سی‌ان‌جی کلید قفل ناترازی مصرف سوخت

گروه انرژی – با توجه به ناترازی مصرف بنزین در کشور توسعه سوخت‌های جایگزین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته در این بین سوخت پاک و ارزان سی‌ان‌جی با ظرفیت بالایی که دارد گزینه مناسبی برای جایگزینی با بنزین بوده و می‌تواند ناترازی بنزین را حل کند. هرچند طی سال‌های اخیر توسعه صنعت سی‌ان‌جی […]

گروه انرژی – با توجه به ناترازی مصرف بنزین در کشور توسعه سوخت‌های جایگزین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته در این بین سوخت پاک و ارزان سی‌ان‌جی با ظرفیت بالایی که دارد گزینه مناسبی برای جایگزینی با بنزین بوده و می‌تواند ناترازی بنزین را حل کند. هرچند طی سال‌های اخیر توسعه صنعت سی‌ان‌جی آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته اما به نظر می‌رسد رویکرد فعلی دولت گسترش سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور است. ۲۶۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی فعال در کشور وجود دارد که می‌توانند روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی عرضه کنند اما اکنون با ۴۴ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند یعنی تنها حدود ۲۲ میلیون مترمکعب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که با حل مشکلات این صنعت، علاوه بر توسعه این صنعت می‌توان مصرف روزانه سی‌ان‌جی کشور را دو برابر میزان فعلی کرد و به همان اندازه از مصرف بنزین کاهش داد. در این باره محسن جوهری؛ رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی، گفت: قانون توسعه صنعت سی‌ان‌جی در دوره قبلی مجلس به تصویب رسید اما اقدامات انجام شده دست‌کم تا امروز تأثیر چندانی در توسعه این صنعت و افزایش مصرف سی‌ان‌جی نداشته است که یکی از دلایل مهم آن عدم توجه به مشکلات صنعت سی‌ان‌جی در هر دو بخش عرضه و تقاضا بوده است. وی با اشاره به اقدامات لازم‌الاجرا برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی، گفت: در بخش تقاضا باید به این سمت برویم که جذابیت قیمت سی‌ان‌جی را برای مصرف‌کننده بیشتر کنیم؛ تبدیل رایگان خودروها، تعویض رایگان مخزن خودروهایی که نیاز به تعویض مخزن دارند باید در حوزه تقاضا در اولویت قرار بگیرد و واردات خودروهای دوگانه‌سوز با کیفیت خارجی با تعرفه پایین انجام شود و در بخش عرضه نیز باید کارمزد منصفانه‌ای به جایگاه‌داران پرداخت شود تا بتوانیم به سمت توسعه حرکت کنیم. به گفته رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی، خودروسازان نیز در تولید خودروهای دوگانه‌سوز باکیفیت کوتاهی کرده‌اند و قراردادی که بین وزارت نفت و ایران خودرو مبنی بر تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز امضاء شده، هیچ خروجی نداشته است و شاهد هستیم در سیاست فروش خودروسازان داخلی، خودروی دوگانه‌سوز وجود ندارد. جوهری؛ اظهار کرد: مصرف فعلی سی‌ان‌جی کشور که حدود هشت میلیارد مترمکعب در سال بوده، درآمد سرشاری را نصیب دولت کرده به‌طوری که سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سودآوری برای دولت داشته و بسیار عجیب است که با این حجم سودآوری، این صنعت با غفلت و بی‌توجهی مواجه است. همچنین جواد نوفرستی؛ کارشناس ارشد انرژی، گفت: در حال‌حاضر به میزان ۴۰ الی ۴۵ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی با همین زیرساخت فعلی وجود دارد اما تنها حدود ۲۲ میلیون مترمکعب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی افزود: توسعه صنعت سی‌ان‌جی از سال ۹۰ به‌بعد مورد غفلت دولت‌‌ها قرار گرفت و در دولت سیزدهم نیز این موضوع کاملا ر‌ها شده است. ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، مشکلات فنی این صنعت را برطرف کرده و مردم را به سمت استفاده از سی‌ان‌جی هدایت کنیم اما نسبت به آن بی‌توجه هستیم. نوفرستی؛ گفت: مافیای خودرو اجازه نمی‌دهند که خودروهای دوگانه‌سوز کارخانه‌ای تولید شود و فقط خودروی پایه بنزین‌سوز تولید می‌کنند. سپس این خودروی بنزین سوز باید در کارگاه‌ها به دوگانه‌سوز تبدیل شوند اما چون خودرو پایه بنزینی است، اصطلاحاً پس از تبدیل کارگاهی، سی‌ان‌جی در آن به صورت خشک می‌شود و به موتور خودرو آسیب می‌زند. کارشناس ارشد انرژی، گفت: بدین‌ترتیب صاحب خودرویی که به صورت کارگاهی و نه کارخانه‌‌ای خودرویش دوگانه‌سوز شده، بعد از مدتی مجبور می‌شود سرسیلندر موتور را باز کند و هزینه‌ای بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان به او تحمیل می‌شود. بنابراین طبیعی است که علاقه‌ای به استفاده از سی‌ان‌جی نداشته باشد. گفتنی است که رشد مصرف بنزین سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، معادل ۲۱ درصد رشد روبه‌رو بوده و در ۴۹ روز سال جدید نیز با رشد ۱۰ درصدی، بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین رسده است .هرچند که تا کنون واردات بنزین اتفاق نیفتاده اما این مسأله چندان دور از ذهن نیست