رتبه دوم مشارکت ایران در سرشماری اینترنتی

وزیر ارتباطات خبر داد رتبه دوم مشارکت ایران در سرشماری اینترنتی رگولاتوری مسؤول پیگیری هدیه دو گیگ اینترنت اپراتورها وزیر ارتباطات از مشارکت کمرنگ ساکنان کلان‌شهر‌ها در طرح سرشماری اینترنتی یاد کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد سرشماری به شکل اینترنتی انجام شده که بر این مبنا رتبه دوم دنیا را […]

وزیر ارتباطات خبر داد

رتبه دوم مشارکت ایران در سرشماری اینترنتی

رگولاتوری مسؤول پیگیری هدیه دو گیگ اینترنت اپراتورها

وزیر ارتباطات از مشارکت کمرنگ ساکنان کلان‌شهر‌ها در طرح سرشماری اینترنتی یاد کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد سرشماری به شکل اینترنتی انجام شده که بر این مبنا رتبه دوم دنیا را به دست آورده‌ایم.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی در بازدید از مرکز آمار ایران به ارایه توضیحاتی درباره‌ سرشماری اینترنتی پرداخت.

وی در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که تاکنون در میان کشورهای دنیا، کشور ژاپن با میانگین شرکت ۳۵ درصدی مردم رتبه اول در این زمینه را به دست آورده است، همچنین برخی کشورهای اروپایی نیز مشارکتی در حد ۲۰ درصد را تجربه کرده‌اند، اما اکنون ایران با پیشی‌گرفتن از مشارکت ۲۰ درصدی دومین رتبه در این زمینه را به خود اختصاص داده است.

وزیر ارتباطات با تأکید بر این‌که در صورت مشارکت گسترده‌تر مردم و پشت‌ سرگذاشتن رکورد ۳۵ درصدی ژاپن این امکان وجود دارد که نام کشور خود را به عنوان یک کشور توسعه‌یافته مطرح کنیم، گفت: طی روزهای اول سرشماری استقبال مردم از شیوه اینترنتی کم‌تر بود، اما با گذشت زمان این استقبال افزایش یافت.

واعظی همچنین عنوان کرد: البته برخلاف انتظار ما ساکنان شهرهای بزرگ مشارکت کم‌تری در این طرح داشته‌اند و استان‌های تهران، مشهد، اصفهان، کرج، اهواز، قم و اراک نسبت به سایر استان‌ها و شهر‌ها رتبه‌های پایین‌تری را به خود اختصاص دادند.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که از نظر فنی و پهنای باند هیچ مشکلی برای سرشماری اینترنتی وجود ندارد، به راحتی این شیوه اشاره کرد و گفت: حتی از نظر پهنای‌باند این شرایط وجود دارد که در لحظه چندین برابر تعداد فعلی نیز به ثبت‌نام بپردازند.

وزیر ارتباطات همچنین یادآورشد: در دو هفته اول سرشماری اینترنتی انتظارات ارتباطات از مشارکت مردم برآورده نشده، اما به مرور اعتماد مردم جلب شده است.

واعظی با بیان این‌که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اجرای سرشماری اینترنتی اولین طرح جدی ملی به‌شمار می‌رود که بر این بستر انجام شده، اظهارکرد: بر این اساس از درگاه‌های خارجی آسیبی به این بستر وارد نشده و شرایطی برای جلوگیری از این اقدامات فراهم نشد.

توضیح وزیر ارتباطات درباره اختلالات موبایلی

محمود واعظی با اظهار بی‌اطلاعی از اختلالات موبایلی، اظهارکرد: اگر بدانیم اپراتوری دچار چنین مشکلی شده، قطعاً پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

محمود واعظی در حاشیه بازدید خود از مرکز آمار ایران در جمع خبرنگاران حاضر شده و علاوه بر ارایه‌ توضیحاتی درباره سرشماری اینترنتی به سؤالی درباره اختلالات گسترده مکالمات در یکی از اپراتورهای تلفن همراه نیز پاسخ داد.

وی در پاسخ به این مطلب که به نظر می‌رسد با توجه به تمرکز اپراتور‌ها بر بحث ارایه اینترنت اهمیت موضوع کیفیت مکالمه نزد آن‌ها کاهش یافته، توضیح داد: فکر می‌کنم نمی‌توان اینترنت را به جای مکالمه و یا مکالمه را به جای اینترنت در نظر گرفت. در خصوص اختلالات وسیع اپراتور‌ها نیز نکته‌ای نشنیده‌ام، اما اگر چنین موضوعی را بدانیم قطعا به آن رسیدگی خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات در ادامه عنوان‌کرد: البته در دنیا خود به خود شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که در بستر اینترنت مکالمات تلفنی نیز انجام می‌شود و بخشی از مصرف پهنای باند به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند.

واعظی ادامه داد: در ایران نیز مصرف پهنای باند اینترنت در شبکه‌های مختلف بیش‌تر به بحث مکاتبات مربوط می‌شد که بعد‌ها به سمت عکس و اکنون به سمت فایل‌های ویدئویی رفته است و در کنار این موارد مردم با استفاده از برنامه‌های مختلف بخشی از مکالمات خود را نیز بر بستر اینترنت انجام می‌دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که در نهایت به افرادی که از طریق اینترنتی در سرشماری سال جاری شرکت کرده‌اند یک یا دو گیگ اینترنت رایگان تعلق می‌گیرد، گفت: ابتدا پیشنهاد شد که به هر یک از افرادی که از این طریق در سرشماری شرکت کرده‌اند یک گیگ اینترنت رایگان داده شود که اپراتور‌ها و دستگاه‌های ارایه‌دهنده اینترنت نیز با توجه به آن‌که سرشماری طرحی ملی بود از این موضوع استقبال کردند، اما به تازگی رییس مرکز آمار ایران پیشنهادی مبنی بر ارایه‌ دو گیگ اینترنت رایگان مطرح کرده که در این باره برخی از شرکت‌ها نیز امضا‌هایی را داده‌اند و ما پیگیری می‌کنیم که شرکت‌هایی که این امضاها را انجام داده‌اند، دو گیگ مدنظر را در اختیار مشترکان خود قرار دهند.

 

پس از این صبحت وزیر ارتباطات، رییس مرکز آمار از او خواست که پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا در صورت امکان تمام اپراتور‌ها دو گیگ اینترنت رایگان در اختیار افراد قرار دهند که واعظی پیگیری این موضوع را به رگولاتوری واگذار کرد.