دعوا‌ها بر سر تولید خودروی ناایمن در ایران

وقتی تحفه فرانسوی «تو زرد» از آب درمی آید دعوا‌ها بر سر تولید خودروی ناایمن در ایران در شرایطی که مناقشات پشت پرده برای تعیین چگونگی تولید «کویید» به عنوان خودروی ارزان قیمت رنو در ایران در جریان است، در تست انجام شده ایمنی این خودرو به شدت زیر سؤال رفته است. به گزارش ایسنا، […]

وقتی تحفه فرانسوی «تو زرد» از آب درمی آید

دعوا‌ها بر سر تولید خودروی ناایمن در ایران

در شرایطی که مناقشات پشت پرده برای تعیین چگونگی تولید «کویید» به عنوان خودروی ارزان قیمت رنو در ایران در جریان است، در تست انجام شده ایمنی این خودرو به شدت زیر سؤال رفته است.

به گزارش ایسنا، گلوبال ان کپ «Global Ncap» یک مؤسسه معتبر و مستقل جهانی است که به بررسی سطح کیفیت و ایمنی خودرو‌ها پرداخته و بسته به چگونگی ایمنی خودرو‌ها در تست تصادف، صفر تا ۵ ستاره کیفی به آن می‌دهد.

در این زمینه در تست خودروی کویید که چندی پیش از سوی این مؤسسه صورت گرفته، این خودرو حتی موفق به کسب یک ستاره از ۵ ستاره ایمنی نیز نشده است. این مؤسسه ۳ نمونه از کویید که نمونه دوم و سوم مدل‌های ارتقا یافته این خودرو بوده‌اند را مورد تست تصادف قرارداده که نتایج آن به شرح زیر است:

«اولین نسخه از این خودرو که تست شد، از بین سری اول مدل‌های تولیدی انتخاب شده بود و بدون هیچ تجهیزات ایمنی و حتی کیسه هوای راننده تست شد. این خودرو برای ایمنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر گرفت. بدنه این نسخه کاملاً بی‌ثبات ارزیابی شد. ایمنی سر و قفسه سینه راننده در این نسخه ضعیف بود و قفسه سینه سرنشین کمی ایمنی داشت. زانوی سرنشینان در این نسخه می‌تواند توسط ساختار خطرناک داشبورد تهدید شود».

نسخه دوم کویید که از سوی این مؤسسه تست شده از دوم آوریل ۲۰۱۶ تولید می‌شود. گلوبال ان کپ اعلام کرده که رنو این نسخه را سری به‌روز شده کویید می‌داند که انتظار می‌رفت سطح ایمنی بهتری داشته باشد، اما این نسخه نیز در ایمنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر و در ایمنی سرنشین کودک امتیاز ۲ از ۵ ستاره را دریافت کرده است. به گفته این سازمان، ساختار این خودرو از بین نرفت اما باز هم بی‌ثبات است و نمی‌تواند فشار بیش‌تری را تحمل کند.

سومین نسخه‌ای که تست شد یک کویید با ساختاری قوی‌تر و همچنین کیسه هوای راننده بود که به عنوان یک آپشن اضافی در نسخه ممتاز این خودرو ارایه می‌شود، اما این نسخه نیز در ایمنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر و در ایمنی سرنشین کودک امتیاز دو را کسب کرد. در ادامه این گزارش گلوبال ان کپ اعلام کرده که رنو باید اصلاحات بیش‌تری را در خودروی کویید اعمال کند.

در حالی نتایج تست‌های صورت گرفته از سوی این مؤسسه بین‌المللی نشان می‌دهد که کویید یک خودروی بی‌کیفیت و غیرایمن بوده و در تصادفات جان سرنشینان را تهدید می‌کند که هم‌اکنون ایران خودرو و سایپا به دلیل پایین بودن قیمت، مشتاق به در اختیار گرفتن تولید این خودرو در ایران هستند و از آن سو شرکت رنو نیز در چانه‌زنی‌های خود به مذاکرات در این رابطه ادامه داده و از احتمال تولید مستقل این خودرو در ایران نیز خبر داده است.

اگرچه گفته می‌شود کویید در صورت تولید در ایران به دلیل پایین بودن قیمت، جایگزین مناسبی برای خودروهایی همچون پراید خواهد بود، اما نتایج تست ایمنی این خودرو علامت سؤال بزرگی درباره ایمنی این خودرو و در نتیجه سرنوشت تولید این خودرو در ایران ایجاد کرده است.

این وضعیت در حالی است که اخیراً برنارد کامبیر، رییس منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند شرکت رنو درباره تولید خودروی کویید در ایران اظهار کرده است که «خودروی کویید یک جواهر است و من متقاعد شده‌ام که اگر ما این خودرو را در ایران تولید کنیم بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود».

مسؤولان رنو در حالی خودرویی که فاقد ایمنی لازم در تست‌های مربوطه بوده را جواهر می‌دانند که در این رابطه شرکت رنوپارس به عنوان نماینده رنو در ایران درباره نتایج تست خودروی کویید از سوی مؤسسه گلوبال ان کپ در پاسخ به ایسنا ادعا کرده که «کوییدی که در ایران تولید خواهد شد مدل متفاوتی نسبت به کویید تولیدی در هند که توسط مؤسسه گلوبال ان کپ تست شده، خواهد بود. البته نمونه جدید خودروی کویید هند نیز در تست تصادف این مؤسسه یک ستاره کیفی را کسب کرده است».

 

طبق اعلام رنوپارس، «کوییدی که برای تولید در ایران انتخاب شده مانند نمونه در حال تولید در برزیل بوده و در تست تصادف حتماً ۳ ستاره از ۵ ستاره کیفی را کسب خواهد کرد».