اخلاق‌مداری در طبیعت، یک ضرورت زیست‌محیطی

  حیات تالاب میقان اراک به عنوان تنها تالاب زنده مرکز کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. حیاتی که با فعالیت‌های نابخردانه و بی‌اخلاقی‌های زیست‌محیطی به خطر افتاده است. خطری که مردم و دوستداران طبیعت باید با آن آشنا شوند و لااقل از فعالیت‌هایی که به حیات تالاب و جاندارانش آسیب وارد می‌کند خودداری کنند. […]

 

حیات تالاب میقان اراک به عنوان تنها تالاب زنده مرکز کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. حیاتی که با فعالیت‌های نابخردانه و بی‌اخلاقی‌های زیست‌محیطی به خطر افتاده است. خطری که مردم و دوستداران طبیعت باید با آن آشنا شوند و لااقل از فعالیت‌هایی که به حیات تالاب و جاندارانش آسیب وارد می‌کند خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از مردم کشور و بسیاری از مردم اراک که میزبان تالاب میقان است از ویژگی‌های این نعمت که در تأمین هوای سالم این شهر تأثیر زیادی دارد، اطلاع دقیق ندارند و تنها به عنوان بخشی از طبیعت به آن نگاه می‌کنند.

میقان در فرهنگ لغت دهخدا یعنی «خوش‌باور» یا «هر که بشنود باور کند» و باید باور کنیم میقان میزبان دُرناهای خاکستری است که راهی طولانی را از سیبری طی می‌کنند تا زمستان را در این تالاب بگذرانند. باید باور کنیم که حیات تالاب اراک مانع ورود ریزگردهای سولفات سدیم به این شهر می‌شود – اگر این اتفاق رخ دهد زندگی در اراک دشوار خواهد شد- و باور کنیم که مدت‌هاست مزیت برخورداری از بزرگ‌‌‌ترین معدن سولفات سدیم کشور برای میقان به تهدید بدل شده است.

البته موارد باورپذیر دیگری هم در این منطقه وجود دارد، این‌که فعالیت‌های بیش از حد شرکت معدنی و برداشت‌های بیش از حد از منابع سولفات سدیم حیات تالاب را به خطر انداخته و این‌که بندهای بالادست تالاب راه رسیدن آب به آن را مسدود کرده و این‌که زباله‌های به جامانده از طبیعت‌گردان خطر حیات پرندگان مسافر را در پی دارد نیز به راحتی قابل باور است.

و باید باور کنیم که حفظ تالاب و زیست‌مندانش در گرو آگاهی‌بخشی است، براین اساس؛ چند روز پیش مؤسسه مردم نهاد محافظان طبیعت با همکاری مؤسسه زیست‌محیطی آوای دُرنای خاکستری محدوده تالاب میقان را هدف قراردادند و به همراه ۵۰ نفر از فعالان محیط‌زیست و دوستداران طبیعت از ساعت ۸٫۳۰ صبح جمعه به سمت تالاب میقان رهسپار شدند تا با ارایه آموزش‌هایی در مسیر حفظ این نعمت خدادادی گام‌بردارند.

آن‌‌ها این اقدام را از انتهای روستای مبارک‌آباد در مسیر پیاده‌روی یک کیلومتری تا تالاب اجرایی کردند.

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد محافظان طبیعت اراک در رابطه با اهداف برگزاری این تور گفت: مهم‌ترین هدف این تور آشنایی بیش‌تر اراکی‌‌‌ها با محیط‌های ویژه طبیعی اطرافشان است که تالاب از جمله این محیط‌هاست.

محمد بختیاری بیان کرد: به جا گذاشتن زباله به‌ویژه زباله‌های پلاستیکی در طبیعت اثرات مخربی در پی دارد، بالاخص در محدوده تالاب اراک، چراکه در صورت مصرف زباله‌ها به عنوان غذا توسط پرندگان، جان آن‌‌ها به خطر می‌افتد.

وی با این توضیح که اخلاق‌مداری از ارکان مهم حضور در طبیعت است و در برخی از مناطق این اخلاق‌مداری تعریف گسترده‌تری دارد، افزود: در محدوده تالاب اراک استفاده نکردن از وسایل نقلیه بسیار مهم است چراکه آرامش پرندگان منطقه را برهم می‌زند و اثرات تخریبی دیگری نیز در منطقه برجای می‌گذارد.

مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد محافظان طبیعت اراک ادامه‌داد: نزدیک شدن به محدوده تالاب به دلیل حضور پرندگان نیاز به رعایت سکوت دارد تا سبب فرار پرندگان نشود و پرندگان بتوانند به زندگی عادی خود در محدوده تالاب ادامه دهند.

بختیاری عنوان کرد: در این تور یک روزه این گونه از موارد با همکاری محمود کلنگری، مدیرعامل مؤسسه زیست‌محیطی آوای دُرنای خاکستری به دوستداران طبیعت آموزش داده شد تا گامی مؤثر به سمت رعایت اخلاق‌مداری و حفظ محیط‌زیست برداشته شود.

وی بیان کرد: این فعالیت‌ها سبب می‌شود به مرور جمع بیش‌تری از مردم با رفتارهای متناسب با محیط‌زیست آشنا شوند و نسل آینده نیز با فرهنگ رعایت اخلاق‌مداری در محیط‌زیست پرورش پیدا کنند.

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد محافظان طبیعت اضافه‌کرد: همچنین این گونه اقدامات و آشنایی مردم با چالش‌های زیست‌محیطی سبب بالا بردن روحیه مطالبه‌گری و پیگیری حفظ حیات محیط طبیعی خواهد شد که این امر به رفع چالش‌‌‌ها کمک خواهد کرد.

 

رصد پرندگان با استفاده از تلسکوپ از روی برج ۱۵ متری پرنده‌نگری تالاب میقان از جمله برنامه‌های این تور بود.