تحولات و اقدامات انجام شده درخصوص تولید و عرضه خودرو در بازار، پس از چند سال سبب شده است که بسیاری در این بازار فروشنده شوند و به نظر میرسد سرمایهها در حال خروج از این بازار است اما تغییراتی که سبب میشود تا خودرو در سالجاری از سرمایهای بودن خارج شود چیست؟ ۱- بعد […]
تحولات و اقدامات انجام شده درخصوص تولید و عرضه خودرو در بازار، پس از چند سال سبب شده است که بسیاری در این بازار فروشنده شوند و به نظر میرسد سرمایهها در حال خروج از این بازار است اما تغییراتی که سبب میشود تا خودرو در سالجاری از سرمایهای بودن خارج شود چیست؟
۱- بعد از چهار سال متوالی تولید کشور در سال ۱۴۰۱ به بالای یک میلیون دستگاه در سال رسید؛ در سال گذشته قریب به یک میلیون و ۴۰۰هزار خودرو تولید و شمارهگذاری شد و به نظر میرسد در سالجاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید شود اما تجربه نشان داده که هرگاه تولید از مرز یکونیم دستگاه فراتر رود خودروسازان برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه میشوند و باید به طرحهای لیزینگی و فروش قسطی روی بیاورند پیشبینی که به نظر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو از شهریور ماه شاهد آن خواهیم بود.
۲- راهاندازی سامانه یکپارچه و شفافسازی عرضه سبب شد که به یکباره به تقاضای یک میلیون دستگاه خودرو در سطح جامعه با سیستم نوبتدهی پاسخ داده شود. بنابراین عرضه قطرهچکانی خودرو که در این سالها خود باعث بازارگرمی خودروسازان داخلی شده بود برداشته شد و اکنون با تدوام این عرضهها با سیستم نوبتدهی به نظر میرسد خودرو به کالایی در دسترس برای عموم جامعه تبدیل شده است.
۳- واردات خودرو بالاخره شکل اجرایی به خود گرفت خبرهای واردات محصولات کیا، هیوندای، تویوتا، فیات، میتسوبیشی و نیسان همه و همه حکایت از رنگی شدن دنیای خودروبازها در یکی، دو ماه آتی دارد. سیستم قیمتگذاری روی این محصولات توسط سازمان حمایت هم باعث شده که امکان فروش این خودروها با قیمتهای گزاف فراهم نباشد و واردکننده برای سود بیشتر مجبور به واردات تعداد بیشتری محصولات خواهد داشت که معنایش این است که محصول بهروزی چون چانگان سایپا با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان در دسترس مصرفکننده خواهد بود و عملاً جایی برای یکهتازی مونتاژکاران چینی در کشور باقی نمیماند از سوی دیگر طرح واردات خودروهای دستدوم هم خودش دلیل دیگری برای فروریختن قیمتها در بازار کشور است.
۴- خبر مهم دیگر در بازار خودرو اجرایی شدن قانون پولشویی و همچنین مالیات بر عایدی درآمد سرمایه است. بهگونهای که قابلیت رصد کسانی که در طی سال خرید و معاملات خودرویی از طریق خود و یا بستگان خود انجام میدهند از طریق راهاندازی سامانه متمرکز فراهم شده است. همچنین اگر کسی مثلاً خودروی پارس را به قیمت ۲۰۰ میلیون از کارخانه بخرد و آن را به قیمت ۵۰۰ میلیون در بازار بفروشد، باید مبلغ ۱۲۰میلیون تومان از عایدی این معامله را یعنی در مجموع بیش از ۳۵درصد مبلغ معامله را بهعنوان مالیات بپردازد. شنیدهها حاکی از آن است که پرداخت مالیات بر ارزشافزوده یعنی ۹ درصد دیگر هم بهزودی در خرید و فروش خودرو نیز حاکم میشود. بدینترتیب با راهاندازی سامانه مذکور قریب به ۵۰ درصد سود هر معامله خودرویی بهعنوان مالیات اخذ خواهد شد که معنایش آن است که دیگر خرید و فروش خودرو نمیتواند محلی برای سودهای هنگفت باشد. شنیدهها حاکی است که هماهنگی مناسبی بین وزارت صمت و قوهقضاییه در این خصوص در حال انجام هست و این شاید مهمترین دلیل برای فروشنده شدن بسیاری در بازار خودروی کشور در ماه جاری بوده است.
۵- در این شرایط خودروسازان هم دستپاچه به عرضه بالای خودرو در ماه اخیر روی آوردهاند. طوری که دیگر تریلی برای حمل محصولات خود برای عرضه به بازار ندارند و همه پارکینگهایی که پیش از این خودروها را در آن انبار میکردند خالی شده است و از مشتریان خواستهاند که هرکس برای تحویل خودروی خود بیاید کارت هدیه دریافت میکند چنین وضعی در نمایندگیهای خودروسازان هم به چشم میخورد. یعنی دیگر نمایندگیها خودشان از دلالی بازار خودرو کنار کشیدهاند. اجرای طرح عرضه یکپارچه خودرو یکی از طرحهای وزارت صمت در حوزه خودرو بود که با حذف قرعهکشی و تخصیص خودرو به متقاضیان از طریق سیستم نوبتدهی، موجب شد تا بازار خودرو در یکی، دو ماه اخیر نه تنها جهش قیمت نداشته باشد، بلکه قیمت خودروهای تولید داخلی و مونتاژی کاهش یابد و روند کاهش قیمت نیز به گفته دستاندرکاران این بازار ادامه دارد.
گروه خودرو- بازار خودروی کشور در طی شش ماه گذشته و با وجود اتفاقاتی که رخ داد خصوصاً جنگ ۱۲روزه، عملاً به کُما رفته و شاهد آن هستیم که مانند زمانهای گذشته دیگر برای سرمایهگذاری جذاب نیست و عملاً کسی به دید سرمایه به سمت بازار خودرو نمیرود. همین موضوع سبب رکود در بازار گشته […]
گروه خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی خودروی کشور، ضمن انتقاد از ساختار معیوب صنعت خودرو و نقش سیاستگذاریهای نادرست، از شکاف عمیق میان قیمت تمامشده و بازار خودرو گفت و اعلام کرد: در سالهای اخیر، ۶۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان یا همان سوبسید سیاه توزیع شده که هیچکدام به جیب ملت […]
گروه خودرو- صنعت و بازار خودرو همواره با چالشهای متعددی روبهرو بوده که همین امر سبب ایجاد شرایط سختی در این حوزه شده است. از سویی دیگر زدوبندهایی که در پشت صحنه این صنعت وجود دارد، خبر از لابیبازی برخی سودجویان داد که نفعشان در نابسامانی بازار خودرو است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، […]
کاهش تقاضای مؤثر، این روزها بازار خرید و فروش خودرو را با رکود قابلتوجهی مواجه کرده و شاید بتوان گفت؛ بهنوعی بازار خودرو قفل شده است. وضعیتی که اگرچه باعث فروکش کردن تب سوداگری در بازار شده، اما تشدید آن در ماههای اخیر خودروسازان را با بحران نقدینگی مواجه کرده و میتواند آغازی بر بحران […]
دیدگاه بسته شده است.