به تازگی خبری درخصوص عدم انتشار قیمت خودرو در فضای مجازی منتشر شده است، خبری که یادآور بازار خودرو در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است. متولیان صنعت خودرو به دلیل ناتوانی در امر هدایت بازار، اکنون به دنبال مقصر برای گرانی هستند. بازار خودرو فارغ از تصمیمات خلقالساعه و قیمتگذاری دستوری مسیر خود را دنبال […]
به تازگی خبری درخصوص عدم انتشار قیمت خودرو در فضای مجازی منتشر شده است، خبری که یادآور بازار خودرو در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است. متولیان صنعت خودرو به دلیل ناتوانی در امر هدایت بازار، اکنون به دنبال مقصر برای گرانی هستند. بازار خودرو فارغ از تصمیمات خلقالساعه و قیمتگذاری دستوری مسیر خود را دنبال میکند. بازاری که اگر عرضه برای کاهش تقاضای انباشت در آن ایجاد شود، قیمتها بهطور اتوماتیک روند سرکوب را دنبال خواهند کرد. به گزارش مناقصهمزایده، در این رابطه، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، افزود قیمت خودروهایی که عرضه بالایی به بازار دارند در حالت سکون قرار گرفته است. اما محصولاتی که عرضه محدود به بازار دارند با افزایش چند درصدی قیمت مواجه هستند. در حالت کلی میتوان بیان کرد که قیمت خودروها ثابت و بازار راکد است. کاهش قیمت خودرو یا هر کالای دیگر بستگی به عرضه آن در بازار دارد، از سال گذشته تا امروز وضعیت خودروهای وارداتی تعیینتکلیف نشده است. هیچ خودروی وارداتی شمارهگذاری برای عرضه به بازار نشده، در نتیجه تعادل تقاضا و عرضه وجود نداشته و نمیتوان انتظار ارزانی داشت. عدم درج قیمت خودرو در فضای مجازی راهحلی برای کاهش قیمتها نیست. قیمتگذاری خودرو در بستر مجازی توسط مالکان انجام میشود، چرا که مشتریان انتظار سود از سرمایهگذاری خود روی خودرو دارند. مزید اطلاع مسؤولان باید اشاره داشت که در حالحاضر مالکان خودروها برای نمایشگاهداران قیمت خودرو را تعیین میکنند. وی افزود: قیمت خودروهای چینی که عرضه بیشتر به بازار دارند، مانند: دیگنیتی و فیدلیتی، حدود ۲۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. اما خودروهای که عرضه یا تیراژ محدود دارند قیمت آنها ثابت یا روبه افزایش است. بهطور مثال اکنون یک دستگاه خودروی لاماری از کارخانه تا بازار ۸۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد، این اختلاف قیمت به دلیل تقاضا و عرضه محدود است. او در ادامه، گفت: برخی از کارشناسان مدعی هستند که شرکتهای مونتاژکننده خودروهای چینی بازارسازی میکنند، نظر شما در این خصوص چیست؟ ابتدا باید اشاره داشت که قیمت خودروهای چینی سه برابر قیمت جهانی در بازار به فروش میرسند. برخی از این محصولات اکنون ۳۰ هزار دلار قیمت دارند، یکی از شرکتهای مونتاژکار که موتور افزایش قیمت را در بازار روشن کرده است، کرمانموتور است. چرا که این خودروساز محصولی مانند کیام سیتی۸ را سه ماه پیش حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان راهی بازار میکرد. اما امروز قیمت این خودرو در کارخانه یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان است، این افزایش قیمت بستر را برای گرانی در بازار فراهم میکند. در تمام دنیا قیمت تمام شده یک کالا براساس احتساب هزینههای تولید و سود منطقی مشخص میشود، با در نظر داشتن تعرفه واردات سیکیدی برای خودروهای مونتاژی، نباید قیمت محصولات چینی ۳۰ هزار دلار باشد. در تمام دنیا قیمت تمام شده یک کالا براساس احتساب هزینههای تولید و سود منطقی مشخص میشود، با در نظر داشتن تعرفه واردات سیکیدی برای خودروهای مونتاژی، نباید قیمت محصولات چینی ۳۰ هزار دلار باشد. از همینرو معتقدم اعتراض به قیمت شورایرقابت توسط خودروسازان صحیح نیست. وی درخصوص اینکه پیشفروشهایی که در بازار انجام میشود، منجربه تحویل خودرو به مشتریان خواهد شد؟ گفت: در بازار آشفته فعلی مشتریان خودرو فقط محصول را به صورت نقدی و آنی خریداری کنند. اگر شرکتی یا نمایندگی مدعی پیشفروش و عرضه دو ماهه خودرو شد، این موضوع صحت ندارد. چرا که فروش خودرو توسط خودروسازان فقط از طریق سامانه یکپارچه انجام میشود.
دیدگاه بسته شده است.