تحولات و اقدامات انجام شده درخصوص تولید و عرضه خودرو در بازار، پس از چند سال سبب شده است که بسیاری در این بازار فروشنده شوند و به نظر میرسد سرمایهها در حال خروج از این بازار است اما تغییراتی که سبب میشود تا خودرو در سالجاری از سرمایهای بودن خارج شود چیست؟ ۱- بعد […]
تحولات و اقدامات انجام شده درخصوص تولید و عرضه خودرو در بازار، پس از چند سال سبب شده است که بسیاری در این بازار فروشنده شوند و به نظر میرسد سرمایهها در حال خروج از این بازار است اما تغییراتی که سبب میشود تا خودرو در سالجاری از سرمایهای بودن خارج شود چیست؟
۱- بعد از چهار سال متوالی تولید کشور در سال ۱۴۰۱ به بالای یک میلیون دستگاه در سال رسید؛ در سال گذشته قریب به یک میلیون و ۴۰۰هزار خودرو تولید و شمارهگذاری شد و به نظر میرسد در سالجاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید شود اما تجربه نشان داده که هرگاه تولید از مرز یکونیم دستگاه فراتر رود خودروسازان برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه میشوند و باید به طرحهای لیزینگی و فروش قسطی روی بیاورند پیشبینی که به نظر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو از شهریور ماه شاهد آن خواهیم بود.
۲- راهاندازی سامانه یکپارچه و شفافسازی عرضه سبب شد که به یکباره به تقاضای یک میلیون دستگاه خودرو در سطح جامعه با سیستم نوبتدهی پاسخ داده شود. بنابراین عرضه قطرهچکانی خودرو که در این سالها خود باعث بازارگرمی خودروسازان داخلی شده بود برداشته شد و اکنون با تدوام این عرضهها با سیستم نوبتدهی به نظر میرسد خودرو به کالایی در دسترس برای عموم جامعه تبدیل شده است.
۳- واردات خودرو بالاخره شکل اجرایی به خود گرفت خبرهای واردات محصولات کیا، هیوندای، تویوتا، فیات، میتسوبیشی و نیسان همه و همه حکایت از رنگی شدن دنیای خودروبازها در یکی، دو ماه آتی دارد. سیستم قیمتگذاری روی این محصولات توسط سازمان حمایت هم باعث شده که امکان فروش این خودروها با قیمتهای گزاف فراهم نباشد و واردکننده برای سود بیشتر مجبور به واردات تعداد بیشتری محصولات خواهد داشت که معنایش این است که محصول بهروزی چون چانگان سایپا با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان در دسترس مصرفکننده خواهد بود و عملاً جایی برای یکهتازی مونتاژکاران چینی در کشور باقی نمیماند از سوی دیگر طرح واردات خودروهای دستدوم هم خودش دلیل دیگری برای فروریختن قیمتها در بازار کشور است.
۴- خبر مهم دیگر در بازار خودرو اجرایی شدن قانون پولشویی و همچنین مالیات بر عایدی درآمد سرمایه است. بهگونهای که قابلیت رصد کسانی که در طی سال خرید و معاملات خودرویی از طریق خود و یا بستگان خود انجام میدهند از طریق راهاندازی سامانه متمرکز فراهم شده است. همچنین اگر کسی مثلاً خودروی پارس را به قیمت ۲۰۰ میلیون از کارخانه بخرد و آن را به قیمت ۵۰۰ میلیون در بازار بفروشد، باید مبلغ ۱۲۰میلیون تومان از عایدی این معامله را یعنی در مجموع بیش از ۳۵درصد مبلغ معامله را بهعنوان مالیات بپردازد. شنیدهها حاکی از آن است که پرداخت مالیات بر ارزشافزوده یعنی ۹ درصد دیگر هم بهزودی در خرید و فروش خودرو نیز حاکم میشود. بدینترتیب با راهاندازی سامانه مذکور قریب به ۵۰ درصد سود هر معامله خودرویی بهعنوان مالیات اخذ خواهد شد که معنایش آن است که دیگر خرید و فروش خودرو نمیتواند محلی برای سودهای هنگفت باشد. شنیدهها حاکی است که هماهنگی مناسبی بین وزارت صمت و قوهقضاییه در این خصوص در حال انجام هست و این شاید مهمترین دلیل برای فروشنده شدن بسیاری در بازار خودروی کشور در ماه جاری بوده است.
۵- در این شرایط خودروسازان هم دستپاچه به عرضه بالای خودرو در ماه اخیر روی آوردهاند. طوری که دیگر تریلی برای حمل محصولات خود برای عرضه به بازار ندارند و همه پارکینگهایی که پیش از این خودروها را در آن انبار میکردند خالی شده است و از مشتریان خواستهاند که هرکس برای تحویل خودروی خود بیاید کارت هدیه دریافت میکند چنین وضعی در نمایندگیهای خودروسازان هم به چشم میخورد. یعنی دیگر نمایندگیها خودشان از دلالی بازار خودرو کنار کشیدهاند. اجرای طرح عرضه یکپارچه خودرو یکی از طرحهای وزارت صمت در حوزه خودرو بود که با حذف قرعهکشی و تخصیص خودرو به متقاضیان از طریق سیستم نوبتدهی، موجب شد تا بازار خودرو در یکی، دو ماه اخیر نه تنها جهش قیمت نداشته باشد، بلکه قیمت خودروهای تولید داخلی و مونتاژی کاهش یابد و روند کاهش قیمت نیز به گفته دستاندرکاران این بازار ادامه دارد.
عضو کمیسیون تخصصی مشاوران خودروی کشور، گفت: قیمت خودروهای خارجی مدل بالا طی سه ماه اخیر بین دو تا سه میلیارد تومان و خودروهای داخلی تا ۴۰ میلیون تومان افت داشته اما همچنان خرید و فروش چندانی در این بازار وجود ندارد. به گزارش ایسنا، حمید کریمی؛ درباره آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: این بازار […]
اگرچه بعد از سال ۱۳۹۷ بازار خودرو برای سرمایههای سرگردان به بازاری با سود بالا تبدیل شده بود اما به مرور با سیاستهایی که از سال ۱۴۰۰ اتخاذ شد و رفع ممنوعیت واردات این بازار جذابیت خود را برای دلالان و سرمایههای سرگردان از دست داد. به گزارش فارس، در سال ۱۳۹۷ به علت کمبود […]
قفل واردات خودرو پس از مدتها برای مردم باز شد. این خبری بود که در روزهای پایانی دولت سیزدهم از طریق سخنگوی دولت ابلاغ شد و بهعنوان هدیهای به یادماندنی از دولتی که بسیاری از وعدههای خودروییاش محقق نشد، به مردم پیشکش شد، اما آیا جزییات و باید و نبایدهای این ابلاغیه نیز اعلام شد؟ […]
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، گفت: نه سانحه اخیر برای رئیسجمهور و نه واردات، هیچ کدام بر بازار خودرو تأثیری نداشته است، بلکه صرفاً نوسانات دلار باعث کاهش اندک قیمت خودروهای داخلی در چند روز گذشته شده است. اسد کرمی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، در مورد وضعیت بازار خودرو گفت: […]
دیدگاه بسته شده است.