج متن انگلیسی روی گواهینامه فراهم شود. وی در ادامه به میزان جرایم رانندگی خودروها اشاره و بیان داشت: دو میلیون و ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو جریمه بیش از یک میلیون تومان دارند اگر چه به مأموران ابلاغ کردیم که جرایم بیش از سه میلیون تومان را مد نظر قرار داده و تأکید کردهایم اگر خودرویی همراه با خانواده بود توقیف نشود اما رانندگان جرایم خود را مدنظر داشته و میزان جرایم خود را پرداخت کنند. ۳۹درصد گواهینامه جدید صادر شده و این افراد تا یک سال مجاز نیستند در جادهها تردد کنند. رئیس پلیس راهور کشور، به آمار خدمات عملیاتی پلیس راهور در گشت انتظامی در سال ۱۴۰۱ اشاره و بیان داشت: بالغ بر ۲۹ میلیون خدمت در این زمینه در جادهها ارائه شده و در شهرها نیز ۱۲۱ میلیون خدمت انجام شده است که در مجموع میتوان گفت که در حوزه انتظامی، پلیس راهور بالغ بر ۱۵۰ میلیون خدمت انجام داده است؛ همچنین در حوزه توقیف و ترخیص و اجرائیات و شمارهگذاری و… نیز ۸۱ میلیون خدمت ارائه شده است. سردارهادیانفر؛ از افزایش رضایتمندی شهروندان از پلیس راهور خبر داد و گفت: درخصوص عوارضیها ما آمادگی این را داریم که تمام عوارضیها را به صورت الکترونیکی دریافت کنیم اما آنچه در این زمینه مقاومت ایجاد میکند برخی آزادراههاست که به بخشخصوصی واگذار شده و برای بخشخصوصی این اولویت وجود دارد که پول نقد از مردم بگیرند. وی از پیشنهاد پلیس راهور مبنی بر افزایش جرایم رانندگی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تخلفات و تصادفات افزایش یافته و جرایم بازدارندگی لازم را نداشته است پیشنهاد افزایش جرایم را مطرح کردهایم. سردارهادیانفر؛ در ادامه به موضوع تولید خودروی ملی اشاره و بیان داشت: همه قطعات خودرو و موتور از چین وارد شده و اینجا مونتاژ میشود و میگویند این خودروی ملی است؛ دولت باید نقشآفرینی کند تا خودروی ملی تولید شود. رئیس پلیس راهور کشور، به تخصیص سهم تقصیر در تصادفات اشاره و بیان داشت: ابلاغ کردیم که حتی اگر سازمان استاندارد هم سهمی در وقوع یک تصادف داشت مشخص شود. وی با تأکید بر اینکه ما در این زمینه تعارف نداریم، افزود: برخی فکر میکنند که اگر خودرویی ناایمن باشد پلیس میتواند به سرعت از شمارهگذاری آن جلوگیری کند اینطور نیست؛ اگرچه ما در مورد پراید و پژو به صراحت اعلام کردیم که دیگر شمارهگذاری انجام نمیشود اما شمارهگذاری خودروها با تأییدیه از سوی سازمان استاندارد، سازمان حفاظت محیطزیست و وزارت صمت انجام میشود و پلیس در این زمینه فقط مجری قانون است. رئیس پلیس راهور کشور، به موضوع سند صادر شده برای مالکیت خودرو پرداخت و خاطرنشان کرد: این موضوع هم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و هم در قانون بودجه ۱۴۰۲ از سوی دولت مورد موافقت قرار گرفته و مجلس نیز آن را به تصویب رسانده است؛ بر این اساس، سند صادر شده از سوی پلیس برای خودرو به منزله سند رسمی بوده و دیگر نیازی به ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی نیست؛ اگرچه هنوز در حال بررسی هستیم تا هزینه اضافهای بابت سند کارخانه نیز به مردم تحمیل نشود.
دیدگاه بسته شده است.