گروه خودرو- قیمت خودروهای مونتاژی چند روزی است که از بزرگترین مسائل این روزهای صنعت خودرویی کشور شده که خودروسازان خصوصی مصوبه شورایرقابت برای کاهش قیمت خودروهای مونتاژیشان را قبول ندارند و تهدید به کاهش تولید و تعدیل نیرو کردهاند تا شاید با اینگونه ادبیات بتوانند جامعه را تحتتأثیر قرار دهند و قیمتهای محصولات خود […]
گروه خودرو- قیمت خودروهای مونتاژی چند روزی است که از بزرگترین مسائل این روزهای صنعت خودرویی کشور شده که خودروسازان خصوصی مصوبه شورایرقابت برای کاهش قیمت خودروهای مونتاژیشان را قبول ندارند و تهدید به کاهش تولید و تعدیل نیرو کردهاند تا شاید با اینگونه ادبیات بتوانند جامعه را تحتتأثیر قرار دهند و قیمتهای محصولات خود را کاهش ندهند. بهراستی چرا باید خودروهایی که در کشور ما نصف این قیمتی که در بازار خودرویی کشور عرضه میشوند را مردم دو یا در بعضی موارد تا سه، چهار برابر قیمت پایه آن بخرند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، اسماعیل شجاعی؛ در این رابطه به خبرنگار اقتصادی، گفت: هیچ توافقی در این رابطه بین شورایرقابت و مونتاژکاران صورت نگرفته است و مصوبه شورایرقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی لازمالاجراست و این قیمتها نیز به وزارت صمت ابلاغ شده است. سخنگوی شورایرقابت، اظهار داشت: موضوع مطرح شده از سوی یکی از مدیرانعامل خودروسازیها در واقع برداشتی است که از دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورایرقابت شده است. وی اظهار داشت: در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری که در مورخ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ ابلاغ شده، آمده است که قیمت محاسبه شده خودرو در صورتی که از منظر ردهبندی در ردههای A تا G قرار گیرد، مورد پذیرش شورایرقابت است. (رتبه A تا G در واقع رتبهبندی قیمت براساس شاخص رقابتپذیری است). شجاعی؛ بیان داشت: براساس تبصرهای در این دستورالعمل آمده است که خودروهایی که در رتبه قیمت F و G قرار دارند به مدت یک سال فرصت برای ارتقاء به رتبه بالاتر را خواهند داشت و در غیر این صورت عرضهکننده خودروهای مذکور، اجازه افزایش قیمت نخواهد داشت. وی افزود: از دستورالعمل مذکور این برداشت شده است که اگر قیمت مصوبی که به خودروساز ابلاغ شده بیشتر از قیمتهای موجود خودروساز باشد؛ خودروساز میتواند قیمت تولیداتش را افزایش دهد اما اگر قیمتهای مصوب کمتر از قیمتهای فعلی خودروساز باشد، یک سال به خودروساز فرصت داده میشود تا هزینهها را کاهش داده و قیمت تمام شده تولیداتش را کاهش دهد و به قیمت مصوب برساند. شجاعی؛ گفت: لذا مطالب عنوان شده مبنی بر اینکه مونتاژکاران یک سال فرصت دارند تا خودروهای خود را به قیمتهای بهمن سال گذشته عرضه کنند در واقع یک برداشت از دستورالعمل است و این موضوع نیز تاکنون در شورایرقابت مطرح نشده، ضمن اینکه ممکن است قابلیت طرح در جلسه شورایرقابت را نیز داشته باشد تا در مورد آن تصمیمگیری شود، اما نکته قابلملاحظه آن است که چنین مطلبی تاکنون در شورایرقابت مطرح نشده و هیچ تصمیمی نیز در این باره اتخاذ نشده است و مطلب عنوان شده تنها یک برداشت از دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورایرقابت است. گفتنی است که شورایرقابت در جلسه روز شنبه ۱۶ اردیبهشت، قیمت خودروهای مونتاژی را برای اولینبار مصوب کرد. نکته قابلتوجه در تعیین قیمتهای مصوب ۱۷ خودروی مونتاژی این بود که این قیمتها بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان پایینتر از قیمتهای فعلی کارخانهای خودروها تعیین شد. بعد از آن نیز مباحثی مطرح شد، مبنی بر اینکه شورایرقابت قرار است قیمت خودروهای مونتاژی را بازنگری کند که این موضوع نیز توسط شورایرقابت رد شد. براین اساس قیمتهای مصوب بلافاصله با واکنش مونتاژکاران مواجه شد و پیرو آن نیز عبدا… توکلیلاهیجانی؛ مدیرکل خودرویی وزارت صمت، طی نامهای خواستار بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی از سوی شورایرقابت شد. البته وزارت صمت در توضیحات این اقدام مدیرکل خودرویی وزارت صمت؛ در اطلاعیهای ضمن تأکید بر ضرورت اجرای مصوبات شورایرقابت در زمینه قیمتگذاری خودروها تولید داخل و خودروهای مونتاژی اعلام کرد که نامه دفتر صنایع خودرو با هدف افزایش تولید، ضمن حمایت از مصرف کنندگان و جلوگیری از گرانفروشی بوده است و مصوبه شورایرقابت درباره قیمتگذاری خودروهای مونتاژی، قطعی و لازمالاجراست.
دیدگاه بسته شده است.